پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۱
رهبری متمرکز و خاص ولادیمیر پوتین بر روسیه ابعاد ناشناخته پرشماری دست کم از نظر رویکرد این کشور به مناطقی غیر از اروپا و آمریکای شمالی دارد که می تواند برای ایران از جنبه های گوناگون تهدید باشد.
شعار سال: امیر فاطمی صدربا بررسی و خلاصه کردن نامه رسمی سازمان های اطلاعاتی روسیه خطاب به نهادهای بین المللی در باره شکل وماهیت تروریسم در مناطق گوناگون جهان گونه ای نتیجه گیری کرده است که می تواند به چالش با ایران منجر شود .این نتیجه گیری است که نویسنده مقاله درج شده در سایت ایراس به آن رسیده و در پایان نوشته اش به طور صریح برداشت اشتباه روسیه را توضیح می دهد.

وی نوشته است " طور به نظر می‌رسد که برجسته تر کردن تهدید در روسیه و کشورهای آسیای میانه به جهت افزایش سطح هشدار و جلب حمایت منطقه‌ای و ‌بین‌المللی از اقدامات ضد تروریستی این کشور در این منطقه است. نکته قابل توجه این گزارش برداشت اشتباهی است که نهادهای مهم روسی از آینده تهدید تروریسم استنباط کرده‌اند. در این گزارش نه تنها به سایر وجوه تروریسم مانند بیوتروریسم، تروریسم اقتصادی، و... پرداخته نشده است، بلکه همچنین تهدید تروریسم در دنیا صرفا به نوعی به اسلام و گروه‌های اسلامی محدود شده است. اهمیت این اشتباه برداشتی آن است که نامه نمایندگی روسیه به شورای امنیت برآورد جمعی نهادهای مهم اطلاعاتی امنیتی این کشور از تهدیدهای تروریستی در آینده بوده و مبنای عمل، سیاست سازی، برنامه‌های عملیاتی و تشکیل ائتلاف‌ها و اتحادهای آتی آنها قرار خواهد گرفت. سوء برداشتی که چه بسا توانایی به چالش کشیدن روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران را نیز داراست.نکته بعدی غفلت این نهادها در عدم بررسی چالش افراط ‌گرائی در تشدید تروریسم در دنیا است. موضوعی که نهادهای ‌بین‌المللی روسی تمایل دارند از آن با عنوان «افراط گرائی خشن منجر به تروریسم» در تعاملات دو و چند جانبه یاد کنند. امروزه افراط گرائی در عرصه سیاسی از شبه قاره هند گرفته تا آمریکا بر مناصب سیاسی سیطره یافته و روندها و هنجارهای صلح آمیز ‌بین‌المللی را نیز به چالش می‌کشند. باید اشاره کرد که افراط‌گرائی و تروریسم عملا دو روی یک سکه تهدید جهانی علیه صلح و امنیت ‌بین‌المللی بوده و به صورت مستقیم همدیگر را تشدید کرده و مبارزه جهت رفع چالش تروریسم بدون مقابله با افراط گرائی تلاشی عقیم خواهد بود.
خلاصه ای از نوشته وی را درادامه می خوانید:متن نامه نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای (شماره A/74/751–S/2020/204 مورخ 18 مارس 2020) خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد در برآورد کشور خود از تهدیدهای تروریستی در آینده است. این گزارش ارزیابی منسجم و تلفیقی نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و مجری قانون روسیه از آینده چالش تروریسم در دنیا بوده و این تهدید را در مناطق مختلف جغرافیایی و همچنین در موضوعاتی مانند اینترنت، تامین مالی تروریسم، جنگجویان خارجی تروریست و... بررسی کرده است. در پایان نیز با برشمردن تهدیدهای تروریستی پیشنهاداتی به بازیگران ‌بین‌المللی ارائه می کند.
تروریسم ‌بین‌المللی در دولت‌های خاورنزدیک و خاورمیانه
مطابق این گزارش بالاترین میزان فعالیت‌های تروریستی هنوز در دولت‌های خاورنزدیک و خاورمیانه مشاهده می‌شود که در قالب گروه‌هایی شامل القاعده، داعش، جبهه فتح الشام، سازمان آزادی بخش شام نمود یافته است. مبارزه عملیاتی با داعش در عراق و سوریه منجر به ایجاد ثبات در این دو کشور و منطقه نشده است. علیرغم شکست‌های داعش، چه از نظر تعداد و چه مناطق جغرافیایی متصرفه، با این حال این گروه حضور جغرافیایی خود را در سایر مناطق گسترش داده است. این افزایش حضور معمولا به دلیل بی ثباتی سیاسی و اجتماعی و همچنین (در برخی از آن‌ها مانند لیبی) وجود بازارهای بزرگ سلاح‌های غیرقانونی می‌باشد. بنابراین در شرایطی که ترسی از مجازات‌های کیفری توسط دولت مرکزی وجود ندارد، چنانچه تامین مالی مناسب از تروریست‌ها صورت گیرد هیچ محدودیتی در تعداد افرادی که مسلح شده و به این گروه‌ها می‌پیوندند وجود ندارد.
در سال 2018، داعش خواست خود را برای انجام عملیات‌های تروریستی در کشورهای عربی خاورمیانه افزایش داد. این موضوع به سه دلیل اول، حمایت سازمان‌های تروریستی از بازگشت جنگجویان به سرزمین‌های مبدا، دوم، تمایل این گروه برای تسلط بر کشورهای عربی و سوم به دسترسی راحت تر این گروه جهت آماده سازی و اجرای عملیات‌های ترویستی در این منطقه در مقایسه با کشورهای غربی برمی‌گردد. مطابق ارزیابی نهادهای روسی بررسی شرایط حاکی از آن است که تهدیدهای تروریستی در بین دولت‌های منطقه خاورمیانه و خاورنزدیک در سطح بالا باقی خواهد ماند.
سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی در آسیای مرکزییکی از مناطق مهم مستعد رشد اقدامات تروریستی آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز می‌باشد. مهمترین تهدید برای این منطقه افزایش فعالیت‌های داعش در این منطقه، به طور مشخص در افغانستان، به دلیل شکست آن در سوریه و عراق می‌باشد. عوامل تسهیل کننده افزایش تهدید تروریسم در افغانستان شامل وضعیت ناپایدار نظامی و سیاسی، مشکلات جدی اقتصادی، مبارزه همزمان نیروهای مسلح این کشور در چندین جبهه با گروه‌های تروریستی و حضور گروه‌های ریز و درشت مختلف تروریستی ‌بین‌المللی می‌باشد. گروه‌هایی مانند حزب اسلامی ترکستان، گروه جهاد اسلامی، گردان امام البخاری، نهضت اسلامی ترکستان شرقی، کتائب التوحید و الجهاد، جماعت انصارالله، جند الخلیفه و دیگرانی که اعضای آنها عمدتا از آسیای مرکزی هستند.
مطابق برآورد نهادهای امنیتی اطلاعاتی روسیه، به طور کلی تهدید اساسی در منطقه آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز بازگشت جنگجویان از سوریه و عراق به کشورهای مبدا و تشکیل سلول‌های خفته در سرزمین‌های خود می‌باشد.


فعالیت سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی در اروپا

منابع اطلاعاتی مختلف تعداد اروپایی‌هایی را که به گروه داعش پیوسته اند بین 5000 تا 6000 نفر تخمین می‌زنند. در این چارچوب، تهدید فوری از سوی دو گروه می‌باشد یک، بازگشت افرادی که در صحنه‌های منازعه دارای مهارت‌های جنگی حرفه ای شده اند و دوم از سوی به اصطلاح تروریست‌های خانگی که قرار بود در جامعه اروپا ادغام شوند اما در واقع طرفدار ایدئولوژی رادیکال اسلامی هستند. فاکتور مهمی که خطر فعالیت‌های تروریستی را در منطقه اروپا افزایش می‌دهد روند مهاجرت ادامه دار تعداد زیادی از پناهندگان مناطق بحرانی خاورمیانه و خاور نزدیک به اروپا می‌باشد. نتایج تحلیل فعالیت‌های تروریستی در اروپا حاکی از این است که اقدامات تروریستی عمدتا توسط فرزندان مهاجر نسل دوم و سوم، یعنی ساکنان کشورهای اروپایی، صورت می‌گیرد که هیچ ارتباط مستقیمی با سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی نداشته و بدون رفتن به خارج از کشور و در مراکزی مانند مسجد، مراکز اسلامی یا از طریق اینترنت افراط گرا شده اند. رادیکال شدن مسلمانان در زندان‌ها نیز یک تهدید جدی برای امنیت کشورهای اروپایی است. چنین افرادی، به خصوص کسانی که از مناطق جنگی برگشته‌اند، به طور فعال مشغول توسعه و تسهیم تجربیات جنگی خود بوده و این چنین زندان تبدیل به مکان مهم برای جذب افراط گراها در کشورهای اروپای غربی می‌شود. با توجه به ملاحظات درپیش گفته، انتظار می‌رود درجه بالای فعالیت‌های تروریستی در اروپا ادامه یابد.

فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی در قاره آمریکا

مسیرهای خروج هوادران گروه‌های تروریستی از دولت‌های آمریکای شمالی جهت الحاق به گروه‌های تروریستی در مناطق جنگی سوریه، عراق و تعدادی دیگر از کشورها به دلیل تدابیر مربوط به تشدید کنترل مرزها در سال 2017 عملاً بسته شدند. با این حال، تهدیدهای تروریستی برای کشورهای منطقه همچنان ادامه دارد. فعالیت سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی در مناطق مختلف جهان تهدیدی برای ایالات متحده است. به طور ویژه، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خارج از این کشور اهداف سازمان‌های تروریستی بین المللی، به ویژه داعش، القاعده و الشباب است. علاوه بر این، گروه‌های اسلامی به منظور جذب هواداران جدید فعالیت‌های تبلیغاتی را در داخل ایالات متحده انجام می‌دهند.
نهادهای روسی بر این نظر هستند که برای خنثی کردن تهدیدهای تروریستی، باید توجه بیشتری به تقویت همکاری‌های ‌بین‌المللی معطوف شود. این نهادها معتقدند که اقدامات لازم در زمینه‌های زیر بایستی صورت پذیرد:
- تبادل سریع اطلاعات در مورد افراد و سازمان‌های درگیر در فعالیت‌های تروریستی و افراطی،
-تکمیل دوباره، سیستم سازی و استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده ‌بین‌المللی ضد تروریسم،
-قطع ارتباط فزاینده بین سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی و گروه‌های عامل جنایات سازمان یافته فراملی، که از تروریست‌ها با تهیه اسلحه، پول، اسناد جعلی، مسیرهای حمل ونقل، حمایت به عمل می‌آورند،
-جلوگیری از سوءاستفاده تروریست‌ها از فضای اطلاعاتی،
-تدوین یک چارچوب حقوقی برای ایجاد مقررات در استفاده از تجهیزات هوایی بدون سرنشین و شناسایی دولتها، اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر در روابط مالی و اقتصادی با سازمان‌های تروریستی ‌بین‌المللی با هدف سرکوب فعالیتهای جنایتکارانه تأمین کننده مالی تروریسم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ساعت 24، کد خبر: 498908، تاریخ انتشار: 20 خرداد ۱۳۹۹، www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین