پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۶۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
طبق آخرین اعلام درباره یارانه کرونا، این یارانه تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به سه میلیون نفر مشمول پرداخت شده که نه مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند و نه بازنشسته سازمان تامین اجتماعی یا دیگر نهادها. اما آیا این پرداخت همچنان ادامه دارد؟
شعار سال: طبق آخرین اعلام درباره یارانه کرونا، این یارانه تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به سه میلیون نفر مشمول پرداخت شده که نه مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند و نه بازنشسته سازمان تامین اجتماعی یا دیگر نهادها. اما آیا این پرداخت همچنان ادامه دارد؟
 
 اواخر اسفند ماه سال ۹۸ پس از شیوع بیماری کرونا، رئیس جمهور، معاون وی و سخنگوی دولت موضوع یارانه کرونا را مطرح کردند.

هرچند سقف پرداخت این یارانه ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده بود، اما تعداد مشمولان آن تنها سه میلیون نفر است که برای خیلی از مردم روند شناسایی مشمولان این طرح ابهامات و سوالاتی را به همراه داشت.

با این حال، روز‌های پایان سال گذشته اعلام شد که در مرحله اول پرداخت یارانه کرونا به سه میلیون نفر از این یارانه داده شده است و سه مرحله دیگر آن تا پایان خرداد ماه سال ۹۹ عملی خواهد شد.

در گزارش اخیر تجارت‌نیوز با عنوان «یارانه کرونا به چه کسانی رسید؟» اشاره شده بود: از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی، دو میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند. طبق آخرین اظهارات مقامات مسئول به نظر می‌رسد همین سه میلیون خانوار، از اقشار هدف‌گذاری شده برای دریافت یارانه کرونا بوده‌اند.

اما مراجعه به کامنت‌های همین گزارش نشان می‌دهد که برخی از خانوار مشمول کمیته امداد و بهزیستی هم مدعی هستند از این حمایت محروم مانده‌اند.

تجارت‌نیوز این موضوع را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری کرده که حامد شمس، مسئول روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به این پیگیری نوشته است: «سازمان برنامه و بودجه متولی توزیع این کمک است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دست اندرکار توزیع نیست.»

در همین حال بخشی دیگر از کامنت‌ها و درخواست‌های مردم را در گزارش «اولین یارانه کرونا واریز شد» می‌توانید بخوانید.

اما جزییات بیشتر این طرح را سازمان برنامه بالاخره اعلام کرد.

مهدی قمصریان، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه در توییتی در پاسخ به درخواست سردبیر تجارت‌نیوز به صورت مبسوط جزییات جدید یارانه کرونا را تشریح و مشمولان یارانه کرونا را اعلام کرد.

قمصریان توضیح داده است: حدود سه میلیون نفر نه خانوار، حمایت‌های دولت را در چهار ماه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. همانگونه که قبلا اعلام شد این کمک‌ها به افرادی پرداخت می‌شود که مطلقا فاقد هرگونه درآمد مستمری باشند، لذا مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و نیاز بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشمول دریافت این کمک‌ها نیستند.

وی اضافه کرد: نکته دوم این که کمک‌های واریزی دولت در هر یک از مراحل چهارگانه که ماهانه براساس بعد خانوار پرداخت می‌شود حدود ۳۳۰ میلیارد تومان است.

قمصریان در پاسخ به این سوال که شناسایی مشمولان یارانه کرونا با چه سازوکاری انجام می‌شود؟ عنوان کرد: براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و سایر بانک‌های اطلاعاتی مانند سازمان ثبت، نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی.

وی تصریح کرد: در این موضوع ثبت‌نام و گزینشی صورت نگرفته و براساس بانک‌های اطلاعاتی اقدام می‌شود.

قمصریان در پایان درباره مراحل بعدی پرداخت یارانه کرونا خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد کمک‌ها ماهانه است؛ مرحله اول در اسفند ماه سال ۹۸ پرداخت شد و سه مرحله بعدی در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ پرداخت خواهد شد؛ بنابراین دریافت یارانه کرونا نیاز به نام‌نویسی افراد ندارد و در سازوکار اعلامی دولت سه میلیون افراد نیازمند شناسایی شده‌اند. اما آیا دامنه این حمایت دولت گسترده‌تر خواهد شد؟
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 6 فروردین 1399، کدخبر: 439677 ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین