پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
حفظ همزمان جان در مقابل کرونا و آثار سوء اقتصادی آن توجیه افرادی است که این روزها و با عجله طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را نقض و فعالیت‌های اقتصادی را شروع کرده‌اند؛ فعالیت‌هایی که باید پس از مهار اپیدمی در اردیبهشت ماه و در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی کلید می‌خورد.

شعار سال: برخی‌ها شاید حفظ جان در مقابل بیماری کووید – ۱۹ از طریق منع آمدوشد را ارجح می‌دانند و برخی دیگر که بیشتر از طیف قبلی بی‌پولی را تجربه می‌کنند، حفظ جان در مقابل آثار سوء اقتصادی ناشی از کرونا برایشان در رتبه نخست قرار دارد اما تعادل میان حفظ همزمان جان در مقابل کرونا و آثار اقتصادی آن و همچنین اقدام هماهنگ، راهبردی منطقی است که در گرو مشارکت‌پذیری مردم می‌باشد و نباید در این زمینه عجولانه و خودسرانه رفتار شود.
طیف اول در بیشتر موارد با توجه به مسوولیتی که برای دفاع از سلامت جسمی و روحی انسان‌ها بر عهده گرفته‌اند، تنها از همین زاویهِ قابلِ‌ ستایش به موضوع نگاه می‌کنند اما در سوی دیگر با توجه به ادامه‌دار بودن وجود این ویروس در سطح جامعه، عده‌ قابل توجهی از مردم و مسوولان مقابله با کرونا با جیب خالی طی ماه‌های آینده را غیرممکن به شمار می‌آورند.
کارشناسان می‌گویند تا زمانی که واکسن، دارو یا مصونیت عمومی نداشته باشیم، نمی‌توانیم از پایان بیماری در کوتاه مدت صحبت کنیم و مهار اپیدمی کرونا که زمان آن بر اساس پیش‌بینی‌ها از اوایل اردیبهشت تا اواخر اردیبهشت خواهد بود و حتی نزولی شدن منحنی ایپدمی هم به معنای از بین رفتن ویروس و پایان کرونا نیست.
اما برخی از مردم و اصناف در جای‌جای کشور و از جمله در آذربایجان‌غربی در گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی زودتر از موعد مهار اپیدمی به فعالیت اقتصادی روی آورده‌اند و به نظر می‌رسد بازگرداندن این مغازه‌های بازشده به حالت قبل بسیار مشکل است و دود ان بر چشم خود مردم خواهد رفت.
«فرهاد ساکانلو» که به تعمیر کفش در کنار یکی از خیابان‌های ارومیه مشغول است، در توجیه اقدامش می‌گوید: وقتی یک روز هم کار را تعطیل می‌کنم، زندگی مختل می‌شود؛ مسوولان کاش به فکر ایجاد شرایط لازم برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی باشند. 
یک فروشنده توتون که می‌تواند این روزها از مشاغل پرریسک باشد، با نام «ف.ع» نیز معقتد است که بهترین راه مقابله در خانه ماندن است ولی نبود درآمد مرا به بیرون از منزل کشانده است.
وی ادامه داد: محل کارم را به طور مرتب ضدعفونی و توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم اما اصولا باید پس از مهار اپیدمی مغازه‌هایمان را باز می‌کردیم چون همچنان احتمال بیماری به دلیل وجود اپیدمی و مراجعه مشتریان وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز معتقد است که اجرای دقیق و جدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طی روزهای آینده باید ادامه یابد و مردم و مسوولان نباید در این خصوص سهل‌انگاری کنند تا زمان مهار اپیدمی کرونا فرا برسد.
دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: رعایت فاصله‌اجتماعی تا زمان مهار اپیدمی مورد تایید همه مراجع بهداشتی و پزشکی دنیاست و باید روز به روز در این خصوص اهتمام بیشتری از سوی مسوولان و مردم صورت گیرد.
وی منتقد ترددهای غیرضروری مردم و فعالیت خودسرانه و زودهنگام اصناف پرریسک است و می‌گوید: همه ما باید با توجه بیشتر به توصیه‌ها، از تداوم شیوع روزافزون بیماری جلوگیری کنیم تا برنامه‌ریزی‌های تکمیلی برای کنترل این ویروس اجرایی شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید در مقابل بیماری کرونا خوش‌خیال باشیم، افزود: پروتکل‌های مصوب در خصوص مقابله با این بیماری در همه شهرهای استان در حال انجام بوده ولی روند شیوع و فوت بیماران در شهرهای مختلف متفاوت است که در حال بررسی چرایی این موضوع هستیم.

رویکرد اصلی دولت پس از مهار اپیدمی کرونا به وضوح «حفظ جان مردم به طور همزمان در مقابل کرونا و آثار سوء اقتصادی ناشی از آن می باشد» و در حقیقت دولت سیاست سلامت‌محور را دنبال می‌کند.
این سیاست سلامت‌محور علاوه بر نظام پویای بهداشت و سلامت به پایه‌های قوی اقتصادی برای حفظ زندگی چند دهک پایین جامعه نیازمند است و این یعنی ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد.
از سوی دیگر نیز ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی بر اساس همین سیاست سلامت‌محور در اردیبهشت ماه هم به جهش در تولید سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت‌پذیری مردم وابسته است.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:24فروردین1399،کد خبر:83747834،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین