پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها به دنبال راهکارهایی هستند که با استفاده از آن امکان تشخیص موارد مبتلا به کرونا یا محیط‌های آلوده به این ویروس شناسایی شوند. در تازه‌ترین این اقدامات یکی از مراکز آموزش سگ‌های «جستجو و نجات» اعلام کرده که در همکاری مشترک با ارتش به دنبال انجام پروزه‌ای برای آموزش سگ‌ها برای تشخیص موارد ابتلا به کروناست.
شعارسال:با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها به دنبال راهکارهایی هستند که با استفاده از آن امکان تشخیص موارد مبتلا به کرونا یا محیط‌های آلوده به این ویروس شناسایی شوند. در تازه‌ترین این اقدامات یکی از مراکز آموزش سگ‌های «جستجو و نجات» اعلام کرده که در همکاری مشترک با ارتش به دنبال انجام پروزه‌ای برای آموزش سگ‌ها برای تشخیص موارد ابتلا به کروناست.
 
حمیدرضا شیری، مسئول روابط عمومی پروژه «تشخیص ویروس کرونا» که با همکاری مدرسه آموزش سگ‌ها و ارتش در حال انجام است در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: پیش از این نیز از سگ‌ها برای تشخیص ویروس مالاریا و ویروس‌های دیگر کمک گرفته شده است، از آنجایی  سگ‌ها بو را ۲۰ هزار برابر بیشتر از انسان تشخیص می‌دهند، پیش از این نیز توانسته بودند برخی ویروس‌ها را تشخیص دهند؛ البته با توجه به اینکه ویروس کرونا ناشناخته است و جهش زیادی دارد، بسیاری از محققان تا کنون این پژوهش  را انجام نداده بودند. در حال حاضر ما ریسک این اقدام را پذیرفته‌ایم و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ما را در این زمینه حمایت کرده است.
 
وی ادامه داد: تاکنون دو مرحله از این آموزش‌ها در مدرسه SK9 انجام شد و مرحله نهایی در دژبان مرکز ارتش، در محدوده بیمارستان امام رضا صورت گرفت تا طی چند نوبت ویروس با رعایت پروتکل های بهداشتی، به طوری که ضعیف نشود یا از بین نرود به دست ما برسد. در همین راستا هم در مرحله اول تحقیقات ثابت کردیم که سگ‌ها به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، چرا که حدود دو هفته است که سگ ها به صورت مستقیم با ویروس ها کار می کنند اما چند مرحله تست انجام شده و تاکنون هیچ موردی از انتقال ویروس از سگ به مربیان مشاهده نشده است، بنابراین سگ ناقل نمی تواند باشد.
 
حمیدرضا شیری با بیان اینکه امیدواریم تا ۱۰ روز آینده اعلام کنیم که سگ ها می توانند کرونا را تشخیص دهند اظهار کرد: طی تست هایی که انجام می شود، سگ ها میـتوانند از میان ۱۰ نمونه، که ۹ نمونه منفی و یک نمونه مثبت است، ویروس را شناسایی کنند. امیدواریم در روز های آینده بتوانیم این را به دنیا ثابت کنیم. 
 
مسئول مسئول روابط عمومی مجموعه سگ های SK9 افزود: از آن جایی که این اقدام پژوهشی و تحقیقاتی است ما نمی دانستیم که کدام نژاد توانایی تشخیص بیشتری دارد بنابراین از نژاد های مختلف استفاده کردیم که نژاد های لابرادور، گلدن رتریور، ژرمن شپرد و بوردر کالی از جمله آن ها هستند.
 
وی همچنین با بیان اینکه این اقدام هنوز در نقاط دیگر دنیا آغاز نشده است گفت: مرحله پژوهش های عملی این تحقیقات تا کنون در دنیا آغاز نشده است، انگلستان هم اعلام کرده که می خواهد این اقدام را اغاز کند اما در مرحله تحقیقاتی است و اما هزینه ای که آن ها برای پروژه درخواست کردند حدود ۱۷ و نیم میلیارد تومان است، اما ارتش جمهوری اسلامی ایران ما را حمایت کرد و در مرحله اول ثابت کردیم که سگ نمی تواند ناقل باشد و ویروس را به انسان انتقال نمی دهد.
 
حمیدرضا شیری گفت: کمک گرفتن از سگ ها برای تشخیص کرونا دو فاز خواهد داشت، فاز اول آن استفاده از سگ ها برای تشخیص ابتلای افراد خواهد بود، اگر یک سگ آموزش ببیند می تواند در ساعت به صورت حدودی ابتلا یا عدم ابتلای ۷۰۰ نفر را تشخیص دهد. فاز دیگر هم این است که می توان سگ ها را آموزش داد که در مکان های شلوغ مثل مراکز تجاری، پادگان ها، فرودگاه ها و.. افراد ناقل را از سالم تفکیک کنند.
 
وی در پایان گفت: این پژوهش ریسک بسیار زیادی دارد و ویروس در ۲۰ سانتی متری مربیان قرار می گیرد، این یک پروژه تحقیقاتی و پژوهشی با همکاری مدرسه SK9، ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دژبان مرکز ارتش و بیمارستان امام رضا در حال انجام است.
 
بررسی قابلیت سگ‌های بویاب برای تشخیص کرونا در انگلیس
 
موضوع تشخیص کرونا از طریق بو توسط سگ در انگلیس هم در حال بررسی است و سازمان سگهای بویاب پزشکی با همکاری دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن و دانشگاه دورهام (Durham) در تلاش هستند تا قابلیت سگ ها را در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس (مانند سایر بیماری‌ها) مورد آزمایش قرار دهند و  در صورتیکه تحقیقات اولیه موفقیت آمیز باشد شش قلاده سگ را به منظور تشخیص افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تربیت کنند.
 
آموزش این سگ ها به این شکل است که ماسک بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ برای بو کشیدن به آنها داده میشود تا مشخص شود آیا این بیماری بوی خاصی دارد که سگها قادر به تشخیص آن باشند؟
 
به گفته محققان بررسی ها و آزمایشات به چندین هفته زمان احتیاج دارد تا مشخص شود آیا سگ‌ها قادر به تشخیص بیماری کووید-۱۹ از طریق حس بویایی هستند؟
 
به گزارش ساینس الرت، رئیس دپارتمان دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن گفت: در حال حاضر نمی دانیم بیماری کووید-۱۹ بوی خاصی دارد یا خیر اما طبق بررسی های گذشته این موضوع تایید شده است که دیگر بیماری های تنفسی بوی بدن را تغییر می دهد و احتمال اینکه این ویروس نیز این قابلیت را داشته باشد، وجود دارد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایسنا  ،تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت   1399،کدخبر: 99020100417،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
سگ اینقدر ازش بد میگن این همه هم کار مفید ازش میگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین