پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۷۳۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
در هر شغلی محدودیت‌هایی برای پرسنل وجود دارد، اما در صنعت کارگزاری برخی محدودیت‌ها علاوه بر این که کارایی نداشته، بلکه باعث ایجاد فساد هم شده است.مهم‌ترین این محدودیت‌ها، محدودیت در خرید و فروش سهام با کد شخصی است.
شعارسال:در هر شغلی محدودیت‌هایی برای پرسنل وجود دارد، اما در صنعت کارگزاری برخی محدودیت‌ها علاوه بر این که کارایی نداشته، بلکه باعث ایجاد فساد هم شده است.
 
مهم‌ترین این محدودیت‌ها، محدودیت در خرید و فروش سهام با کد شخصی است. این محدودیت ناشی از آیین نامه ای است که در اوایل دهه ۸۰ تصویب شده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی هم برای کارمندان، هم خود کارگزاری و همچنین سازمان بورس شده است. ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام داشته «اعضای حقیقی و نمایندگان اشخاص حقوقی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل و کارکنان شرکت‌های کارگزاری حداکثر تا سقف ۲۵۰ میلیون ‌ریال می‌توانند در سال خرید و فروش سهام داشته باشند. » جدا از مبلغ ذکر شده، اصل این محدودیت مورد انتقاد کارگزاران است.
 
این محدودیت باعث شده که پرسنل کارگزاری‌ها برای خرید و فروش از کد افراد دیگر استفاده کنند که این امر باعث ایجاد مشکلاتی از جمله در زمینه پولشویی، استفاده از اطلاعات نهانی، عدم شفافیت، استفاده از امکانات کارگزاری به صورت غیرمنصفانه (از جمله در تخصیص اعتبار، انجام معاملات سرخطی و ...) و بسیاری از مشکلات دیگر شده است. دلیل اصلی ایجاد این مشکلات این است که کدهای پرسنل به نام خودشان نیست و آنها خیلی راحت می‌توانند از امکانات کارگزاری به نفع خودشان استفاده کنند. طرف مقابل این موارد، مشکلاتی است که برای خود پرسنل به وجود آمده از جمله عدم توانایی حضور در مجامع شرکت‌ها، مشکلات بانکی و مشکلات متعدد حقوقی که باعث شده این قانون به یک معضل بزرگ برای آنها تبدیل شود. به نظر می‌رسد سازمان بورس می‌تواند با بررسی جدی این قانون و حذف آن، علاوه بر حل مشکلات مذکور، به راحتی بتواند معاملات پرسنل کارگزاری را رصد کرده و از سوءاستفاده های احتمالی از امکاناتی که در اختیار دارند، جلوگیری کند.
 
    محمد خبری زاده- مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری کارآفرین
    هفته نامه ۳۴۹ اطلاعات بورس _ صفحه ۱۵
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری صدای بورس ،تاریخ انتشار:  8 اردیبهشت   1399،کدخبر:412767  ،www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین