پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۶۵۵۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
به دنبال شیوع کرونا در کشور و افزایش فشار اقتصادی روی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، به تمامی افرادی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، در اسفندماه بسته حمایتی پرداخت خواهد شد.
شعار سال: یک هفته تا سال جدید بیشتر باقی نمانده است. برخلاف هر سال که در روز‌های پایانی سال و در ایای نزدیک به عید، همه جا بوی نوروز و تازگی بهار می‌آمد، اما اسفند ۹۸ به جای بوی عید، بوی کرونا می‌دهد و بازار هم اصلا حال و هوای نوروز ندارد. رکود این روزها، اما تنها اثر اقتصادی کرونا نیست و تحلیلگران خسارات ناشی از این ویروس را بسیار بیش از این‌ها می‌دانند.

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند تاثیر اقتصادی کرونا خیلی وسیع‌تر از آن است که امروز بتوانیم تخمین بزنیم؛ چراکه اکنون میزان تولید و خرید و فروش و فعالیت‌های خدماتی به طور ناخواسته کاهش پیدا کرده و تقریبا با شیوع کرونا، مصرف متوقف شده است.

بر همین اساس، این روز‌ها فشار اقتصادی روی گروهی از مردم افزایش یافته است و تحلیلگران اقتصادی معتقدند در دوران کرونایی کشور، یک سری افراد از قشر آسیب‌پذیر در این وضعیت درآمدی نخواهند داشت و دچار سوءتغذیه می‌شوند.

پیشنهاد حمایت مالی از دهک‌های پایین

اگرچه دولت تمهیداتی برای مشاغلی دارد که پس شیوع کرونا آسیب می‌بینند، اما کارگران، افراد روزمزد و به نوعی دهک‌های پایین جامعه، به شدت آسیب خواهند دید. همین موضوع باعث شد که چندی پیش پیشنهاداتی برای حمایت از این گروه شنیده شود.

طبق اعلام یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت، موضوع پرداخت یارانه کرونا مطرح شد.

ابوالفضل سروش نوزدهم اسفندماه در مطلبی در کانال تلگرامی خود به ارائه توضیحاتی درباره جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس و وزیر بهداشت درباره کرونا پرداخت؛ جلسه‌ای که در محل برگزاری جلسات علنی مجلس تشکیل شد.

به گفته وی، در این نشست سه ساعته با حضور بیش از ۵۰ نماینده اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ۲۰ نفر از نمایندگان دغدغه‌هایشان را درباره مقابله با شیوع کرونا مطرح کردند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد که نمایندگان در جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت بر ضرورت اختصاص یارانه برای رفع مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر و تامین بی‌درنگ تجهیزات درمانی و بیمارستانی تاکید کردند.

همچنین اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس و وزیر بهداشت و درمان پیرو وضعیت اضطراری در گیلان، خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. در این نامه تاکید شده است که تصمیم‌گیری جدی در خصوص چگونگی ساعات کار اصناف، فروشگاه‌ها و...،  پاداش به مستمری‌بگیران برای افراد بی بضاعت استان گیلان (یارانه کرونا) و نیز توجه ویژه و تدابیر لازم برای ذخیره آذوقه مردم در طی ماه‌های آینده صورت گیرد.

یارانه کرونا آمد

به دنبال این پیشنهادات، دیروز محمد شریعتمداری، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در پیامی توییتری نوشت: حمایت از اقشار کم درآمدی که در آمد ثابت ندارند، از مهم‌ترین اولویت‌های ماست.

وی اعلام کرد: با دستور مهم رییس‌جمهور و همراهی سازمان برنامه، به تمامی افرادی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، در اسفندماه یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود. این افراد با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت‌نام می‌شوند.

جزییات پرداخت یارانه کرونا

در همین شرایط، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره جزییات پرداخت یارانه کرونا در کشور و با اشاره به آسیب‌ها و تبعات بیماری کرونا گفت: دولت بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر و فاقد درآمد ثابت جامعه اختصاص داده است.

محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از آزادراه شهید همت در استان البرز عنوان کرد: براین اساس کسانی را که شغل خاصی برای تامین درآمد ثابت ندارند، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده‌اند که تا پایان اسفند ماه جاری یک بسته حمایتی اختصاص یافته و به آنان مبالغی پرداخت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای کسانی که مشاغلی داشتند و اکنون دچار مشکل شده‌اند با سازوکار‌های تعریف شده، تسهیلات کم‌بهره با دوره تنفسی سه ماهه پیش‌بینی شده است.

به گفته وی شمار کسانی که شناسایی شده‌اند، حدود هفت میلیون نفر است که از اقشار کم برخوردارند و  کسب و کار آنان در آستانه سال نو خسارت جدی دیده و به آن‌ها بسته‌های حمایتی تعلق می‌گیرد.

نوبخت عنوان کرد: تلاش دولت بر این است که با همه تنگنا‌های بودجه‌ای که دشمنان خبیث ملت ایران در این شرایط خاص تحمیل کرده‌اند، به مردم و بیماران کمک شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت بسته حمایت کرونایی برای خانوار‌های فاقد درآمد ثابت خبر داد و گفت: ۳ میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت شناسایی شده‌اند و مرحله نخست این طرح نیز هفته آینده اجرا می‌شود.

پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به افراد فاقد درآمد ثابت

محمدباقر نوبخت در همین حال گفت: ۳ میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت شناسایی شده‌اند و بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به آنان پرداخت می‌شود.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، شناسایی ۴ میلیون خانوار دارای مشاغل خرد که به علت شیوع کرونا و کسادی بازار شب عید با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در همین راستا بین یک تا ۲ میلیون تومان وام به صورت قرض‌الحسنه و بدون ضامن برای این قشر‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: موضوع بسته‌های حمایتی کونایی از حمایت معیشتی انتهای سال جدا است و اجرای هر کدام از این طرح‌ها به صورت مستقل در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وام‌های قرض‌الحسنه مذکور به صورت ۲۷ ماهه از محل یارانه‌ها بازپرداخت خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر مبالغی که قبلا به دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت شد معادل ۱۶۰ میلیارد تومان منابع مالی نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تأمین ۱۸ قلم کالای مورد نیاز در اختیار این مجموعه قرار گرفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 23 اسفند 98، کد مطلب: 1364238: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
0
اون همه درامدی که بخشی از صنوف از دست دادن با هیچ یارانه ای جبران بشو نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین