پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۶۴۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷
بازار در حالی چهارشنبه را با رشد قیمت سهام و به امید شنبه خوب به پایان رساند که شب چهارشنبه شاهد انتشار دستورالعملی از هیئت مدیره سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان از پنج درصد به دو درصد بودیم. این موضوع علاوه بر اینکه اهالی بازار را شوکه کرد، اظهار نظر‌های متفاوتی را هم به دنبال داشت.

شعار سال: بازار طی معاملات هفته گذشته در حاشیه شیوع ویروس کرونا و ریزش بازار‌های جهانی شروعی به شدت منفی داشت. تا جایی که ریزشی تاریخی را به ثبت رساند و بیش از سه درصد افت کرد. اما این روند ادامه‌دار نبود و طی روز‌های بعد بازار سهم نه‌تن‌ها ریزش جلسه معاملاتی شنبه را جبران کرد بلکه توانست تا پایان هفته رکورد‌های جدیدی را برای شاخص کل بورس ثبت کرده و بازدهی بیش از پنج درصدی را برای سرمایه گذاران دو بازار بورس و فرابورس رقم بزند.

در این میان بازار در حالی چهارشنبه را با رشد قیمت سهام و به امید شنبه خوب به پایان رساند که شب چهارشنبه شاهد انتشار دستورالعملی از هیئت مدیره سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان از پنج درصد به دو درصد بودیم. این موضوع علاوه بر اینکه اهالی بازار را شوکه کرد، اظهار نظر‌های متفاوتی را هم به دنبال داشت.

در مجموع به نظر می‌رسد نهاد ناظر بازار سرمایه معتقد است کلیّت بازار گران بوده و با چنین تصمیم‌های محدود کننده‌ای قصد دارد تا مانع افزایش هیجان‌های کاذب در این بازار شود، اما در حالی روز پنج شنبه هم بازتاب زیادی از مصاحبه‌های مسئولان بورسی در خصوص لزوم چنین کنترل‌هایی برای کاهش سفته بازی در بازار بودیم که روز جمعه وزیر اقتصاد طی نامه‌ای دستور به لغو این تصمیم داد و مقرر شد فعلاً دامنه نوسان بازار به همان پنج درصد بازگردد.

هر چند حاشیه‌های این تصمیم و لغو آن باعث ایجاد نگرانی‌ها و عدم اعتماد به تصمیم‌های خلق‌الساعه مسئولان برای بازار سهام شد و از طرفی زنگ هشداری نیز برای این موضوع است که متولی بازار به گرانی قیمت‌ها تأکید دارد.

حال باید دید چنین نگاه و تصمیم‌هایی چه‌قدر می‌تواند هیجان پول پرقدرت و موج نقدینگی ورودی به بازار را بگیرد و اینکه آیا اصلاً این نقدینگی‌های حیرت‌انگیز اهمیتی به این موضوع‌ها می‌دهند یا بی‌تفاوت به خبر‌های اطراف صرفاً به تقویت تقاضا می‌پردازند؟

آمار معاملات

در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۴ اسفند ماه ۹۸، شاخص کل با ۳۱ هزار و ۳۱۶ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۵۵۵ هزار و ۱۶۷ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن هم با ۱۲ هزار و ۹۶۸ واحد افزایش رقم ۱۸۶ هزار و ۲۶۶ واحد را به نمایش گذاشت.

در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۲۸ هزار ۶۸۸ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۶ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۳۸ میلیون و ۷۸ هزار انواع اوراق بهادار در بیش از پنج میلیون و ۷۴۹ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۶ درصد در حجم و ۴۲ درصد در تعداد معاملات افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

پیش بینی هفته جاری

کارشناسان معتقدند تصمیم‌های پایان هفته گذشته و اختلاف نظر‌هایی که در بدنۀ تیم اقتصادی دولت در خصوص سرنوشت بازار سهام وجود دارد باعث شده تا معامله‌گران بازار سرمایه تا حدودی نگران شوند. این نگرانی می‌تواند حداقل در یکی، دو روز ابتدایی هفته افزایش عرضه‌ها و همچنین ریزش شاخص کل را به همراه داشته باشد، اما باز هم جریان پول می‌تواند مانع هر گونه اصلاحی در بازار شود.

هرچند این روز‌ها پیش بینی‌ها از روند بازار سخت شده، اما کارشناسان تأکید دارند فعلاً جریان پول است که تعیین کنندۀ مسیر بازار است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد بازار همچنان بی‌تفاوت به چنین اختلاف نظر‌های داخلی از یک سو و ریزش بازار‌های جهانی، قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر، رو به جلو حرکت می‌کند.

مهمترین مؤلفه‌هایی که بازار این روز‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد رشد نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ ارز در سامانۀ نیما است که در کنار رونق معاملات در بورس کالا، رکود بازار‌های موازی و همچنین چشم‌انداز تورم انتظاری برای سال ۹۹، باعث شده تا پول‌های سرگردان از سایر بازار‌ها همچنان به سمت بازار سهام سرازیر شوند.

عملکرد صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی بیش از سه درصدی به کار خود پایان داد.

بررسی عملکرد نماد‌های این صنعت نشان می‌دهد که از میان ۱۴ نماد حاضر در تابلو‌های بازار ۹ نماد با بازدهی مثبت کار خود را به پایان رساندند.  این در حالی بود که پنج نماد هم‌اُفت قیمت سهام را تجربه کردند.

بررسی جزئیات نشان می‌دهد که شرکت خط دریا بندر با بازدهی نزدیک به ۱۵ درصدی در قیمت سهام، مثبت‌ترین نماد گروه حمل و نقل برای هفته گذشته بوده است.

جزییات عملکرد صنعت را در جدول زیر مطالعه کنید.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مانا، تاریخ انتشار: 17اسفند1398 ، کدخبر: 86195: mana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین