پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
مدیر عامل فرابورس ایران، از راه‌اندازی تابلو شرکت‌های کوچک و متوسط (SME Market) با حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار در آینده نزدیک خبر داد.

شعارسال:

به نقل از سنا؛ امیر هامونی با اشاره به برگزاری اولین جلسه پذیرشSME ها گفت: ترکیب هیات پذیرش دو هفته پیش مشخص شد؛ هم اکنون ما اولین پرونده‌ها را در هیات پذیرش این شرکت‌ها بررسی می‌کنیم و اگر مورد نظر اعضای هیات پذیرش باشد، به ترتیب فرآیند پذیرش، درج و عرضه این شرکت‌ها در بازار اختصاصی آنها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بنا داریم در اسرع وقت این تابلو را با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی کنیم افزود: البته فرایندهایی از جمله تبدیل به سهامی عام شدن شرکت‌ها در صورتی که سهامی خاص هستند باید انجام شود که این اقدام باید در فرایند ثبت شرکت‌ها صورت گیرد.

هامونی در ادامه به توسعه بازار اوراق بدهی به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی فرابورس اشاره کرد و گفت: از سه سال پیش دولت مصمم بود که این بازار راه بیفتد و برنامه خیلی ویژه‌ای را برای راه‌اندازی بازار بدهی داشت که با تلاشی که در بدنه دولت به‌ویژه وزارت اقتصاد انجام شد، این مهم صورت گرفت و ما شاهد تقویت این بازار هستیم.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: گرچه بازار بدهی فرابورس ایران از سال 88 ایجاد شد؛ منتهی اولین بار دولت از مهر سال گذشته برای تامین مالی و کاهش بدهی‌های خود از سازو کار بازار بدهی فرابورس ایران استفاده و به این بازار ورود کرد.

وی تصریح کرد: از مزایای این اوراق این بود که مجموع بدهی‌های دولت مشخص و یک مرکز زیر نظر وزارت اقتصاد و خزانه‌داری کل به نام مرکز "مدیریت بدهی‌ها و تعهدات دولتی" ایجاد شد.

به گفته هامونی، حجم بدهی‌ها تا قبل از این تحول مشخص نبود، ضمن اینکه با راه‌اندازی بازار بدهی از سوی دولت و با استفاده از این ابزار، انضباط مالی که دولت از مدت‌ها قبل مدنظر داشت و معمولا در بحث‌های تئوری نیز خیلی از کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می‌کردند، به دست آمد.

مدیر عامل فرابورس ایران افزود: تا پیش از این، زمانی که پیمانکاران برای دولت هزینه کرده و پروژه ای را انجام می‌دادند، مشخص نبود چه زمانی پول را دریافت می‌کنند اما در حال حاضر با دریافت این اسناد و اوراق دولتی به‌طور دقیق مشخص است چه زمانی این پول را دریافت خواهند کرد، خواه این اوراق را در بازار بدهی بفروشند یا تا سررسید آن صبر کنند، به هر صورت افق برنامه‌ریزی را برای پیمانکاران فعال که در حوزه های مختلف با دولت کار می‌کنند ترسیم خواهد کرد.

وی همچنین گفت: پیش‌تر، فرآیندهای تسویه وجوه با پیمانکاران در انتهای سال صورت می‌گرفت که الان این اتفاق نمی‌افتد و با استفاده از این ابزار، کار بسیار راحت شده است؛ یعنی در هر فاز که اسناد خزانه اسلامی تخصیص پیدا کند، در طول سال توزیع می‌شود و دولت نیز می‌تواند به تنظیم جریانات نقدی خود کمک کند.

هامونی خاطرنشان کرد: حتی دولت‌ها از این ابزار در زمان رونق و در مقاطعی که شاید بدهی چندانی نیز نداشته باشند، به دلیل مزایای بیشمار آن بهره می‌برند .

مدیر عامل فرابورس ایران سپس به بیان برخی مزایای اوراق بدهی برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه پرداخت و گفت: یکی از بزرگترین مزایایی که این اوراق برای بازار داشته، بحث کشف نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد است که می‌تواند به تدوین هرچه بهتر بیزنس پلان‌هایی که برای بسیاری از پروژه‌های ملی و منطقه‌ای طراحی و تعریف می‌شوند کمک کند.

وی ادامه داد: اوراق بدهی همچنین به قیمت‌گذاری سهام در بازار با توجه به روش‌های جدید قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری سهام کمک می‌کند؛ به عبارت دیگر با چنین شاخصی می‌توان به راحتی نمودار بازده دارایی‌های بدون ریسک کشور را ترسیم کرد و طرح‌های کسب و کار می‌تواند بر اساس این نرخ بازده بدون ریسک به طور دقیق محاسبه شوند.

هامونی رونق اوراق بدهی را خوب توصیف کرد و گفت: تا الان بیش از 4 هزار میلیارد تومان روی این اوراق معامله شده و در حال حاضر نیز در حال پذیرش چندین هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان اسناد خزانه اسلامی در بازار بدهی فرابورس ایران عملیاتی شده است، گفت: اسناد خزانه اسلامی در مرحله اول با نماد معاملاتی اخزا 1 در تاریخ 23 اسفند 93 منتشر شد که مبلغ آن 1000 میلیارد تومان بود و در تاریخ 23 اسفند 94 مبلغ اسمی آن در سررسید تسویه شد.

مدیر عامل فرابورس ایران اضافه کرد: اسناد خزانه در مرحله دوم با نماد معاملاتی اخزا 2 نیز در تاریخ 21 شهریور 94 منتشر شد که مبلغ آن هم 1000 میلیارد تومان بود؛ این اوراق یکساله منتشر شده و سررسید آن 21 شهریور 95 خواهد بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها، دولت در موعد مقرر خود وجه دارندگان اسناد را به حساب آنها واریز می‌کنند.

به گفته هامونی، سررسید مراحل سوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی هم متناسب با زمان انتشار آنها در روزهای 21 مهر، 21 آبان و 9 آذر 1395 صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل فرابورس ایران همچنین از دریافت چند درخواست جدید برای صندوق‌های جسورانه خبر داد و گفت : پنج صندوق، پیش از این موافقت اصولی گرفته‌اند و چند صندوق جدید نیز درخواست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌هایی که موافقت اصولی گرفته‌اند، بعضا مجمع موسس خود را برگزار کرده‌اند گفت: این صندوق‌ها حتی اسامی پیشنهادی خود را به ثبت شرکت‌ها داده اند، بنابراین بعد از تصویب اسامی و برقراری مجمع موسسین آنها می‌توانیم وارد فاز پذیره نویسی اوراق شویم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را به بازار معرفی کنیم.

هامونی در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که تکلیف مردم با تسه‌های باطل شده که قرار بود یک مهلت مجدد به آنها داده شود، چیست، گفت: بانک مسکن با هماهنگی شورای پول و اعتبار، این مهلت را که زمان آن 6 ماه بوده و مربوط به اوراق تسهیلات مسکن سال 93 می‌شود، داده است. پیش از این مصوبه بعضی اوراق تاریخ نقل و انتقال آنها به اتمام رسیده و حجم عرضه کم شده بود؛ از طرفی تقاضا برای این تسه‌‌ها مازاد بر عرضه بود که این موارد موجب افزایش قیمت اوراق تسه شد.

به گفته وی اما هم‌اکنون با تمهیداتی که در خصوص افزایش مهلت 6 ماهه نقل و انتقال اوراق تسه سال 93 اندیشیده شده بازار تسه‌ها روان است و مشکلی از بابت نوسانات قیمت نداریم.

هامونی با بیان اینکه تقریبا بین 10 تا 15 درصد اوراق تسه در دوران مختلف منقضی می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر صف خرید و فروش وجود ندارد و قیمت‌ها از بیش از 100 هزار تومان به حدود 87 تا 90 هزار تومان رسیده است؛ ضمن اینکه اوراق رهنی یا همان MBSهایی نیز که بانک مسکن در مراسمی ویژه با حضور وزیران اقتصاد و راه و شهرسازی رونمایی کرد، به قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن کمک می‌کند و بانک می‌تواند با استفاده از آن تقاضا در بازار اوراق و تسه‌ها را متعادل کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایلنا، تاریخ انتشار: 10شهریور 1395، کد مطلب: 406707:www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین