پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
در حالی این روز‌ها نشست‌های درون حزبی برای تقسیم صندلی‌های هیات رئیسه مجلس برگزار می‌شود که گمانه‌زنی‌های مختلفی نیز درباره برخی چهره‌های شاخص به عنوان رئیس مجلس یازدهم مطرح می‌شود.
شعار سال: یکی از خبرگزاری‌های متعلق به جناح اصولگرایان از برگزاری یک نشست در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور چهره‌های اصولگرایی که این روز‌ها نامشان برای رقابت بر سر صندلی ریاست پارلمان بر سر زبان‌ها افتاده، یعنی «قالیباف، حاجی‌بابایی، آقاتهرانی، تقوی، نیکزاد، میرتاج‌الدینی، زاکانی و میرسلیم» خبر داده است و دست آخر هم این‌طور نتیجه گرفته که «به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای ریاست مجلس میان قالیباف و حاجی‌بابایی و برای نواب ریاست هم میان زاکانی، آقاتهرانی، میرتاج‌الدینی، نیکزاد و میرسلیم باشد».
نشستی که باشگاه خبرنگاران درباره‌اش نوشته گویا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده و خبرش هم از سوی برگزارکنندگان با تأخیری دوروزه به دست این رسانه رسیده است.این اتفاق ماه پیش هم رخ داده و مشابه چنین نشستی پشت در‌های بسته برگزار شده بود و خبرش با تأخیر در رسانه‌ها منتشر شد.
به نظر می‌رسد اصولگرایان برای جلوگیری از کشاندن دعوای رقابت بر سر صندلی ریاست به صحن مجلس دو روز نشست بی‌سروصدا برگزار کردند تا سهم‌های اصلی را پیش از ورود به مجلس میان خودشان تقسیم کنند این در حالی است که طبق قاعده، رأی‌گیری برای ریاست مجلس و نایب‌رئیسان همچنین رؤسای کمیسیون‌ها باید در صحن علنی با حضور همه نمایندگان صورت گیرد. پیش‌تر هم قرار بود که یک نشست مشابه با ریاست حدادعادل برگزار شود؛ خبر‌ها حاکی از این بود که حتی دعوت‌نامه‌ها هم برای نماینده‌های مجلس آتی ارسال شده بود، اما به علت بیماری کرونا و به درخواست وزارت بهداشت جلسه لغو شد. حالا به جای آن نشست، یک گعده کوچک‌تر بدون دعوت و حضور بقیه با حضو چهره‌هایی که این روز‌ها اسمشان برای ریاست مجلس آتی شنیده می‌شود برگزار شده و آن‌طور که از محتوای خبر ارسالی باشگاه خبرنگاران بر می‌آید، در این نشست دوروزه پشت در‌های بسته همه‌چیز بریده و دوخته شده است. فریدون عباسی یکی از نمایندگان راه‌یافته به مجلس آتی که خودش را نامزد ریاست مجلس هم کرده است بار‌ها هشدار داده بود جریانی به دنبال مدیریت مجلس از بیرون است. در خبر منتشرشده از سوی باشگاه خبرنگاران جوان نامی از عباسی در میان حاضران نشست دیده نمی‌شود.
جالب است که این جمع محدود در میان خودشان چیز‌هایی را تصویب کردند که در تضاد با ذات برگزاری این نشست و خروجی خبر باشگاه خبرنگاران است که گزینه‌های ریاست و نواب را هم مشخص کرده و همین که عده‌ای جمع شده‌اند و تصمیمی برای یک جمع بزرگ‌تر گرفته‌اند نوعی نقض غرض است.
مثلا گفته‌اند کسی از بیرون حق ندارد برای مجلس تعیین تکلیف کند یا اینکه نامزد ریاست مجلس نباید خودش را برای ۱۴۰۰ نامزد ریاست‌جمهوری کند. مشخص نیست که این تصمیم چطور قابل تسری به دیگرانی است که در این جمع حضور نداشته‌اند. البته مشخص است که هدف این ایده صرفا یک نفر است.
قبلا هم گفته شده بود که جریان جبهه پایداری برای محدودکردن قالیباف که شائبه حضورش برای ۱۴۰۰ خیلی قوی است دنبال طرح چنین میثاق‌نامه‌ای است. شبیه کاری که شورای شهر فعلی تهران در آغاز به کار خود برای گزینه ریاست شهرداری تهران انجام داد تا مانع این شود که یکی از اعضای منتخب راه‌یافته به شورا به رأی مردم پشت کند و بر صندلی شهردار بنشیند. آنجا هم هدف به ویژه محسن هاشمی بود که حزب کارگزاران به‌شدت دنبال شهردارشدنش بود.
حالا هم جبهه پایداری که از ابتدا مخالف حضور قالیباف در فهرست ائتلاف تهران بود چنین ایده‌ای را طرح کرده تا شهردار سابق تهران بین ریاست مجلس و ریاست پاستور در ۱۴۰۰ فقط به یکی چشم بدوزد و قدرت مانور و بازی‌اش محدود شود. هنوز مشخص نیست که آیا قالیباف که گفته شده در این جمع حضور دارد هم همه این تعهدات را امضا کرده است یا خیر.
اصولگرایان نام این گعده‌های پیشامجلسی خود را «هماهنگی‌های لازم برای سازماندهی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» گذاشته‌اند. باشگاه خبرنگاران نوشته که این جناح سیاسی در نشست خود هشت تصمیم زیر را برای تشکیل هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان بعدی اتخاذ کرد: «١- هیچ‌کدام از نامزد‌های هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی، خود را مورد حمایت دستگاه‌های خاص معرفی نکنند. ٢- شورای ائتلاف از هیچ کاندیدایی حمایت نکند. ٣- هیچ یک از نامزد‌های خود را از دیگر نمایندگان، نماینده‌تر نداند و حق خاصی برای خود قائل نشود.٤- شرط کاندیداتوری برای ریاست مجلس آن باشد که فرد مورد نظر، خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری سال ١٤٠٠ نکند. ٥- نامزد‌های هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی در یک رقابت عادلانه و با رأی نمایندگان انتخاب شده و اجازه نخواهند داد کسانی از بیرون مجلس برای آن‌ها تعیین تکلیف کنند. ٦- برای نامزد‌های ریاست، نواب، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شاخص‌های علمی و کاربردی تهیه و تدوین شود. ٧ - هیچ نامزدی از قبل خود را رئیس، نواب، هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون‌های تخصصی معرفی نکند. ٨- برای ریاست، نواب، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی ابتدا رأی‌گیری و رقابت در فراکسیون انجام شود». وقتی آن نشست فروردین‌ماه که قرار بود از سوی شورای ائتلاف اصولگرایان با ریاست حدادعادل برگزار شود، لغو و پیامکش برای همه نمایندگان ارسال شد، شورای ائتلاف خبر داد به احتمال فراوان در نیمه دوم اردیبهشت، شاهد برگزاری این نشست خواهیم بود و به احتمال فراوان تصمیمات مهمی درخصوص مهم‌ترین اتفاقات و رویداد‌های مجلس پیش‌ِرو گرفته خواهد شد که یکی از کارویژه‌ها را می‌توان تصمیم‌گیری درخصوص ریاست مجلس، هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان دانست. حالا آن نشستی که قرار بوده با حضور همه نمایندگان اصولگرا برگزار شود به تعدادی نورچشمی و صحنه‌گردان محدود شده است.
فروردین‌ماه هم «اردوگاه شهید میرحسینی» واقع در جنوب پارک دریاچه چیتگر محل برگزاری نشستی بود به دعوت جبهه پایداری با حضور جوانان اصولگرای منتخب راه‌یافته به مجلس از سراسر کشور. یکی از مواردی که درباره نشست منتخبان جوان مجلس یازدهم هم وجود داشت تأکید برگزارکنندگان آن به «محرمانه‌ماندن» اظهارات مسئولان و افراد حاضر در این نشست بود به طوری که مقرر می‌شود «کمیته اجرائی» خود خبر برگزاری این نشست را برای رسانه‌ها ارسال کند. خبری که دو روز بعد از برگزاری - یعنی صبح بیست‌وچهارم فروردین - برای رسانه‌ها ارسال شد. یکی از سخنرانان آن نشست محمد دهقان عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
همه گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که آن نشست و نشست‌های مشابهی که خبر می‌رسید در گوشه و کنار برگزار شده برای استفاده از ظرفیت منتخبان به سود یک فرد یا جریان خاص در درون پارلمان بوده است و نقشی اساسی در تعیین جانشین علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم خواهد داشت. شنیده‌های دیگر هم حاکی از آن بود که تصمیماتی برای تشکیل دو فراکسیون با نام‌های «جبهه خدمت» که عمده اعضای آن را نیرو‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند و «حامیان انقلاب»، حدود ۱۰۰ نفر برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، شماره ۳۸۱۰، تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ ارديبهشت 1399، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
0
این مجلس شروع نشده داره تمرین لابی گری میکنه وای به روزی که ققدرت دستش بیفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین