پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
انتخابات 1 کاسیم (11آبان) مجلس ترکیه با پیروزی غیر مترقبه و شگفتی ساز حزب عدالت و توسعه به همراه بود و باعث شگفتی تحلیل گران عرصه سیاست ترکیه گردید چرا که کمتر تحلیل گر مسائل سیاسی ترکیه این نتایج را پیش بینی می نمود.

شعار سال : حالا به علل و عوامل نتایچ انتخابات 1 کاسیم(11 آبان) ترکیه میپردازیم و قبل از آن نیاز هست ابتدا نتایج انتخابان 7 حاضیران (17 خرداد) را یادآوری نماییم که باعث عدم تشکیل کابینه گردید و منجربه برگزاری زودرس انتخابات در11 آبان گردید.

نتایج انتخابات 7 حاضیران (17 خرداد) مجلس ترکیه

1- حزب عدالت و توسعه 9/40 درصد آرا(258کرسی)

2 - حزب جمهوری خلق 25 درصد (132 کرسی)

3-حزب ملی گرا 3/16 درصد(80 کرسی)

4-حزب کردی صلح خلق ها 1/13 درصد (80 کرسی)

5- حزب سعادت 1/2 درصد

لازم بذکر است که تعداد کل کرسی های مجلس ترکیه 550 کرسی میباشد و برای اینکه یک حزب به تنهایی بتواند تشکیل کابینه دهد باید نصف به اضافه یک کرسی ها یعنی 276 کرسی را بدست آورد و نتیجه 17 خرداد مجلس ترکیه باعث شد که هیچ کدام از احزاب نتواند به تنهایی اکثریت کرسی های لازم را جهت تشکیل کابینه بدست آورد و همچنین احزاب پیروز نیز نتوانستند ائتلاف لازم برای تشکیل کابینه انجام دهند.

نتایج انتخابات 1 کاسیم(11 آبان)

1- حزب عدالت و توسعه 5/49 درصد آرا(317کرسی)

2 - حزب جمهوری خلق 3/25 درصد (134 کرسی)

3-حزب ملی گرا 9/11 درصد(40 کرسی)

4-حزب کردی صلح خلق ها 8/10 درصد (59 کرسی)

5- حزب سعادت7/0 درصد

در این انتخابات حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت کرسی های لازم را جهت تشکیل کابینه بدست آورد.

به نظرتحلیل گران سیاسی نتایج متفاوت دو انتخابات ذکرشده در کمتر از شش ماه علل و عوامل زیادی دارد که از مهمترین آین عوامل میتوان به شرح زیر به آنها اشاره نمود.


1.سیاستهای اقتدارگرانه حزب عدالت و توسعه بویژه در سالهای اخیر باعث شده بود عده ای از منتقدان و هواداران و رای دهندگان این حزب با پیش بینی پیروزی مجدد این حزب در انتخابات 17 خرداد به پای صندوقهای رای نیایند و این امر باعث ریزش آرا حزب عدالت و توسعه در انتخابات 17 خرداد گردید ولی زمانی که این عده احساس کردند که حزب عدالت و توسعه جهت پیروزی قاطع در انتخابات 11 آبان به آرای انها احتیاج دارد دوباره جهت حمایت از حزب عدالت و توسعه و ثبات در ترکیه مجددا به پای صندوقهای رای آمدند و به حزب عدالت و توسعه رای دادند.

.2سیاستها و عملکرد مذاکره دولت با گروه تروریستی پ . ک . ک پشت درهای بسته و به صورت پنهانی در سالهای اخیر و اعلام آتش بس با این گروه باعث شده بود عده ای از هواداران ملی گرای حزب عدالت و توسعه از عملکرد حزب در این راستا ناراضی بوده و رای خود را در انتخابات 17 خرداد به حزب ملی گرای ترکیه بدهند ولی شروع مجدد عملیات گسترده نظامی علیه گروه پ.ک.ک در فاصله دو انتخابات باعث برگشت آرا ملی گرای حزب عدالت و توسعه از حزب ملی گرا به سبد آرای حزب عدالت و توسعه گردید.

.3ورود حزب کردی صلح خلق ها به رقابت های انتخاباتی برای اولین بار در 17 خرداد باعث شد عده ای از هواداران و رای دهندگان کرد اسلام گرای حزب عدالت و توسعه برای حمایت حزب کرد صلح خلق ها و عبور این حزب از مرز 10 درصد و ورود به مجلس به نفع حزب کرد صلح خلق ها رای بدهند ولی اتفاقات بین دو انتخابات و عملکرد حزب کرد صلح خلق ها در حمایت ضمنی از گروه پ.ک.ک و عدم تشکیل کابینه توسط حزب عدالت و توسعه و بی ثباتی در ترکیه سبب گردید این عده از هوادارن و رای دهندگان مجددا در 11 آبان به حزب عدالت و توسعه رای دهند.

4.هوادران و رای دهندگان حزب سعادت که یک حزب اسلام گرای سنی هست و در انتخابات 17 خرداد به حزب سعادت رای داده بودند نتایج انتخابات 17 خرداد و احتمال تکرار آن در 11 آبان و تشکیل دولت ائتلافی با گرایشات لائیک باعث گردید این عده از هواداران حزب سعادت جهت پیروزی حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در انتخابات 11 آبان به این حزب رای دهند.

5.عده از فعالین اقتصادی ترکیه که به احزاب دیگر به غیر از حزب عدالت و توسعه رای داده بودند به لحاظ نتایج انتخابات 17 خرداد و عدم تشکیل دولت و بی ثباتی در وضعیت اقتصادی و سیاسی ترکیه به لحاظ بیم از تکرار آن در انتخابات 11 آبان به جهت حمایت از ثبات سیاسی و اقتصادی در ترکیه ایندفعه آرای خود را به نفع حزب عدالت و توسعه به صندوق رای انداختند تا این حزب بتواند به تنهایی تشکیل دولت دهد و ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور حکمفرما گردد.

در این میان نباید از عملکرد انتخاباتی احزاب در فاصله این دو انتخابات چشم پوشی کرد زیرا که حزب عدالت و توسعه در کارگزار انتخاباتی خود در این مدت توانست با پوشش و جبران ضعف تبلیغاتی خود در انتخابات 17 خرداد در تبلیغات انتخاباتی 11 آبان با شعار ثبات و استقرار در ترکیه برنامه های انتخاباتی خود را با این شعار و استراتژی هماهنگ کند .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت انتخاب، تاریخ نشرخبر: 16 آبان 1394 کد مطلب: 234908 www. entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین