پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۶۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
با شیوع کرونا ،ضرورت پیگیری سیاستهای مقابله ای از آنجا دو چندان میگردد که بدانیم شیوع گسترده کرونا ویروس علاوه بر گرفتن جان شمار زیادی از انسانها و تحمیل هزینه های سنگین سلامت به دولتها و خانوارها، فعالیت طیف گسترده ای از کسب وکارها را با رکود مواجه ساخته و پیامدهای اقتصادی گسترده ای را بر اقتصادهای درگیر تحمیل کرده است.

شعار سال:ویروس کوید- 19 ( 2019- nCov ( در دسامبر 2019 ، در شهر ووهان چین شناسایی شد و به علت گسترگی حوزه عملکرد و نرخ بالای انتقال از فردی به فرد دیگر، در حال حاضر ) 28 اسفند 1398 ( نزدیک به 160 کشور 1 جهان از آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، تا قلب اروپا، آمریکا، استرالیا و آفریقا را درگیر کرده است، به نحوی که سازمان بهداشت جهانی ) WHO ،)این ویروس را "جهانفراگیر" خوانده است. در این میان ضرورت پیگیری سیاستهای مقابل های از آنجا دوچندان میگردد که بدانیم شیوع گسترده کرونا ویروس علاوه بر گرفتن جان شمار زیادی از انسانها و تحمیل هزینه های سنگین سلامت به دولتها و خانوارها، فعالیت طیف گسترده ای از کسب وکارها را با رکود مواجه ساخته و پیامدهای اقتصادی گسترده ای را بر اقتصادهای درگیر تحمیل کرده است. به عنوان مثال، فعالیت بخش تولید در چین در ماه فوریه، به پایینترین سطح از سال 200۴ تاکنون رسیده است. بر اساس مدل سازی هایی که از سوی تحلیل گران در دانشگاه ملی استرالیا انجام شده، تولید ناخالص داخلی در آمریکا و اروپا دو درصد کمتر از پیش بینی های قبلی )پیش از شیوع کرونا( برآورد شده است. همچنین پیش بینی شده است که اگر نرخ مرگومیر روندی صعودی به خود بگیرد، رشد اقتصادی این کشورها ممکن است تا هشت درصد هم کاهش یابد. از طرف دیگر، به واسطه شیوع این ویروس در سطح جهانی، بازارهای مالی هم با رکود مواجه شده اند، به نحوی که شاخص S&P 500 ، از زمان اوج خود در 19 فوریه ) 30 بهمن( تا 7 مارس ) 17 اسفند( حدود هشت درصد کاهش یافته است. انتشار اوراق قرضه از سوی شرکتهای والاستریت کم و بیش متوقف شده است و بازدهی اوراق قرضه 10 ساله برای اولین بار در تاریخ آمریکا به زیر یک درصد کاهش یافته است 2 .با عنایت به آنکه در تاریخ 28 اسفندماه، کشور ایران بعد از کشورهای چین و ایتالیا، سومین کانون درگیر با این ویروس شناسایی شده است 3 و با توجه به آنکه شرط اصلی برای کنترل شیوع این ویروس، کاهش حداکثری تعاملات اجتماعی غیر ضرور حداقل در یک ماه آینده خواهد بود، که لازمه این امر نیز تعطیلی بسیاری از فعالیت ها میباشد، لذا میتوان نتیجه گرفت که شیوع گسترده این ویروس در کشور، ضمن ایجاد فشار بر بخش درمان، نارسایی در توزیع امکانات بهداشتی و تحمیل هزینه های بهداشت و سلامت به دولت و خانوارها، فشار مضاعفی را به کسب وکارهای اقتصادی، فعالیتهای تولیدی، خدماتی و تجاری در ماه های پایانی سال 1398 وارد ساخته است. کارشناسان و فعالان اقتصادی پیشبینی میکنند که در ماه های اولیه سال 1399 شاهد روند مستمر و گستردهای از نکول در تعهدات مالی و قراردای حوزه های تولیدی و خدماتی خواهیم بود. بر این اساس، ضرورت دارد در کنار اجرای مجموعه سیاست هایی بهمنظور قطع زنجیره انتشار این ویروس و حمایت از خانورهای آسیب پذیر، مجموعه سیاست هایی در راستای حمایت از بخش تولید و کسب وکارها اجرایی گردد.

برای مطالعه بیشتر فایل زیر را ببینید.

اقتصاد ایران گرفتار با ویروس کرونا

منبع ؛فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین