پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۲۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی تهران گفت: تولیدکنندگان داخلی لوازم ورزشی با تداوم شیوع ویروز کرونا دچار کمبود مواد اولیه شده‌اند و نتوانسته‌اند تولیدات مناسبی داشته باشند. در این مدت، کاهش تولیدات بسیار زیاد بود و عرضه و تقاضا نیز به هم خورد و تعادل آن از بین رفت.
شعار سال: بعد از شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در تعاملات و مراودات اجتماعی مردم در جهان ایجاد شد. این تغییرات در سبک زندگی مردم با عوض شدن شکل تامین مایحتاج زندگی به شکل خرید آنلاین و رویکرد بیشتر به فضای مجازی سوق پیدا کرد.

ویروس ناشناخته کرونا ضربه مهلکی را به بخش کسب و کار‌ها وارد کرد و باعث شد برخی از بنگاه‌های اقتصادی بنا به ضرورت یا غیرضروری نبودن نیاز مردم تعطیل شوند و یا با مکثی طولانی اجازه فعالیت دریافت کنند.

از جمله اصنافی که پس از شیوع کرونا دچار آسیب شدند، صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی بودند. این صنف از این جهت دچار آسیب شد که تمامی فعالیت‌های ورزشی تا بیش از دو ماه دچار تعطیلی مطلق بودند و به تازگی مجوز فعالیت گرفته‌اند و شاید از این جهت بتوان قدری به توسعه بازار این صنف پس از بازگشایی اماکن ورزشی در این روز‌ها بیشتر امیدوار بود.

مرتضی حق‌پرست، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی تهران در مورد آسیب‌های وارده به این صنف که به تبع شیوع ویروس کرونا به‌وجود آمده است، گفت: آسیبی که کرونا در جهان و ایران به تمامی اصناف رسانده است کاملاً مشهود است. متاسفانه شاید بیش از ۶۰ درصد از اجناس صنف ما وارداتی است و این واردات به‌طور کلی در بحران کرونا تعطیل شده بود، زیرا جنس ضروری محسوب نمی‌شد و همین دلیل، گمرک آن را ترخیص نمی‌کرد.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی لوازم ورزشی نیز به مرور با تداوم کووید۱۹دچار کمبود مواد اولیه شدند و نتوانستند تولیدات مناسبی داشته باشند. در این مدت، کاهش تولیدات بسیار زیاد بود و عرضه و تقاضا نیز به هم خورد و تعادل آن از بین رفت، یعنی تقاضایی برای خرید لوازم ورزشی وجود نداشته است. به همین دلیل با وجود تورم سال جدید، افزایش قیمتی هم وجود نداشت، اما چنانچه بازار این اجناس راه بیافتد همکاران ما می‌توانند خسارات خود را جبران کنند، هرچند که همچنان با کمبود کالا مواجه هستند.

حق‌پرست ادامه داد: حدود دو ماه بود که بازار تعطیل بود و برای تقاضا و خرید اجناس ورزشی کم مراجعه می‌شد، زیرا اگرچه ورزش ضامن سلامتی مردم است، اما جنس‌های این شغل جز اجناس ضروری زندگی مردم نیست. به‌هرحال ورزش به مردم جامعه از نظر حفظ سلامت جسم و روح کمک می‌کند و به همین دلیل باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به تداوم احتمالی ویروس کرونا در آینده و آسیب‌های مجدد به کسب و کار این صنف افزود: آینده این صنف با تداوم کرونا در خطر خواهد بود و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تداوم این بیماری حتماً شرایط کار فعالان حوزه ما هم سخت و غیرقابل تحمل‌تر خواهد شد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی تهران با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم کسب و کار‌ها رو به نابودی بروند بیان کرد: برای کمک به صاحبان مشاغل صنف ما، باید حمایت‌های دولتی بیشتر باشد. به‌عنوان مثال اداره دارایی و سازمان تامین اجتماعی ارگان‌هایی هستند که با صنف ما در ارتباط هستند. در حال حاضر با این مشکلات توقع داریم که کمک اصناف باشند. اداره دارایی می‌تواند به‌دلیل عادی نبودن شرایط کسب و کار ملاحظاتی را در گرفتن مالیات از اصناف داشته باشد و یا تامین اجتماعی برای اخذ بیمه کارگران و عوامل آسیب‌دیده این صنف در بحران کرونا، همراهی بیشتری را به خرج دهد.

حق‌پرست در پایان خاطرنشان کرد: بسته حمایتی دولت به اصناف ما تعلق نگرفت، چراکه گفته شد به هر واحد صنفی که تعدادی کارگر بیمه‌ای داشته باشد ۱۲ میلیون وام تعلق می‌گیرد. اگرچه این مبلغ برای صنف ما کارگشا نخواهد بود، اما همین هم به همکاران ما تعلق نگرفت. مهم‌ترین کمک دولت در شرایط فعلی برقراری ثبات اقتصادی در کشور است. با توجه به اینکه بیشتر اقلام صنف ما وارداتی است، نوسانات دلار برای ما ضربه‌زننده و حتی باعث ورشکستگی کامل صنف ما خواهد شد. اگر دولت بتواند بر این موضوع غلبه کند بقیه مشکلات هم حل خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری و تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399، کد خبر: 69063، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین