پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: ساخت و ساز در حریم رودخانه که محل گذر رود است، خطایی بزرگ در افزایش خسارات سیلاب به شمار می‌رود.

شعار سال: محسن اروجی در کارگاه آموزشی و توجیهی و طرح گسترش سواد آبی و اجرای مانور سراسری سیلاب که در سالن جلسات خانه علوم فنون قم برگزار شد عنوان کرد:برگزاری نشست‌های علمی و آموزشی در ارتقای سطح آگاهی جامعه در مواجهه و مدیریت بحران اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: متاسفانه در زمینه ایجاد شناخت پیرامون حوادث طبیعی و نحوه مواجهه با آن، کم‌توجهی شده، در صورتی که حوادث در کمین هستند و از 34 حادثه طبیعی در کشور، 18 مورد در قم تجربه شده است.

وی بیان کرد: حوادث و بلایای طبیعی جزء لاینفک کشور ما است و هر ساله بسیاری از سرمایه‌های انسانی و مادی کشور در بلایای طبیعی از دست می‌روند.

اروجی خاطرنشان کرد: در عرصه حوادث طبیعی تعریف خاص خود را داریم، این حوادث بر اثر کنش‌های طبیعی ایجاد می‌شود و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد،ایران جزء 10 کشور حادثه خیز دنیا است و این وظیفه ما را در مدیریت بحران سنگین‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: باید تمام دانش‌آموزان، آموزش های لازم را فرابگیرند و این تهدیدات را باور کنیم تا به سطحی از آموزش دست یابیم، یکی از حوادث طبیعی، سیلاب است که این پدیده، قم را نیز تهدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: شاید در آینده حوادثی را شاهد باشیم که در گذشته رخ نداده است. به همین دلیل باید آمادگی خود را برای کنترل و مواجهه و مدیریت حوادث بالا ببریم.

وی گفت: سیلاب از جمله حوادثی است که در قم بارها تجربه شده است و باید از تجربیات در کاهش خسارات و تلفات استفاده کنیم، مهم این است که ما چه میزان از این حوادث درس گرفته ایم.

اروجی افزود: امروزه باید آموزش پرورش نیز در این عرصه فعال شود و آموزش‌های لازم را به معلمان و مربیان و دانش‌آموزان ارائه دهد، در این خصوص مطالعات خوبی انجام شده و این مطالعات باید در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در کاهش آثار مخرب حوادث طبیعی دارد، گاهی در موقع آسیب و حادثه، موضوعات را به چالش می‌کشیم، باید بیاموزیم بعد از حادثه نیز به بررسی دقیق و چالشی بپردازیم و از این حوادث درس بگیریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم بیان کرد: باید دقیق ارزیابی کرد که چرا در حادثه‌ای طبیعی این میزان خسارت متحمل می‌شویم و سرمایه‌های انسانی و اقتصادی را از دست می‌هیم ولی در کشورهای پیشرفته این گونه نیست.

وی گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه دوره‌هایی را در این زمینه برگزار می کند و امسال نیز بیست و یکمین مانور زلزله در مدارس برگزار شد، اما باید توجه داشت در مورد دیگر حوادث به ویژه سیلاب نیز به برنامه‌ریزی و آموزش نیاز داریم.

اروجی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برنامه‌های خوبی در عرصه آبی برگزار شده است و این برنامه ها به ما کمک می‌کند که آینده خوبی در این عرصه داشته باشیم،باید این باور را در جامعه توسعه دهیم که رودخانه خانه رود است و نباید به آن تجاوز کنیم که قطعا اگر به خانه رودخانه تجاوز شود، تاوان آن را خواهیم داد.

وی عنوان کرد: ساخت و ساز در حریم رودخانه که محل گذر رود است، خطایی بزرگ در افزایش خسارات سیلاب به شمار می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تقدیر از برگزاری این کارگاه و فعالیت آب منطقه‌ای استان قم بیان کرد: اگر این روند آموزشی ادامه یابد قطعا ما هم مثل کشورهایی مانند ژاپن شاهد کاهش آثار حوادث می‌شویم.

وی اظهار کرد: 80 تا 90 درصد رفع بلایای طبیعی قطعا در زمانی رخ می‌دهد که هیچ بحرانی نداریم، به همین دلیل باید خود را برای این مساله آماده کنیم، حوادث طبیعی بخش عظیمی از منابع کشور را از ما می‎گیرد و اگر در زمان حال این هزینه و آموزش‌ها را اجرایی کنیم قطعا صدمات بسیار کمتری در حوادث خواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1398، کدخبر: 98112115717، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
اگر قوانین محکم و سختی وجود داشته باشه حتی اگر خود مردم هم خواستن نمی توانن این تخلفات رو انجام بدن ولی متاسفانه قوانین محکمی وجود نداره در خصوص این موارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین