پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۶۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
یک کارشناس امور آمریکا با بیان اینکه شکل‌گیری جبهه‌ای از دولت‌ها برای مقاومت در برابر سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند راهگشا باشد، سیاست خارجی را پاشنه آشیل دولت ترامپ توصیف کرد.

شعار سال: ناظران بین‌المللی معتقدند آشفتگی و نداشتن تمرکز، بزرگ‌ترین خطر حاکم بر سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکاست.  آشفتگی و سوء عملکرد در دولت ترامپ به حدی فزاینده بوده که وی در سومین سال ریاست جمهوری خود سه مشاور امنیت ملی و یک وزیر امور خارجه برکنار کرده است و دیگر مقامات نزدیک دولتش یا مجبور به استعفا یا برکنار شده‌اند. با وجود این، مشخص نیست آیا تبعات منفی استیضاح می‌تواند بر سیاست داخلی و خارجی وی تأثیرگذار باشد یا خیر. 

«علیرضا کوهکن»، کارشناس روابط بین‌الملل درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه از قبل پیش بینی می‌شد این اقدام در سنا رأی نیاورد، گفت: روابط بین‌الملل متأثر از قدرت است؛ در حال حاضر به این دلیل که آمریکا قدرت زیادی در جهان دارد متوقف کردن رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از قواعد، هنجارها و مقررات در شکل فعلی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: آن چیزی که می‌تواند ترامپ را متوقف کند، القای این نگاه است که به وسیله اعمال  چنین سیاست‌هایی امکان موفقیت وجود ندارد، به همین دلیل است که ایده هایی همچون شکل گیری جبهه‌ای از دولت ها برای مقاومت در برابر سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا می‌تواند راهی برای متوقف کردن این سیاست‌ها باشد.

این کارشناس امور آمریکا افزود: این زمزمه ها را می شنویم که آمریکا هم زمان به چین، اتحادیه اروپا، روسیه، کره جنوبی و دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی فشار می آورد تا راه خود را به پیش ببرد. چندی پیش بود که نخست‌وزیر چین در سفر اروپایی خود مطرح کرد که پکن ممکن است بخواهد با اروپایی‌ها متحد شود و این همان رویکرد اتحاد در برابر سیاست‌های ترامپ است.

وی عنوان کرد: واقعیت این است تنها چیزی که می‌تواند ترامپ را از سیاست‌های خود بازدارد، القای این باور به کاخ سفید است که سیاست‌هایش دیگر امکان به نتیجه رسیدن ندارد؛ در این صورت ممکن است آنها از اجرای سیاست‌های خود دست بکشند.

کوهکن درباره این موضوع که افشاگری‌های متوالی در آمریکا در موضوع کتاب خاطرات هیلاری کلینتون و در ادامه «اوکراین گیت» و به تازگی نیز انتشار کتاب «آتش و خشم ترامپ» به نوعی اپیدمی و سرگرمی در آمریکا تبدیل شده است،  تصریح کرد: سیاست در آمریکا شکل عوامانه به خود گرفته و دلیل آن نیز این است که درصد زیادی از افرادی که از رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند، این نوع سیاست را می پسندند و در اخبار سیاسی دنبال جنبه‌های طنزآمیز آن هستند. نتیجه چنین رویکردی نیز این شده است که افشاگری‌های متوالی نه تنها به زیان ترامپ تمام نمی‌شود، بلکه مردم آمریکا طرفدار اقدامات بچه‌گانه شده اند.

وی افزودد: مردم آمریکا نمی‌گویند کارهای ترامپ بد است، بلکه می‌گویند جوک و خوب است و از آن ابراز رضایت نیز می کنند. حتی فکر می کنم برخی مدل های طنز فراگیر در آمریکا به وسیله طرفداران ترامپ در فضای مجازی بازنشر می شود و در حوزه سیاسی به سود ترامپ است.

روند بازگشت به عقب ترامپ آغاز شده است. در چنین وضعیتی کافیست کمی وضعیت اقتصادی به هم بخورد و طبعاً کسی که در حوزه سیاست خارجی هیچ موفقیتی نداشته است، در حوزه داخلی و اقتصادی دیگر شانسی برای بقای در قدرت ندارد.

کوهکن درباره انتشار ویدئویی از ترامپ بعد از استیضاح که خود را  «رئیس‌جمهور مادام العمر آمریکا» معرفی کرده بود، گفت: ترامپ از نظر قانونی حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند ادعایش را درباره ریاست جمهوری دائمی محقق کند. در زمینه انتخابات این موضوع که فضای داخلی آمریکا تا چه حد با سیاست‌های ترامپ همراهی کند، بسیار مهم است و از این رو رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر تبلیغاتش را بر موضوعات اقتصادی گذاشته و حتی توانسته است میزان بیکاری در آمریکا را در ۵۰ سال اخیر به کمترین حد ممکن برساند؛ از سوی مقابل باید در نظر داشت این سیاست با سیاستی مداوم و خردمندانه به وجود نیامده و رشد اصلی آن اعمال زور بوده است.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه اعمال زور تا مدت مشخصی جواب می دهد، تأکید کرد: اگر روند بازگشت به عقب ترامپ یک سال زودتر شکل می‌گرفت، شاید در آستانه انتخابات شاهد وضع دیگری بودیم، زیرا سیاست خارجه پاشنه آشیل دولت ترامپ است. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 14 فروردین 99، کد مطلب: 471445: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
0
همه کشورها براشون اقتصاد کشورشون و مردمشون مهمن و این کار رو نمیکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین