پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در مقیاس امواج درونی روز سه شنبه ۲۰ خردادماه حوالی بیرم در استان فارس را لرزاند. به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله درطول عمق ۱۱ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

شعار سال:زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در مقیاس امواج درونی روز سه شنبه ۲۰ خردادماه حوالی بیرم در استان فارس را لرزاند. به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله درطول عمق ۱۱ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.


از ۲۰ خرداد ماه شهرستان‌های جنوب استان فارس روی خط زلزله قرار گرفته است. تاکنون بیش از ۱۶ زلزله و پس لرزه در جنوب استان رخ داده که بیشترین آن ۵.۷ ریشتر و کمترین آن ۲.۵ ریشتر بوده است. براساس دستور استاندار، همه نیرو‌های امدادی مناطق جنوبی لار، لامرد، خنج، در حالت آماده‌باش واکنش سریع در صورت لزوم در مناطق آسیب دیده هستند.

با وقوع این زمین لرزه تیم‌های ارزیاب و واکنش سریع برای بررسی وضعیت به محل اعزام شدند. با پیگیری مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تمامی بیمارستان‌ها در شهر‌های همجوار و شیراز، پایگاه‌های اورژانس شهرستان‌های همجوار و شیراز و مراکز پیام اورژانس از جمله مراکزی بودند که در نخستین دقایق پس از وقوع زلزله آمادگی‌های لازم را برای امدادرسانی کسب کردند.
 
لارستان روی خط زلزله/ نیاز مردم مناطق زلزله زده به ایجاد پایگاه هلال احمر

به گفته مرادیان دبیر ستاد مدیریت بحران دانشگاه شیراز، ستاد مدیرت بحران دانشگاه در حال آماده باش تا پایدار شدن وضعیت در مناطق زلزله زده می‌ماند و بالگرد‌های اورژانس هوایی فارس، اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌های ویژه اورژانس شیراز در صورت نیاز به مناطق زلزله زده اعزام می‌شوند.

با بررسی‌های بیشتر و طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده از مناطق زلزله زده استان فارس زمین لرز در جنوب این استان باعث تخریب بافت فرسوده برخی مناطق روستایی خالی از سکنه شده و خوشبختانه مصدوم و مجروحی در پی نداشته است. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم اکنون شرایط در مناطق زلزله زده عادی است و مشکل خاصی از سوی مردم و مسئولان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح از مناطق زلزله زده به این سازمان گزارش نشده است.

گفته شده است که طبق هماهنگی‌های انجام شده بنیاد مسکن تا ظرف ۷۲ ساعت آینده از واحد‌های خسارت دیده بازدید و ارزیابی انجام دهد که خوشبختانه تاکنون تخریب شدیدی گزارش نشده و موارد به وجود آمده بر اثر زلزله نیز سطحی است. شنیده‌ها حاکی از این است که در مناطق زلزله زده جنوب استان فارس منازلی که در مناطق روستایی دچار ترکی خوردگی و ریزش سقف شده اند فاقد ایمنی لازم بوده اند.
 
لارستان روی خط زلزله/ نیاز مردم مناطق زلزله زده به ایجاد پایگاه هلال احمر
 
جلیل حسنی، معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان در این باره می‌گوید: در پی زمین لرزه‌های متوالی در منطقه بیرم، به ۸۰ واحد مسکونی روستایی خسارت‌های جزیی مانند ترک خوردگی وارد شده است. از میان واحد‌های خسارت دیده تنها سه منزل مسکونی برای احتیاط، تخلیه شده و قابل سکونت نیست. برای برآورد ریالی خسارت‌ها، ارزیابان بنیاد مسکن از صبح چهارشنبه ۲۱ خرداد وارد منطقه شده و به زودی نتیجه آن گزارش خواهد شد.


آسیبی به تاسیسات روستایی مناطق زلزله زده وارد نشده

گفته می‌شود که تاسیسات روستایی نظیر آب، برق و گاز در این زمین لرزه‌ها آسیبی ندیده‌اند و ارائه خدمات آن‌ها برقرار است و در حال حاضر شبکه آب شرب و شبکه آبرسانی در استان فارس پایدار است. 

علیرضا پیرمراد، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان لارستان در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: با وقوع زلزله ایی به بزرگی ۵/۱ ریشتر در حوالی بیرم لارستان در شب گذشته گروه‌های جهادی امادگی خود را برای کمک رسانی به این مناطق اعلام کردند. مرکز زلزله درروستا‌های دیده‌بان از بخش عماد شهر و روستای بشیر آباد از بخش بیرم بوده و خوشبختانه خسارت جانی نداشته است و به خاطر بافت خانه‌های روستایی چند تا از دیوار خانه‌ها ترک و یک مورد ریزش دیوار گزارش شده است.

مسئول بسیج دانشجویی شهرستان لارستان می‌گوید: در پی وقوع این زمین لرزه برای به ساکنین منطقه تذکر داد شد تا خانه‌ها و محل‌هایی که آسیب دیدند، ساکن نشوند و اکثر خانه‌هایی که خسارت دیده بافت فرسوده‌ای دارند و نیازمند بازسازی هستند. تیم ارزیابی هلال احمر به این مناطق اعزام شدند و بعد از ارزیابی منطقه را ترک کردند ما از نیرو‌های هلال احمر در خواست چادر کردیم که متاسفانه گفتند در ساختار سازمان ما این سطح خرابی چادر تعلق نمی گیرد و باید خسارتی بیشتر از این باشد تا چادر توزیع شود.
 
تعداد بازدید : 6
 
گفته می شود که نیرو‌های جهادی روستا‌های بیرم و دیده بان در آماده باش بسر می‌برند، اما با وقوع حوادث مترقبه مانند زلزله نیازمند نیرو‌های تخصصی‌تر است تا به مردم کمک رسانی شود در منطقه زلزله خیز لارستان ایجاد پایگاه امدادی نیاز اصلی مردم است. با توجه به اینکه شهرستان لارستان روی خط زلزله قرار گرفته است، امکان وقوع پس لرزه وجود دارد.
 
با در نظر گرفتن مسافت زمانی مردم روستا با شهرستان از نیرو‌های هلال احمر درخواست شد تا در این منطقه همچنان حضور داشته باشند؛ اما به گفته نیروهای هلال احمر با توجه به ساختار سازمانی امکان حضور چند روزه آنان وجود نداشت. گفته می‌شود که لارستان در جنوب استان فارس یکی از مناطق زلزله خیز کشور به حساب می‌آید و حدود ۶۰ سال پیش یکی از شدیدترین زمین‌لرزه‌های کشور رخ داد که باعث تخریب بخشی از این شهرستان شد.
 
لارستان روی خط زلزله/ نیاز مردم مناطق زلزله زده به ایجاد پایگاه هلال احمر
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری دانشجو ،تاریخ انتشار:  22خرداد 1399،کدخبر: ۸۵۴۲۰۴ ، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین