پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت‌: سال گذشته بالغ بر ۱۶۱ کیلو موادمخدر و روانگردان در زندان‌ها کشف و در این رابطه چهار هزار و ۱۵۱ نفر عامل انتقال موادمخدر به داخل زندان دستگیر و با تشکیل پرونده قضائی مجازات شده‌اند.
شعار سال: مبارزه با ورود مواد مخدر به کشور و جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به سایر کشور‌ها از طریق خاک ایران، همواره یکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده و گواه این قضیه، جان‌فشانی و شهادت بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید در راه مبارزه با این بلای شوم است.

گرچه سایر کشور‌ها همچون آمریکا و کشور‌های اروپایی برای مبارزه جمهوری اسلامی ایران با مواد مخدر نه تنها کمک بلکه سنگ‌اندازی نیز می‌کنند، اما جمهوری اسلامی ایران همواره برای مقابله با ورود موادمخدر به کشور و ترانزیت آن به سایر کشور‌ها مخصوصاً کشور‌های اروپایی گام‌های استوار و محکمی برداشته است.

تنها در سال گذشته بیش از ۹۵۰ تن موادمخدر توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شد، موادی که مقصد آن نیز کشور‌های اروپایی بود.

۲۶ ژوئن (پنج تیر) روز جهانی مبارزه با موادمخدر است و در کشورمان نیز همزمان با این روز، هفته‌ای با عنوان "هفته مبارزه با موادمخدر" نام‌گذاری شده است.

در همین رابطه و در آستانه روز جهانی مبارزه با موادمخدر با ناصر اصلانی؛ معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفتگو کردیم، وی پیش از ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نیروی انتظامی فعالیت داشت و فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی و غرب استان تهران نیز از جمله سوابق وی بود.

مشروح بخش نخست این گفتگو تقدیم مخاطبان ارجمند شده است.

* برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر در سال گذشته برای مقابله با مواد مخدر چه بوده است؟

دبیرکل ستاد برای سال ۹۸ دو اولویت را برای مقابله با مواد مخدر و کاهش تقاضا به اعضاء ستاد ابلاغ داشته و تمام اقدامات بر اساس این دو اولویت انجام گرفته است:

الف) افزایش اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، صیانت و توانمندسازی معتادان

ب) مقابله همه جانبه با جرایم مواد مخدر

در حوزه مقابله با جرائم موادمخدر نیز راهبرد‌ها و تاکتیک‌هایی توسط دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اولویت‌هایی همچون توسعه و گسترش اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در شرق و حاشیه شرق کشور، گسترش اقدامات اطلاعاتی به منظور ضربه زدن به شبکه‌ها و باند‌های قاچاقچیان موادمخدر، ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، جمع‌آوری معتادان متجاهر، پاک‌سازی نقاط آلوده، با اولویت محیط پیرامونی مراکز آموزشی و دانگشاه‌ها و مدارس اتخاذ شده است.

*میزان و جزئیات کشفیات موادمخدر در سال گذشته و سال جاری چه میزان بوده است؟

در سال ۹۸ مجموعاً ۹۵۰ تن و ۵۲۵ کیلوگرم موادمخدر توسط نیرو‌های مقابله‌ای کشف شد که در مقایسه با سال قبل آن (۹۷) افزایش ۲۰ درصدی داشت.

از مجموع کشفیات موادمخدر در سال گذشته، ۸۰ درصد مربوط به ماده‌مخدر تریاک، ۹ درصد حشیش، دو درصد هروئین، سه درصد مرفین، دو درصد شیشه بود و سایر موادمخدر اعم از سوخته شیره تریاک سهمی چهار درصدی در کشفیات داشت.

در سال گذشته مجموع کشفیات تریاک، ۷۶۱ تن و ۱۷۰ کیلوگرم با ۲۲ درصد افزایش کشف، حشیش، ۸۹ تن و ۱۶ کیلوگرم با ۱۱ درصد کاهش، هروئین، ۲۲ تن و ۴۲۴ کیلوگرم با ۶ درصد کاهش، مرفین، ۲۴ تن و ۹۶۹ کیلوگرم با هفت درصد افزایش، شیشه، ۱۶ تن و ۹۷۴ کیلوگرم با ۲۰۸ درصد افزایش و سایر موادمخدر ۳۵ تن و ۹۷۲ کیلوگرم با ۱۳۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل (۹۷) روبه‌رو بود.

۸۶ درصد از موادمخدر مکشوفه در سال گذشته توسط نیروی انتظامی، ۱۱ درصد توسط وزارت اطلاعات، سه درصد توسط سازمان بسیج مستضعفین و مابقی توسط گمرک و سازمان زندان‌ها کشف شد.



۲۳۸۵ مورد درگیری نیروی مقابله‌ای با عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر

در سال گذشته مجموعاً دو هزار و ۳۸۵ فقره عملیات درگیری توسط نیرو‌های مقابله‌ای با عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر صورت گرفت که نسبت به سال قبل آن ۲۴ درصد افزایش داشت؛ همچنین دو هزار و ۱۶۸ باند قاچاق مواد مخدر در سال مذکور متلاشی شدند که نسبت به سال قبل آن پنج درصد افزایش داشت.

همچنین در انهدام کارگاه شیشه با ۱۰ درصد کاهش و در کشته‌های اشرار با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷، روبه‌رو بودیم.

توقیف بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به قاچاقچیان موادمخدر در سال گذشته

در سال گذشته ۲۰ هزار و ۸۴۷ دستگاه خودرو مربوط به قاچاقچیان موادمخدر توقیف شدند که نسبت به سال قبل آن ۱۶ درصد افزایش داشت. در کشف سلاح از قاچاقچیان نیز در سال ۹۸ با افزایش ۱۰ درصدی مواجه بودیم. همچنین در سال قبل ۴۱۴ هزار و ۸۰۹ نفر درباره قاچاق موادمخدر و در طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر بازداشت شدند. (از این تعداد ۲۲۴ هزار و ۲۷۰ نفر عناصر اصلی قاچاق موادمخدر و توزیع‌کنندگان خرد و ۱۹۰ هزار و ۵۳۹ نفر معتاد متجاهر بودند).

برخی از نخبگان و اصحاب رسانه عنوان می‌کنند که کشفیات ۹۵۰ تنی موادمخدر با توجه به تولید بیشتر مواد روی داده است علی‌رغم ۲۹ درصد کاهش سطح زیر کشت، ما در سال ۹۸ رویکرد متفاوتی با سال ۹۷ داشتیم، یکی از این رویکرد‌ها این بود که بیشترین اقدامات و سرمایه‌گذاری از بعد تجهیزات بر روی نقاط صفر مرز، استان‌های شرقی و شمال‌غربی که دارای مرز هستند، پرداخت شد که ۷۶ درصد کشفیات موادمخدر در سال گذشته در شرق و حاشیه شرق کشور بوده یعنی نیرو‌ها به جای مقابله در عمق کشور، مبارزه خود را در نقاط صفر مرز، شرق و حاشیه شرق کشور انجام دادند و ۲۴ درصد کشفیات در عمق استان‌ها به وقوع پیوست.

۷۲ درصد عملیات‌های مقابله با مواد مخدر در سال گذشته اطلاعاتی، ۲۵ درصد انتظامی و سه درصد رزمی بود؛ در مجموع با وجود افزایش عملیات و درگیری، باند‌های متلاشی شده، بازداشت متهمان، هلاکت عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر و اموال کشف شده از قاچاقچیان، شاهد کاهش ۵۶ درصدی تعداد شهدا در راه مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال ۹۷ بودیم که تمام اقدامات مذکور نشانگر افزایش اقدامات مقابله‌ای نسبت به سال مشابه است.

زمانی که عملیات‌ها و اشرافیت اطلاعاتی بالاتر باشد، قطعاً در تلفات مادی و انسانی شاهد کاهش خواهیم بود.



کشف بیش از ۲۱۳ تن موادمخدر در ۲ ماه نخست سال جاری

در دو ماه گذشته از سال جاری (۹۹) نیز ۲۱۳ تن و ۵۰۷ تن موادمخدر کشف شده درحالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۵ تن و ۷۴۵ کیلوگرم بوده یعنی شاهد افزایش ۴۶ درصدی کشفیات بودیم.

به طور کل در دو ماه سال جاری، در کشف هروئین ۶۳ درصد افزایش، مرفین ۴۹ درصد کاهش، تریاک ۵۵ درصد افزایش، حشیش ۷۴ درصد افزایش، شیشه پنج درصد افزایش و سایر موادمخدر ۳۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

در دو ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عملیات و مقابله با قاچاقچیان موادمخدر ۱۷ درصد افزایش، باند‌های متلاشی شده ۹۰ درصد افزایش، انهدام کارگاه شیشه هشت درصد کاهش، خودرو‌های توقیفی ۳۲ درصد کاهش و کشف سلاح از قاچاقچیان ۳۲ افزایش داشته است.

بازداشت ۶۴ هزار متهم قاچاق موادمخدر در ۲ ماه نخست سال جاری

در مجموع در دو ماه نخست سال ۹۹، ۱۰۲ هزار و ۴۰۵ نفر در ارتباط با قاچاق موادمخدر و در طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر در کشور بازداشت شدند که از این تعداد، ۶۴ هزار و ۸۲۷ نفر قاچاقچی و ۳۷ هزار و ۵۷۸ نفر معتاد متجاهر بودند که تعداد بازداشتی درباره معتادان متجاهر نسبت به سال قبل (۹۸) ۱۸ درصد کاهش داشته است.

علت کاهش جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز شیوع بیماری کرونا بود، از اول اسفند ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا، جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شد و جمع‌آوری آن‌ها از دو بعد دارای عواقب و ملاحظات اساسی بود.

با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و کمیته‌های درمان و مقابله، در نهایت مقرر شد مشروط به رعایت کامل پروتکل‌های اجرایی بهداشتی و اتخاذ تمهیدات لازم در این زمینه، جمع‌آوری با اولویت تهران آغاز و سپس در دیگر استان‌ها اجرائی شود.

با توجه به آمادگی کامل سازمان‌های مسئول، از نهم اردیبهشت ماه عملیات جمع‌آوری در تهران شروع شد و به تدریج در استان‌های دیگر در حال اجرا است.

افغانستان تبدیل به قطب تولید شیشه در جهان شده است

از اواخر سال ۹۷، متأسفانه تغییراتی در افغانستان به وجود آمد و تمام تلاش خود را بر تولید شیشه متمرکز کرده و مصمم بر تولید شیشه بودند؛ با توجه به افزایش تولید شیشه در افغانستان، اقدامات جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای کشف ماده مخدر شیشه افزایش یافت و همچنان شاهد این روند رو به رشد در افغانستان هستیم و این بیانگر آن است که افغانستان به موازات آنکه بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی بود، هم‌اکنون تبدیل به قطب تولید شیشه در جهان شده است.

* عمده و مهمترین اموال مکشوفه از قاچاقچیان موادمخدر چیست؟

یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر است، همانگونه که نیرو‌های انتظامی و اطلاعاتی از ابتدا اقدام به شناسایی عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر می‌کنند، اموال به دست آمده از قاچاقچیان نیز شناسایی می‌شود.

در سال ۹۸، مجموعه اموال شناسایی شده از قاچاقچیان مواد مخدر به ترتیب مربوط به وسایل‌نقلیه، طلا، جواهرات، پول، ارز و سهام و اموال غیرمنقول، املاک مسکونی، تجاری، صنعتی و کشاورزی بود.

کمیته ملی شناسایی اموال و مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر و پولشویی، در گذشته فعال بود، با توجه به اهمیت موضوع اصلاحاتی در ساختار کمیته انجام شد که از ابتدای سال جاری ضمن ارتقاء، در حال حاضر نیز در مرکز و استان‌ها فعال است.

افزایش ۱۳۸ درصدی اموال شناسایی شده از قاچاقچیان در سال ۹۸

تا پایان سال گذشته اموال شناسایی شده از قاچاقچیان نسبت به سال قبل آن از افزایش ۱۳۸ درصدی برخوردار بوده و برای ۵۶ درصد از این اموال احکام قضایی صادر و در اجرایی مصوبات کمیسیون مرکزی فروش تعیین تکلیف شده است.

* بعضاً ورود مواد مخدر به زندان‌ها و خرید و فروش بین زندانیان، مطرح می‌شود، آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر با سازمان زندان‌ها برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود موادمخدر به زندان‌ها دارد؟

سازمان زندانها، سازمان موفقی هم برای تعلیم و تربیت و هم برای بازدارندگی محکومان بوده و این سازمان در بخش‌های مختلف با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری داشته است. اقدامات ارزشمندی هم از بعد نیروی انسانی و هم از لحاظ آموزش و تجهیز مبادی ورودی زندان‌ها به دستگاه‌های "ایکس‌ری" و استفاده از سگ موادیاب توسط سازمان زندان‌ها صورت گرفته و توفیقات قابل توجهی در جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل زندان‌ها حاصل شده است.

زندانیان جدیدالورود و زندانیانی که به مرخصی می‌روند و مجدداً به زندان بازمی‌گردند، همچنین مراجعان و ملاقات‌کنندگان هم به صورت فیزیکی و هم با دستگاه‌های آشکارساز کنترل می‌شوند، اما ممکن است در برخی موارد به دلیل خطای دستگاه، مقدار ناچیزی موادمخدر وارد زندان شود؛ در اینگونه موارد با اقدامات اطلاعاتی مجرمان شناسایی، کشف موادمخدر انجام و برخورد قاطعانه با بزهکاران صورت می‌گیرد.

البته ورود موادمخدر به زندان‌ها در تمام دنیا روی می‌دهد و مختص به کشور ما نیست، سازمان زندان‌ها و مقامات محترم قضائی نسبت به عدم ورود مواد مخدر به زندان‌ها قاطعیت لازم و حساسیت دارند و در سال گذشته بالغ بر ۱۶۱ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان کشف و در این رابطه چهار هزار و ۱۵۱ نفر عامل و انتقال موادمخدر به داخل زندان دستگیر و با تشکیل پرونده قضائی مجازات شده‌اند.


جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با موادمخدر

به تأیید سازمان ملل‌متحد در چندین نوبت از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم‌دار مبارزه با موادمخدر یاد شده و جمهوری اسلامی ایران از شرکاء اصلی برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان ملل‌متحد در زمینه مبارزه با موادمخدر است.

علی‌رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزش‌های دینی و انسانی از ناحیه مبارزه با شبکه‌های بین‌المللی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر که مقصد بسیاری از آن‌ها کشور‌های خارجی است متحمل خسارات انسانی و مادی فراوانی می‌شود، سازمان‌های بین‌المللی و کشور‌های هدف به بهانه تحریم‌ها از هرگونه پشتیبانی ائم از کمک‌های مادی و تجهیزاتی امتناع ورزیده و به وظایف و مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل نمی‌کنند.

* با توجه به وضع تحریم‌های ظالمانه و عدم کمک تجهیزات توسط سازمان‌های بین‌المللی به منظور مقابله هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران با ورود موادمخدر، اقداماتی توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان برای بومی‌سازی تجهیزات مقابله‌ای و کشف موادمخدر صورت گرفته است؟

از دو، سه سال گذشته با شرکت‌های دانش‌بنیان نشست‌های تخصصی داشتیم و آن‌ها به مسئله ورود پیدا کردند، امروز دستگاه‌های ایکس‌ری و آشکارساز که مورد نیاز سازمان زندان‌ها است و در نقاط مرزی کارایی دارد، توسط این شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود و این تولیدات بر اساس نیاز نیرو‌های نظامی، انتظامی و مقابله‌ای بعضاً با استفاده از اعتبارات جاری آنها، اعتبارات ملی یا حمایت و پشتیبانی ستاد مبارزه با موادمخدر در اختیار سازمان‌های مذکور قرار می‌گیرد.

اما جمهوری اسلامی ایران به تنهایی به این مبارزه بی‌امان ادامه و تمام تلاش خود را بر جلوگیری از ترانزیت موادمخدر و روانگردان به دیگر کشور‌ها قرار داده است چرا که بر اساس رهنمود‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تفاوتی بین جوانان ایران و اروپایی در اعتیاد به موادمخدر قائل نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 28 خرداد 1399 ، شماره خبر: 2287240 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین