پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
ریگان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور است که سیلاب اخیر زیرساخت‌های محدود این منطقه را نیز تخریب کرده و صد‌ها خانواده درگیر سیلاب شده اند.
شعار سال:  ریگان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور است که سیلاب اخیر زیرساخت‌های محدود این منطقه را نیز تخریب کرده و صد‌ها خانواده درگیر سیلاب شده اند.

سیلاب روز‌های ابتدایی سال جاری در کرمان به نام جنوب کرمان تمام شده، اما واقعیت این است که هر چند بارندگی‌ها در جنوب کرمان روی داده است، اما بخش قابل توجه از آب‌های ناشی از این سیلاب در نهایت راهی شرق استان کرمان شده است.

مجموع بارش‌های شهرستان ریگان در شرقی‌ترین منطقه استان کرمان و هم مرز با سیستان و بلوچستان تنها ۲۰ میلیمتر گزارش شده است، اما میلیون‌ها مترمکعب آب طی روز‌های اخیر ۳۰ روستای ریگان را فرا گرفت بطوریکه بسیاری از این روستا‌ها هم اکنون مملو از گل و لای و رسوب ناشی از سیل شده و خسارت‌های سنگینی به زیر ساخت‌های این منطقه وارد شده است.

روستا‌هایی که شبکه آبرسانی ندارند؛ غرق شدند

ریگان جزو کم آب‌ترین شهرستان‌های کرمان محسوب می‌شود و بروز سیلاب در حالی در این منطقه روی داده که بسیاری از روستا‌ها و مناطق سیل زده ریگان در فصل تابستان با تانکر آبرسانی می‌شود و حتی شبکه آب رسانی هم ندارند.
 
توزیع اقلام اهدایی رهبری در کرمان/سیل محرومیت ریگان را نمایان کرد

نکته قابل توجه دیگر اینکه به دلیل کم ارتفاع بودن روستا‌های سیل زده سطح آب‌های زیر زمینی در این بخش از کویر نسبت به سایر قسمت‌های این شهرستان کم می‌باشد و به همین دلیل کشاورزی ریگان در بخش سیل زده متمرکز است و خسارت‌های شدیدی به کشاورزی و دامداری و زیرساخت‌ها به خصوص کانال‌های آب و قنوات و راه‌ها وارد شده است.

امدادرسانی اضطراری به موقع انجام شد

برق و آب بسیاری از مناطق سیل زده نیز در زمان صفر حادثه قطع شده بود که هم اکنون به جز یک روستا مشکل در سایر مناطق رفع شده است.

با اقدامات اضطراری صورت گرفته توسط فرمانداری ریگان امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از راه زمینی صورت گرفته و بسته‌های زیستی توزیع و اسکان اضطراری انجام شده است.

سیلاب اخیر به ۸۶۰ واحد مسکونی در ۳۰ روستای منطقه خسارت زده است برخی از این روستا‌ها دارای ضریب محرومیت بسیار بالا یعنی هشت و نه هستند

تنها در بخش کوچکی از منطقه که شامل ۱۸ خانوار است به دلیل تخریب راه دسترسی برق و آب قطع است.

سیلاب اخیر به ۸۶۰ واحد مسکونی در ۳۰ روستای منطقه خسارت زده، اما میزان خسارت‌ها همچنان در حال برآورد است. برخی از این روستا‌ها دارای ضریب محرومیت بسیار بالا یعنی هشت و نه هستند.

با توجه به هشدار ستاد بحران استان کرمان در خصوص بارش مجدد باران در روز‌های یکشنبه و دوشنبه و آماده باش همه فرمانداری‌های استان کرمان خانوار‌های در معرض خطر سیلاب که خانه‌های آن‌ها دچار آسیب شده هم اکنون در مناطق امن به خصوص در مدارس اسکان یافته‌اند، همچنین ده‌ها تخته چادر بین آن‌ها توزیع شده است.

اینجا خبری از کوچه و خیابان نیست؛ همه دارایی مردم یک خانه گلی ست.

اما سیل ریگان در مقایسه با سایر مناطق سیل زده اختلاف زیادی دارد، در اینجا نه خبری از خیابان است و نه کوچه روستا‌های محروم و شامل چند ساختمان گلی و یا کپری هستند، همه زندگی مردم در هر خانوار را می‌توان پشت یک وانت بار جمع کرد و حالا بسیاری از آن‌ها همین وسایل را هم ندارند.

شغل اصلی مردم کشاورزی و در برخی موارد دامداری است، اما سیل مزارع و نخلستان‌های این روستا‌ها که اکثراً در بستر و یا اطراف رودخانه‌های خشک فصلی بوده است را با خود برده و مردم برای ارتزاق سال جاری دیگر منبعی برای امرار معاش ندارند.

باغ‌ها و مزارع تخریب شده است

در برخی از روستا‌ها گروه‌های جهادی طی سال‌های اخیر اقدام به ساخت و ساز‌های محدودی کرده‌اند، این روز‌ها در هر یک از این روستا‌ها گام بردارید همه جا مملو از گل و لای شده است، راه‌های به صورت اضطراری باز شده و تردد در این جاده‌ها با موتور سیکلت‌های سنگین مقدور است.

باغ‌ها و مزارع تخریب شده‌اند و وسایل مردم زیر گل و آب رفته‌اند و قابل استفاده نیستند و حالا محروم‌ترین مردم استان کرمان تمام داشته‌های خود را نیز از دست داده‌اند.
 
توزیع اقلام اهدایی رهبری در کرمان/سیل محرومیت ریگان را نمایان کرد

نزدیک ۹۰ درصد از راه‌های ریگان تخریب شده است

پس از بروز سیلاب حالا گروه‌های جهادی بسیج و سپاه و هلال احمر و اکیپ‌های امدادی در این روستا‌ها حضور یافته‌اند و در حال توزیع اقدام مورد نیاز بین سیل زدگان هستند.

پس از بروز سیلاب حالا گروه‌های جهادی بسیج و سپاه و هلال احمر و اکیپ‌های امدادی در این روستا‌ها حضور یافته‌اند

اشاره به یک نکته نشان از میزان بالای تخریب‌ها در این شهرستان دور افتاده و محروم دارد؛ از مجموع ۶۴۰ کیلومتر جاده موجود در این شهرستان ۵۲۰ کیلومتر به کلی تخریب شده است.

۱۸ خانوار نیز در دور‌ترین منطقه سیل زده به دلیل عدم امکان دسترسی به منطقه همچنان در انتظار دریافت کمک‌های بیشتر هستند و همه این‌ها در حالیست که از فردا بارندگی در استان کرمان مجدداً آغاز می‌شود و به دلیل تخریب سیل بند‌ها در شرق استان کرمان امکان تشدید مشکل برای روستاییان و گسترش خسارت‌ها وجود دارد.

اقدامات امدادگران را نمی‌توان نادیده گرفت

فرماندار ریگان اظهارداشت: همزمان با دریافت اخطار سیلاب در ریگان بلافاصله روستا‌های در معرض خطر از جمعیت خالی شدند و سیل بند‌ها تقویت شد ما حجم سیلاب به حدی بود که موجب تخریب سیل بند‌های موجود و سرازیر شدن آب به روستا‌ها شد.

امین باقری با اشاره به اقدامات مؤثر و فوری در راستای امداد رسانی اضطراری به مردم سیل زده گفت: نمی‌توان اقداماتی که نیرو‌های امدادی با وجود شیوع کرونا، وضعیت نامناسب آب و هوایی و گل و لای موجود در منطقه انجام دادند نادیده گرفت.

وی با اشاره به عمق محرومیت ریگان بیان کرد: در کوتاه مدت نمی‌توان اقدام قابل توجه دیگری انجام داد و باید در بلند مدت با اختصاص اعتبار مناسب نسبت به حل مشکلات مردم اقدام کرد.

وی به خسارت سیل به کشاورزی منطقه اشاره کرد و گفت: هنوز برآورد خسارت‌ها صورت نگرفته، اما در اسرع وقت این اقدام انجام خواهد شد.

در ریگان فقط ۲۵ میلیمتر باران باریده است، اما حجم سیلابی که از جنوب کرمان و مناطق مرتفع سیستان و بلوچستان وارد ریگان شد بسیار بالاست

باقری بیان کرد: در ریگان فقط ۲۵ میلیمتر باران باریده است، اما حجم سیلابی که از جنوب کرمان و مناطق مرتفع سیستان و بلوچستان وارد ریگان شد بسیار بالاست بطوریکه سالمندان این مناطق نیز چنین وضعیتی را به یاد نمی‌آورند.

وی گفت: در لحظات ابتدایی سیل شخصاً به همراه نیرو‌های امدادی در منطقه حضور یافتیم و اقدامات لازم را انجام دادیم و اطمینان می‌دهم که امدادرسانی با دقت انجام می‌شود.

وی با اشاره به لزوم ورود ماشین‌های سنگین امدادی به منطقه گفت: راه‌ها را به صورت اضطراری بازگشایی کردیم بطوریکه امکان تردد با موتور وجود دارد و به همه روستا‌ها اقلام زیستی توزیع شده و سیل زدگان اسکان اضطراری داده شده‌اند و هر جا که نیاز بود چادر نیز توزیع شده است.
 
توزیع اقلام اهدایی رهبری در کرمان/سیل محرومیت ریگان را نمایان کرد

وی در خصوص احتمال سیلاب گفت: اوضاع کاملاً در حال رصد است و در صورت نیاز برخی از روستا‌ها از جمعیت خالی می‌شوند تا هیچ تلفات انسانی نداشته باشیم.

وی از وصل شدن آب و برق روستا‌ها خبر داد و گفت: فقط در یک روستا‌ها با جمعیت ۱۸ خانوار برق قطع است، امروز وقتی قصد وصل کردن برق این روستا را داشتیم جرثقیل تا شاسی درون گل فرو رفت و امکان انجام عملیات نبود.

اوضاع کاملاً در حال رصد است و در صورت نیاز برخی از روستا‌ها از جمعیت خالی می‌شوند تا هیچ تلفات انسانی نداشته باشیم

فرماندار ریگان بیان کرد: کمک رسانی به وسیله کمیته امداد امروز ادامه یافته است و تا پایان حل مشکل در کنار مردم خواهیم بود.

فرمانده سپاه ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ۳۶ گروه جهادی در حال امدادرسانی به منطقه هستند و با توجه به شیوع کرونا اقدامات بهشداتی نیز به صورت همزمان در حال انجام است.

ضریب محرومیت برخی از روستا‌ها بسیار بالاست

مصطفی دهقانیان از توزیع اقلام اهدایی مقام معظم رهبری بین سیل زدگان خبر داد و گفت: متأسفانه برخی از روستا‌های صدمه دیده در سیل بالاترین ضریب محرومیت را دارند و همین مساله کار را مشکل کرده است.

وی بیان کرد: گروه‌های جهادی در حال رفع مشکلات مردم هستند و امدادرسانی به مردم ادامه دارد و تا پایان شرایط اضطرار موجود در منطقه حضور خواهیم داشت و در نهایت به بازسازی این مناطق کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: خالی کردن خانه‌های مردم از گل و لای و بیرون کشیدن وسایل آن‌ها از میان سیلاب در اولویت قرار دارد و بسته‌های زیستی نیز در بین آن‌ها توزیع شده است.

دهقانیان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات و اهداف ما محکم کردن سیل بند‌ها می‌باشد که در صورت جاری شدن مجدد سیل خسارت‌ها افزایش نیابد.

وی از بسته شدن راه برخی از روستا‌ها در ارتفاعات و مناطق کوهستانی خبر داد و گفت: روستا‌ها بسیار محروم هستند و کمک رسانی فوری به این روستا‌ها ضروری است بطوریکه ضریب محرومیت برخی از این روستا‌ها از جمله «گاوکان» و «ناصریه» ۹ است.

سیلاب کشاورزی و زیر ساخت‌های محدود این مناطق را با خود برده است، اما حالا مسئولان از نزدیک محرومیت بی سابقه این مردم را دیده‌اند و رفع این محرومیت‌های ریشه‌ای، در شرق استان همت آن‌ها را می‌طلبد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1399، کدخبر: 4887949 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین