پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
منابع مطلع اعلام کردند که آمریکا آماده است تا روند فروش دهها فروند جنگنده های ساخت بوئینگ به ارزش 7 میلیارد دلار را به قطر و کویت پس از سالها تعویق از سر گیرد.

شعار سال: به گزارش خبرگزاری رویترز، این معامله به دلیل ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ممکن است تجهیزات مذکور علیه تل آویو استفاده شود، تاکنون به تعویق افتاده بود.

بوئینگ اعلام کرد که به اجرای این دو قرارداد بزرگ امیدوار است، اما وزارت خارجه آمریکا گفته است که درباره معامله های جاری فروش تسلیحات میان واشنگتن و دیگر دولت ها اظهار نظر نمی کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا اظهارنظر نکردن درباره قراردادهای فروش تا زمان اعلام رسمی آن ها به کنگره را جزء سیاست های واشنگتن دانست و در عین حال تاکید کرد که آمریکا به امنیت و ثبات کشورهای حاشیه خلیج فارس متعهد است.

وی از تقویت مناسبات دیپلماتیک و افزایش توان دفاعی در کشورهای مختلف منطقه خلیج فارس از طریق ارتقای توافق های امنیتی، فروش تجهیزات نظامی، برگزاری رزمایش، آموزش و تبادلات در زمینه های مختلف به عنوان مصادیق حمایت واشنگتن از شرکایش در منطقه خلیج فارس یاد کرد.

خبر تایید قریب الوقوع فروش جت های جنگنده به کویت و قطر در شرایطی منتشر می شود که کاخ سفید می کوشد مناسبات خود را با متحدان عربش در منطقه خلیج فارس که خواستار افزایش توان نظامیشان هستند، تقویت کند. این کشورها نگرانند که واشنگتن در پی انعقاد توافق هسته ای با جمهوری اسلامی، بیش از پیش به ایران نزدیک شود.

یک مقام وزارت دفاع قطر که خواست نامش فاش نشود، گفت: احتمالا طی هفته آینده در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

یک مشاور نظامی دولت قطر نیز از پیشرفت توافق خرید جنگنده های مذکور از آمریکا خبر داد، اما درباره هزینه یا تعداد جنگنده های این قرارداد اطلاعاتی ارائه نکرد.

رویترز افزود: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و وزارت خارجه این کشور در نظر دارند 36 فروند جنگنده بوئینگ اف 15 به ارزش تقریبی 4 میلیارد دلار به قطر بفروشند. آمریکا همچنین در حال تصمیم گیری درباره فروش 28 فروند جنگنده مافوق صوت سوپر هورنت F/A18-E/F به همراه تجهیزاتی برای 12 فروند دیگر از این هواپیما ها به کویت است. ارزش معامله کویت 3 میلیارد دلار اعلام شده است.

منابع مطلع می گویند وزارت دفاع و خارجه آمریکا تصمیم گیری درباره این دو قرارداد را مدتها قبل انجام داده اند و اکنون منتظر تایید کاخ سفید هستند.

یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، تصمیم گیری نهایی در این خصوص را قریب الوقوع دانست.

به محض تایید نهایی کاخ سفید، مقام های آمریکایی اعلام غیررسمی به قانونگذاران را پیش از ارسال اطلاعیه رسمی به کنگره که 40 روز بعد صورت خواهد گرفت، آغاز می کنند.

به گفته یکی از مقام های مطلع، معامله سومی شامل فروش جنگنده های اف 16 شرکت آمریکایی لاکهید مارتین به بحرین همچنان در دست بررسی است.

قطر بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه را در خود جای داده است و کویت نیز از زمان آغاز بهار عربی و تشدید تنش ها در منطقه، به فکر افزایش توان نظامی اش افتاده است.

قطر و کویت هر دو بخشی از ائتلافی هستند که عربستان در ماه دسامبر (آذر/دی) خبر تشکیل آن را با حضور 34 کشور اعلام کرد. عربستان مدعی شده که این ائتلاف با هدف مبارزه گروه تروریستی داعش و القاعده در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان شکل گرفته است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395، کد مطلب: 82214523:www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین