پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
پرونده‎ی عیسی شریفی هنوز در هاله‌ای از ابهام است و اطلاعات زیادی از این پرونده در دسترس نیست اما پرسشی که بهانه‌ی این گزارش شد این بود که چرا برخی فعالان رسانه‌ای که به عدالتخواه مشهور شده‌اند و داعیه‌ی فساد ستیزی دارند ظهور و بروزی در ماجرای عیسی شریفی ندارند و موضع‌گیری زیادی از آنها در این پرونده دیده نمی‌شود؛

شعارسال: محمود میرلوحی می‌گوید عیسی شریفی به تازگی در مراسم ختمی دیده شده است و حدودا  ۸۰۰ پرونده در دوره‎ی قبلی شهرداری برای آنها منع تعقیب صادر شده و این عجیب است. از سوی دیگر وحید اشتری فعال «جریان عدالتخواه» می‌گوید بخشی از پرونده عیسی شریفی به همکاری او با محمود سیف و مربوط به دور زدن تحریم‌ها در حوزه‌ی خارجی است. میلاد گودرزی از دیگر فعالان جریان عدالتخواه هم می‌گوید جزییاتی از این پرونده در دسترس نیست و قرار بود مستندی در اینباره بسازیم اما اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفت. از سوی دیگر یاشار سلطانی بر عکس دیگران مدعی است این پرونده بسیار شفاف است و کاملا به شهرداری مربوط است و از روی ترس است که به جزییات این پرونده نمی‎پردازند.

عیسی شریفی معاون قالیباف در شهرداری بود که در شهریور ۹۶ به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد. سایت تابناک در گزارشی می‌نویسد که اتهام او فساد از طریق یک کارگزاری است که با بنیاد تعاون سپاه نیز در ارتباط است و ظاهراً بین سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ با شهرداری تهران تبادلات مالی داشته و به گفته شهرداری کنونی، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است که البته برخی می‌گویند ۱،۶۰۰ میلیارد تومان از این چهار هزار میلیارد تومان به حساب شهرداری برگشته است. بهار ۱۳۹۸ برخی رسانه‌ها خبر از حکم اعدام وی دادند که سخنگوی قوه قضاییه این خبر را تکذیب و اعلام کرد که پرونده در حال رسیدگی بوده و اتهام این فرد مالی است.

 پرونده‎ی عیسی شریفی هنوز در هاله‌ای از ابهام است و اطلاعات زیادی از این پرونده در دسترس نیست اما پرسشی که بهانه‌ی این گزارش شد این بود که چرا برخی فعالان رسانه‌ای که به عدالتخواه مشهور شده‌اند و داعیه‌ی فساد ستیزی دارند ظهور و بروزی در ماجرای عیسی شریفی ندارند و موضع‌گیری زیادی از آنها در این پرونده دیده نمی‌شود؛ در این باره با میلاد گودرزی، وحید اشتری گفت‌وگویی کردیم و آن‌ها می‌گویند پیگیر این پرونده هستیم اما اطلاعات آن در دسترس نیست. همچین درباره‌ی آخرین اطلاعات از این پرونده با محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و یاشار سلطانی روزنامه‌نگار مصاحبه کردیم که متن کامل آن در پی می‌آید:

پرونده عیسی شریفی مربوط به سپاه و شهرداری است

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: «یکی از دوستان، عیسی شریفی را در یک مراسم ختم دیده‌ است؛ امیدوارم این خبر درست نباشد، چون به این معنی است که او در زندان نیست. چیزهایی می‌شنوم که برای این پرونده چندین نفر بازداشت شده‌اند اما در نهایت  افرادی که عیسی شریفی  را کاملا می‌شناسند در مراسم ختم او را می‎بینند. متاسفانه اطلاعات این پرونده را قطره چکانی منتشر می‌کنند، در کل پرونده‌ی عیسی شریفی مربوط به سپاه و شهرداری است. چندی پیش با یکی از مسولان سازمان بازرسی کل کشور صحبت کردم، او نقل می‌کرد در دوره‌ی قبل شهرداری ۸۰۰ شکایت به مقامات قضایی ارجاع کردیم و بسیار جای تامل و تعجب وجود دارد که عموما منع تعقیب برای آنها صادر شده است، این لیست بلند را من دیده‌ام.

اگر این دو تا مطالب را کنار پرونده املاک نجومی و عیسی شریفی و گزارشی که اخیرا سازمان بازرسی کل کشور از تعدادی از املاک برای ما ارسال کرده قرار دهیم، نشان می‌دهد خرید و فروش املاک در شهرداری مساله‌ساز است و قبح شهرداری رعایت نشده. این چند تا پرونده نشان می‌دهد مجددا  مسایل گذشته و برخورد قوه قضاییه با تخلفات شهرداری را باید از نو بررسی کرد.

شورای شهر در حال بررسی این پرونده است، در گذشته به خاطر نگاهی که به شهرداری وجود داشته، انگار برای این مسایل مصونیتی وجود داشته، مثلا همین پرونده‌ی املاک نجومی به جایی نرسیده است. امیدواریم تغییری در این رفتار ایجاد شود و با توجه به نامه‌ی معروفی که آقای لاریجانی نوشت و به این مسایل اشاره کرد، آقای رییسی  همانطور که می‌فرماید با فساد برخورد کند. البته من برروی شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت حساس هستم، بعضی از پرونده‌ها به آن شعبه رفته مثلا املاک نجومی، پرونده شمس الشموس و حتی کیفر خواست من هم آنجا تنظیم شد.»

میرلوحی درباره‌ی وجود ارتباط میان عیسی شریفی با محمود سیف می‌گوید: «بله، مساله به همان پروژه‌های یاس، الماس و… مربوط است. حالا به هر عنوانی که اینکارها را انجام داده‌اند اما در کل اموال شهرداری را غارت کرده‌اند؛ شورای شهر برای این پرونده تحقیق و تفحصی انجام داده و پیگیر این پرونده هستیم. آقای رییسی قول‌هایی دادند درمورد اینکه برخورد با فساد تبعیض‌آمیز نباشد و با همه به طور یکسان برخورد می‌کنند، فکر می‌کنیم یکی از مواردی که افکار عمومی می‎تواند ببینید عمل قوه قضاییه با بیانات آن چقدر منطبق است، در اینگونه پرونده‌ها است.»

میرلوحی درباره‌ی ارتباط داشتن محمد باقر قالیباف با پرونده عیسی شریفی می‌گوید: «این را باید قاضی تشخیص دهد، مواردی را در پرونده دیده‌ام که دستور ایشان در یکی از آن‌ها وجود داشته است، مگر می‌شود رییسی از کارهای قائم مقام خود خبر نداشته باشد. املاک نجومی رخ داده و ۴۱ ملک واگذار شد، در بودجه سال ۹۳ سی و سه مورد تخلف اتفاق افتاده و او بی‌خبر باشد. کارشناسان ورود پیدا کنند و بگویند شهردار می‌تواند از همه‎ی این اتفاق‌ها مبرا باشد اما مسوولیت با قائم مقام و معاون‌های او باشد.»

یاشار سلطانی: درباره‌ی این پرونده اطلاعاتی دارم

یاشار سلطانی، روزنامه نگار با بیان اینکه پرونده‌ی عیسی شریفی ابهامی ندارد و کاملا شفاف است،  گفت: «ضابط پرونده سازمان قضایی نیروهای مسلح است و آنها برروی پرونده کار می‌کنند؛ اما دقیقا پرونده مربوط به همان زمانی است که قائم مقام آقای قالیباف بودند و کاملا مربوط به شهرداری است. اگر که شورای شهر  و شهرداری به این قضیه ورود نمی‌کنند از ترس است. درباره‌ی پرونده عیسی شریفی اطلاعاتی دارم که در آینده منتشر خواهم کرد. اینکه شورا و شهرداری می‌گویند اطلاعاتی ندارد اصلا درست نیست، پرونده مربوط به املاک واگذار شده و  هولوگرام‌هایی است که فروخته شده است.

عملکرد شورای شهر و شهرداری بسیار ضعیف است و برای اینکه برخوردی با آنها نشود و هزینه ندهند اطلاعاتی نمی‌دهند. در بحث فساد، رهبری و رییس قوه قضاییه چندین نوبت ورود پیدا کردند و از این دو نفر چه کسی در این سیستم بالاتر است؟ کسی که دیگر نیست. متاسفانه از روی محافظه‌کاری و ترس ورود نمی‌کنند، افراد هم برای خود خط قرمزهایی تعیین می‌کنند و پشت آن قرار می‌گیریم در حالی که خط قرمزی وجود ندارد و خودمان آن را به وجود آورده‌ایم.

مثلا آقای میرلوحی را به ناحق دادگاهی کردند و این استاندارها دوگانه است. اگر قرار است برخوردی صورت گیرد، با اعضای شورای شهر باید درباره‌ی تخلفات پرسش‌هایی را مطرح کنند، چرا قوه قضاییه باید با آن‌ها برخورد کند؟ پرونده قضایی‌ای برای عیسی شریفی تشکیل نشده و یا اگر تشکیل شده چرا درباره‌ی آن صحبتی نمی‌کنند.

استاندارهای ما دوگانه است و اعضای شورای شهر مثل نمایندگان مجلس مصونیت ندارند و عضو شورای شهر مثلا با من فرقی ندارد اما وقتی کسی کرسی  را برعهده می‌گیرد با علم به این موارد مسوولیتی را قبول می‌کند و صرفا رای آوردن که مهم نیست. رای بالای یک میلیون در تهران آورده شود اما وقتی کرسی را گرفتم ساکت شوم، سخنی نگویم و بگویم نمی‌گذارند که کار کنیم که نمی‌شود، اگر محدودیت دارید استعفا دهید.»

یاشار سلطانی درباره‌ی اطلاع یا عدم اطلاع محمد باقر قالیباف از تخلفات عیسی شریفی، می‌گوید: «مگر می‌شود تخلف چند هزار میلیاردی را قائم مقام او انجام دهد و آقای قالیباف این را نداند. پس چنین شخصی عرضه‌ی اداره‌ی چهار تا گوسفند هم ندارد چه برسد به یک شهر.»

به ما درباره‌ی پرونده عیسی شریفی اطلاعاتی ندادند

میلاد گودرزی، فعال عدالتخواه می‎گوید: «بر روی پرونده عیسی شریفی تلاش‌هایی کردیم اما به نتیجه خاصی نرسیدیم، در تحقیقاتی که انجام دادیم به اطلاعات خاصی نرسیدیم. اینکه اطلاعات کلا نداشتند و یا اینکه اطلاعاتی داشتند اما به ما منتقل نکردند، چیزی نمی‎دانم.»

میلاد گودرزی درپاسخ به اینکه آیا همین که علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته به شما اطلاعاتی ندادند را نمی‌توانستید مطرح کنید، گفت: «این دیگر کارکرد خاصی ندارد، چه اثری دارد؟ همچنان پیگیر پرونده عیسی شریفی هستیم تا شاید به نتیجه‌ای رسیدیم. حتی اگر شما هم اطلاعات داشته باشید و به ما بدهید حتما کار می‎‌کنیم، از آنجایی که پرونده در دادسرای نظامی است، طبقه‌بندی محرمانه‌ی آن بیشتر است و اطلاعاتی درباره‌ی آن در دسترس نیست.»

پرونده عیسی شریفی فقط مربوط به شهرداری نیست

وحید اشتری، از دیگر فعالان عدالتخواه درباره‌ی اینکه چرا این جریان به موضوع عیسی شریفی نپرداخته است، گفت: «هیچ چیز درباره‌ی آقای عیسی شریفی به بیرون درز پیدا نکرده و معلوم نیست چه خبر است. ما پیگیری کردیم اما نمی‌دانم دست اطلاعات سپاه یا کجاست اما اطلاعات زیادی تاکنون منتشر نشده است.

موضوع به سوریه و بخش جدی آن به خارج از کشور مربوط است و اطلاعاتی درباره‌ی آن وجود ندارد، دسترسی به چیز خاصی نیست که شما الان بگویید ما اطلاعاتی داریم و یا دیگران دارند؛ اگر در اینترنت جست‎وجو کنید هم جزییاتی درباره‌ی آن وجود ندارد، پیگیری‌های ما تا به حال نتیجه‌ای نداده، می‌خواستیم درباره‌ی آن مستندی بسازیم.

پرونده عیسی شریفی فقط مربوط به شهرداری نیست اما تلقی عمومی این است که همه‌‎ی تخلفات مربوط به شهرداری است اما اینطور نیست زیرا او پس از جدایی از شهرداری و آقای قالیباف با آقای سیف در حوزه‌ی خارجی، سوریه و دور زدن تحریم‌ها کارهایی را انجام می‎دهند، این پرونده چندهزار میلیاردی است و  ازجزییات آن کسی اطلاعاتی ندارد.»

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انصاف نیوز، تاریخ انتشار: 2بهمن1398، کدخبر: 210928: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین