پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است؛ اکنون سبقت تقاضا از عرضه و عدم خرید و فروش خودرو با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب، آنالیز قیمت را در بازار خودرو برهم زده است و برای بازگشت به روال عادی در این بازار باید عرضه خودرو‌های تولید داخل و حتی وارداتی افزایش یابد که این مسئله علاوه بر اینکه قفل معاملات در بازار را می‌شکند، قیمت‌ها را بدون هیجانات کاذب از سوی دلالان به روند ثبات خواهد رساند.

شعار سال: بازار خودرو مدت‌هاست شرایط عادی ندارد، حتی قرعه کشی و پیش فروش هم حریف افسارگسیختگی قیمت در این بازار نشده است. برخی از صاحبنظران بازار خودرو معتقدند هیچ‌یک از این سیاست‌ها نمی‌تواند راهی برای نجات عدم کنترل و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار بی برنامه خودرو کشور شود، چراکه مشکل اصلی در بازار نیست، بلکه سالهاست در صنعت خودرو جا گرفته است.

ثبت‌نام طرح فروش فوق‌العاده خودرو که از ۷ خرداد شروع و تا ۱۴ خرداد ماه ادامه داشت، ۴ شرط اصلی داشت که تمام ثبت‌نام‌کنندگان با توجه به آن باید ثبت‌نام می‌کردند. اولین نکته داشتن گواهینامه، سن بالای ۱۸ سال، نداشتن پلاک جاری و عدم ثبت‌نام خودرو در ۳۶ ماه اخیر بوده و به تازگی هم برای ثبت‌نام متقاضیان در فروش فوق‌العاده تابستان خودروسازان، کمیته خودرو مصوب کرد، عدم خرید خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان و دارا نبودن پلاک فعال در هر خانواده شروط جدید جهت پذیرش در سامانه ثبت نام خودرو است.

با وجود اینکه حلقه‌های حضور در سامانه ثبت نام جهت خرید خودرو تنگ‌تر می‌شود، اما راه گریز‌ها به مراتب بیشتر شده است. آن‌طور که شرکت‌های خودروسازی و نهاد‌های نظارتی عنوان می‌کنند، برخی از افراد برای ارزیابی شانس خود وارد بزرگ‌ترین لاتاری وطنی شدند و اصلاً هدف آن‌ها خرید خودرو نبوده است.

با همه ترفند‌ها برای دستیابی به بازاری با قیمت‌های ثابت و به دور از دلال بازی، هنوز التهاب در بازار وجود داشته و تب قیمت فروکش نکرده است. حالا بازار خودرو پس از طی کردن به‌ظاهر کاهشی در چند هفته اخیر، ثبات قیمت را تجربه کرد، اما این تثبیت قیمت در نتیجه تلاش دلالان برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها تداوم نیافت و گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش قیمت انواع مدل‌های خودرو در بازار است.

در حالی که انتظار می‌رفت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در کنار اجرای طرح پیش فروش به تعدیل قیمت‌ها در بازار منجر شود، اما هنوز قیمت‌های اعلامی آگهی دهندگان بالاست.

هر چند طرح فروش خودرو از سوی خودروسازان سبب شد خریداران از بازار خودرو به سمت کارخانه‌ها کوچ کنند، اما تلاش دلالان برای بالا بردن قیمت همچنان ادامه دارد.

آرامش همراه با طوفان!

با توجه به ادامه روند هیجان کاذب قیمت در بازار خودرو، سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار به‌ظاهر آرام است و قیمت خودرو‌های داخلی از زمان اعلام قیمت‌های جدید با ریزش مواجه بوده است، اما در همین بازار مشتری وجود ندارد و خرید و فروش قفل شده است و در صورت ادامه چنین وضعیتی احتمال هر طوفان شدیدتری جهت افزایش قیمت‌ها وجود دارد.
بیشتر بخوانید: یک میلیارد دلار تخصیص یافته به خودروسازان حیف می‌شود؟
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: روند کاهش قیمت‌ها نمی‌تواند دوام زیادی بیاورد چراکه اکنون تقاضای واقعی برای خرید خودرو وجود ندارد و روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان خواهد بود و با توجه به عرضه ناکافی، احتمال هر جهش قیمت بر روی محصولات پرتیراژ و حتی کم تیراژ وجود دارد.

موتمنی با تاکید بر وضعیت نامشخص بازار وبا بیان اینکه در همین زمان (ثبت نام و قرعه کشی خودرو) می‌توان شرایط را بیشتر احساس کرد گفت: میزان بالای ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد، همچنان فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازاربرای دلالان جذاب است، اما اگر با قیمت تعیین شده و فاصله ۱۰ درصدی ابلاغی که با افزایش عرضه رخ می‌دهد، اجرا شود بازار از دلالی‌ها دور می‌شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه هنوز در بازار، خرید و فروش با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب انجام نمی‌شود، به تبعات آن اشاره کرد و گفت: اکنون همین معاملات محدود در بازار با قیمت‌های توافقی صورت می‌پذیرد چراکه تاکنون هیچگونه بخشنامه یا ابلاغیه‌ای برای نمایشگاه‌داران ارسال نشده است.

به گفته موتمنی با توجه به اینکه هنوز دستور اجرای اقدامی که خود متولیان تهیه کرده اند به دست فروشندگان و نمایشگاه داران نرسیده است گفت: قیمت گذاری بر سر توافق صورت می‌گیرد چراکه هیچ سقف قیمتی وجود ندارد.

کسب سود بیشتر صاحبان بازار

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پاسخ به این سوال که سیاست‌های اجرایی از سوی خودروسازان مانند قرعه کشی و پیش فروش‌های یک ساله، توانسته است تقاضا‌ی خودرو را در این بازار کنترل کند؟ گفت: کاهش تقاضا با شیوع کرونا ویروس از اوایل اسفند سال گذشته آغاز شد و پس از آن موضوع قیمت‌های جدید مطرح شد، اما همین روند تنها بر روی کاغذ ماند و اجازه داد در بازار هرج و مرج قیمتی شکل بگیرد.

وی در رابطه با علت نبود تقاضا در بازار و اینکه آیا به موضوع طرح‌های فروش خودروسازان ارتباط پیدا می‌کند یا خیر، گفت: در سال جدید هم با توجه به اینکه قیمت‌ها بر روی کاغذ افزایش پیدا می‌کرد، اما عملا تقاضای واقعی وجود نداشت، اما عده‌ای با دپو و احتکار خودرو مانند سنوات گذشته، توانستند نبض بازار را به دست بگیرند که همین موضوع سبب اخلال در کسب و کار و همچنین تنش در قیمت خودرو شده است.

موتمنی معتقد است: در صورت افزایش عرضه، فاصله قیمتی بسیار کمتر خواهد و تقاضای کاذب برای نگهداری و حتی خرید خودرو توسط یک عده سرمایه گذاری که پول‌های سرگردان را به بازار آورده اند، فروکش خواهد کرد.

این فعال اقتصادی در بازار خودروی پایتخت با بیان اینکه ثبت نام‌ها برای همین افرادی که به دنبال سودجویی در بازار خودرو هستند بهترین فرصت شده است گفت: زمانی که اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار، فاصله بیش از حد را نشان می‌دهد، زمینه برای ورود سرمایه گذار و دلال را بیشتر فراهم می‌کند چراکه معتقدند پس از دریافت خودرو حتی پس از گذشت یکسال، می‌تواند سود هنگفتی از فروش خودرو در بازار به دست بیاورد که این در هیچ جای دنیا منطق ندارد.

موتمنی یادآور شد: فراموش نشود زمانی که برای عرضه محصولی محدودیت ایجاد شود همین موضوع دست را برای هر نوع کلاهبرداری و تقلب از سوی افرادی که همواره در چنین بازار‌هایی حضور دارند باز می‌گذارد هرچند این روز‌ها بحث کرایه کد ملی جهت ثبت نام خودرو نیز مطرح است، اما ناگفته نماند زمانی که برای محصولی دونرخی و فاصله قیمت معیار اصلی تلقی می‌شود احتمالات ایجاد بیراهه‌ها افزایش می‌یابد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پایتخت در پایان تاکید کرد: اکنون سبقت تقاضا از عرضه و عدم خرید و فروش خودرو با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب، آنالیز قیمت را در بازار خودرو برهم زده است و برای بازگشت به روال عادی در این بازار باید عرضه خودرو‌های تولید داخل و حتی وارداتی افزایش یابد که این مسئله علاوه بر اینکه قفل معاملات در بازار را می‌شکند، قیمت‌ها را بدون هیجانات کاذب از سوی دلالان به روند ثبات خواهد رساند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اقتصاد24، تاریخ انتشار 25    خرداد    99، کد خبر:    69201، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین