پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کیفیت تولید سازه‌های فولادی یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها است.در کشور حدود ۳ میلیون تن ظرفیت تولید سازه‌های فولادی وجود دارد که البته در تولید سازه‌های فولادی توجه به ایمنی باید در جایگاه بالایی قرار گیرد.
شعارسال:کیفیت تولید سازه‌های فولادی یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها است. صنعت تولید سازه‌های فولادی در بخش‌های مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت برق، صنعت حمل‌ونقل، شبکه ریلی و صنعت ساختمان‌سازی نقش مهمی دارد، به گونه‌ای که پیشرفت و توسعه بدون لحاظ صنعت تولید سازه‌های فولادی بی‌معنی خواهد بود. در کشور حدود ۳ میلیون تن ظرفیت تولید سازه‌های فولادی وجود دارد که البته در تولید سازه‌های فولادی توجه به ایمنی باید در جایگاه بالایی قرار گیرد.
 
این موضوع نیاز به ایجاد تشکل‌های صنفی دارد که به صورت تخصصی به این امر مهم بپردازد. تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور با نام اختصاری «کامسی» در سال ۱۳۹۷ با ۲۰ عضو تاسیس شده است. این تعاونی هم‌اکنون  متشکل از ۵۰ شرکت و کارخانه تولیدکننده در زمینه تولید سازه‌های فولادی است. هدف این تعاونی، ساماندهی این صنعت به منظور توسعه و ارتقای آن در جهت کنترل و نظارت بر سازه‌های فولادی است که به لحاظ استانداردسازی و ایمنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از دیگر اهداف تعاونی کامسی، ایجاد گروهی از شرکت‌های بزرگ و کوچک است که منابع و دانش فنی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته تا سبب کاهش هزینه‌ها شود. برای آشنایی بیشتر با این تعاونی، با سعید زارع حقیقی، رئیس هیات مدیره تعاونی سازه‌های فولادی کشور به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
تعاونی انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور با چه هدفی تشکیل شده است‌؟
 
تعاونی‌ها نقش مهمی در تجمیع ظرفیت‌های خدماتی و تولیدی کشور داشته و می‌توانند ضمن کمک به اشتغال برای منافع اقتصادی کشور گام بردارند. در این خصوص ما با تعاونی‌های مختلفی مواجه می‌شویم که برخی از آنها  بر محور سهام و میزان دارایی افراد سهامدار تشکیل شده و عمدتا این تعاونی‌ها فاقد اهداف صنف‌محور هستند و برمبنای سود اقتصادی مدیریت می‌شوند، اما در تعاونی‌های خاص که تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی از این نوع به‌شمار می‌روند، تمامی اعضا باید از شاغلان در این صنعت بوده و میزان سهام افراد در تصمیم‌گیری‌های جمعی آن نقشی ندارد و این افراد و کارخانه‌داران هستند که منافع صنف را دنبال می‌کنند. تعاونی مجموعه‌ای از تولیدکنندگان در این صنعت را در نقاط مختلف کشور به دور خود جمع کرده تا از امکانات ایجادشده برای اهداف واحدهای تولیدی استفاده کند، این اهداف می‌تواند از ایجاد زیرساخت‌های لازم از قبیل ارتقای کیفیت واحدها تا ساماندهی آنها و تامین نیاز مجموعه‌ها باشد. در واقع مجموعه ما با تلاش در صنایع مادر از قبیل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت حمل و نقل، صنعت نیرو، شهرک‌های صنعتی و ساختمان‌سازی و به‌طور عمده در تمام بخش‌های ساختمانی و عمرانی حضور موثر دارند.
 
در خبرها آمده بود که واحدهای تولیدی سازه‌های فولادی دارای نشان استاندارد می‌شوند، این موضوع چه اهمیتی در صنف شما خواهد داشت؟
 
برای درک اهمیت موضوع توجه شما را به مسکنی که در آن زندگی می‌کنید، جلب می‌کنم؛ زلزله‌های اخیر در ایران که روی گسل‌های فعال قرار دارد، نشان می‌دهد ایمنی ساکنان ساختمان‌ها و ابنیه فنی بستگی به کیفیت سازه‌های به‌کار برده شده دارد، موضوعی که از اهداف تشکیل سازمان ملی استاندارد بوده است و آن بحث کیفی‌سازی در تمام بخش‌ها است و خدمات ما از این بابت مستثنی نبوده، بلکه به لحاظ اهمیت آن جنبه اجباری هم داشته است، از این‌رو همکاران من باید بدانند با ورود استاندارد بحث کیفیت تولیدات آنها در اولویت خواهد بود. البته موضوع استاندارد سازه‌های فولادی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی استاندارد رسیده بود که با پیگیری مدیران تعاونی در آخرین ساعات سال گذشته با ابلاغ معاونت نظارت بر استاندارد به ادارات استاندارد کل کشور رویه اجرایی آن ابلاغ شد و واحدهای تولیدی موظف به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری شدند. این اتفاق ضمن ساماندهی به تولیدات سازه‌های فولادی موجب حذف افراد غیرمتخصص در این حرفه خواهد شد، ضمن آنکه مصرف‌کنندگان خدمات ما به‌خصوص جامعه مهندسی می‌توانند واحدهای مجاز را شناسایی و با اطمینان از آنها در پروژه‌ها استفاده کنند و در واقع با این اقدام سازمان ملی استاندارد سازه‌های فولادی و تولیدکنندگان آنها رصد شده و حاشیه ایمنی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود.
 
اشاره‌ای به حذف غیرمتخصص‌ها در این حرفه کردید، درخصوص اهمیت این موضوع توضیح دهید.
 
از آنجا که خدمات ما ارتباط مستقیمی با جان و مال مردم و منافع ملی کشور دارد، بنابراین ضرورت دارد این خدمات توسط افراد متخصص صورت گیرد و حضور افراد غیرمتخصص می‌تواند فجایع جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد. علاوه بر این کارگرانی که به صورت غیرمجاز در این صنعت کار می‌کنند از خدمات اجتماعی نظیر بیمه تامین اجتماعی و خدمات قانون کار برخوردار نیستند، در صورتی که با ساماندهی واحدهای تولیدی این مجموعه‌ها که در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند، می‌توانند کارگران بیشتری جذب کنند و در واقع شاهد اشتغال بالایی در این صنعت باشیم.
 
هدف تعاونی  از انعقاد تفاهم‌نامه با ادارات استاندارد استان‌ها چیست؟
 
همان‌گونه که اشاره شد نزدیک به سه سال مدیران تعاونی به‌عنوان تنها نمایندگان این صنعت در تعامل نزدیک با سازمان ملی استاندارد بوده‌اند و این همکاری با مرکز ملی تایید صلاحیت استاندارد ایران آغاز شد و در حوزه اجرایی با اداره کل استاندارد استان تهران ادامه یافت. از آنجا که مدیر کل استاندارد استان تهران به موضوع لزوم استاندارد و ایمنی ساختمان‌ها به‌خصوص در پایتخت اعتقاد جدی دارند، در این راستا همکاری خوبی با این تعاونی به‌عمل آوردند و بعد از ابلاغ استاندارد به‌منظور تسریع در روند اجرایی و با توجه به پیگیری‌های تعاونی و سابقه همکاری قبلی تصمیم گرفتند خدمات آماده‌سازی واحدها در جهت اخذ پروانه کاربرد استاندارد را برون‌سپاری کنند. 
 
این اقدام اداره کل استاندارد مقدمه‌ای برای سایر استان‌ها در کشور شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون تعاونی در شرف انعقاد تفاهم‌نامه با سایر ادارات کل استاندارد استان‌های دیگر است که به‌زودی خبر آن  اطلاع‌رسانی می‌شود. این نخستین بار در حرفه ما خواهد بود که واحدهای تولیدی در سرنوشت خود مداخله می‌کنند و از حضور دلالان و سودجویان در این صنعت که سال‌هاست مشکلات بزرگی برای ما ایجاد کرده بودند، رهایی ‌می‌یابند، بنابراین این فرصت را باید غنیمت شمرد و با تعاونی نهایت همکاری را برای ساماندهی واحدهای تولیدی داشت.
 
معرفی واحدهای استاندارد به استفاده‌کنندگان خدمات شما چگونه خواهد بود؟
 
استاندارد تولید سازه‌های فولادی اجباری است و براساس قانون، استفاده نکردن از تولیدات استاندارد نه‌تنها تخلف محسوب می‌شود، بلکه جرم نیز تلقی می‌شود، بنابراین بخش‌های مختلف دولتی موظف به استفاده از واحدهای دارای علامت استاندارد در مناقصات خود خواهند بود و در سایر بخش‌ها به‌خصوص در ساختمان‌سازی سازمان‌های نظام مهندسی موظف به کنترل و پایش واحدهای استاندارد هستند. براساس تفاهم‌نامه با ادارات کل استان‌ها مقرر شده فهرست واحدهای مجاز به این سازمان‌ها و وزارت مسکن داده شود که تعاونی فهرست مذکور را به‌صورت انواع رسانه‌های خبری به اطلاع عموم مردم خواهد رساند.
 
برخورداری واحدهای تولیدی استاندارد چه مزیت‌هایی خواهد داشت؟
 
داشتن استاندارد به‌عنوان فرهنگ رایج در کشور ما و سایر کشورها به مصرف‌کنندگان، اطمینان برخورداری محصول از کیفیت قابل قبولی را می‌دهد. از آنجا که بازسازی کشورهای منطقه نیاز به خدمات واحدهای تولیدی ما را می‌طلبد، این اقدام می‌تواند نقش موثری در صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه داشته باشد. ظرفیت حدود ۳ میلیون تن تولید سازه‌های فولادی در کشور موجب شده که ایران از توان بالایی در این حوزه برخوردار شود، این در حالی است که اکنون از ظرفیت موجود با وجود سرمایه‌گذاری کلان دولت حدود ۲۰ درصد  استفاده می‌شود که با ساماندهی واحدهای تولیدی ما شاهد بالا رفتن راندمان واحدها و بهبود کسب و کار در این حوزه خواهیم بود.
 
واحدهای تولیدی سازه‌های فولادی چگونه می‌توانند از خدمات تعاونی بهره بگیرند؟
 
تمامی واحدهای تولیدی در سراسر کشور چه واحدهای عضو و چه واحدهایی که عضو تعاونی نیستند، می‌توانند با ارتباط با تعاونی کامسی از خدمات مشاوره‌ای این تعاونی به‌صورت رایگان برخوردار شوند و در استان تهران و سایر استان‌های دیگر که با تعاونی دارای تفاهم‌نامه هستند، تمامی خدمات تعاونی مربوط به خدمات دبیرخانه‌ای از راهنمایی تا تکمیل پرونده و ارائه طرح در کمیته علائم استاندارد، در سال جهش تولید و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و به‌منظور کمک به واحدهای تولیدی به‌صورت رایگان است.
 
از آنجا که تعاونی مسوولیت فرهنگ‌سازی و تشویق و معرفی واحدهای مجاز را برعهده دارد در این راستا از همکارانی که تمایل به مشارکت در بخش فرهنگی و معرفی خود در سطح کشور دارند، دعوت به همکاری می‌کند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری تحلیلی می متالز  ،تاریخ انتشار: 4  تیر 1399،کدخبر:   113348،www.me-metals.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین