پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
تحلیلگر مسائل افغانستان تاکید کرد رفت وآمد افغان‌ها به ایران باید قانون‌مند شود.
شعار سال: «پیرمحمد ملازهی»، تحلیلگر مسائل افغانستان، دراین باره که عده‌ای در روابط ایران و افغانستان در حال سنگ اندازی و یا اختلاف افکنی هستند و هدف از این ایجاد تنش بین این دو کشور دوست با اشتراکات فرهنگیِ بسیار چیست گفت: در این باره که عده‌ای تلاش دارند از شرایط بوجود آمده به تعبیری از آب گل آلود، ماهی خاص خود را بگیرند تردیدی وجود ندارد. اما در ارتباط با مهاجرین افغانستان مشکلی وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد.

او افزود: ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که مشکل مهاجرین غیر قانونی افغان به ایران را چگونه می‌توان به صورت قانونی، حل کرد. حل این مشکل به سیاست‌های دوکشور باز می‌گردد. افغان‌ها در شرایط کنونی که کشورشان در جنگ و اشغال خارجی است برای ورود به ایران و کار چاره دیگری ندارند. آن‌ها بین ماندن در محل زندگی و با گرسنگی و مرگ خود و خانواده شان دست به گریبان هستند و یا با خروج و ورود غیر قانونی به کشور‌های همجوار و پذیرش خطر، چاره دیگری ندارند. دولت افغانستان در کنترل مرز ناتوان است و یا جدی نیست بنابراین همه مسئولیت عملا برعهده طرف ایرانی است. برخورد‌های مرزی ناشی از همین واقعیت است.

ملازهی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید یک راه حل واقع بینانه پیدا کرد. افغان‌ها که به صورت غیر قانونی وارد ایران می‌شوند، شامل دو طیف هستند. نخست، کسانی که از خاک ایران به صورت ترانزیت استفاده می‌کنند.

او به طیف دوم اشاره کرد و گفت: طیف دوم، کسانی که برای ماندن و کار در ایران می‌آیند و مدتی کار فصلی انجام می‌دهند و بخشی از درآمد خود را برای خانواده می‌فرستند و مدام در رفت و آمد غیر قانونی هستند. برای این دو طیف راه حل‌های جداگانه با همکاری ایران و افغانستان باید در نظر گرفت تا چنین واقع بینی حاکم نشود و فرصت در اختیار دیگران برای دامن زدن و تبلیغ علیه ایران، قرار نگیرد.

این تحلیلگر در پایان گفت: تا اینجا شرایط به ضرر ایران تمام شده است. برخورد تبلیغاتی، انکار همه چیز و برخورد رسانه‌ای در ایران نتوانسته فضای ضد ایرانی را تلطیف و افکار عمومی را در افغانستان، قانع کند. به گمان من هزینه را نظام اسلامی می‌پردازد. نیاز به تجدیدنظر در این زمینه لازم است. مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و تاریخ مشترک دو ملت ایجاب می‌کند در سیاست‌ها نگاهی دوباره ایجاد شود. رفت وآمد افغان‌ها با همه مشکلات قطع نمی‌شود و باید قانون‌مند شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399، کد خبر: 1014948، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین