پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
برداشت اشتباه رسانه ها و برخی از واردکنندگان خودروهای لوکس از حکم چند روز گذشته دیوان عدالت اداری در خصوص لغو ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور موجب شد تا ابعاد تازه ای از رفتار مافیای واردکنندگان خودرو برای همگان آشکار شود.

شعار سال: اواسط شهریور ماه سال 93 بود که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد که خودروهای سواری با حجم بالای 2500 سی سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفاً امکان مرجوع نمودن به خارج از کشور دارند. همچنین ورود و ترخیص هرگونه خودرو سواری از محل تصویب نامه های قبلی صرفا برای خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و پایین تر از مجاز است.

پس از این اتفاق بود که شکایاتی در خصوص واردات این کالا به دیوان عدالت اداری واصل شد. بر این اساس افرادی قبل از تاریخ تصویب نامه با اخذ مجوز از مراجع رسمی اقدام به ثبت سفارش و وارد نمودن خودرو به کشور کرده اند، لیکن گمرک از ترخیص خودروی آنها به استناد تصویب نامه مذکور خودداری کرده است و لذا شکات خواستار ابطال این تصویب نامه به جهت نقض حقوق آنها در مغایرت با قوانین و مقررات کشور شده اند. که در ادامه این شکایات پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ توضیحات طرفین در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 16/ 6/ 95 مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. در همین رابطه نیز دیوان عدالت اداری حکم به لغو ممنوعیت این دسته از کالاها که شکاتی نیز داشت داد.

در همین حال تبلیغات برخی از واردکنندگان خودرو و برداشت نادرست برخی رسانه ها موجب شد تا اینگونه القا شود که واردات خودروهای 2500 سی سی که از سال 93 به کشور ممنوع بوده است، بار دیگر آزاد شده است.

پس از این اتفاق بود که برخی از اعضای انجمن واردکنندگان خودرو خبر از تلاش های 2 ساله ی خود و همکارانشان برای لغو این ممنوعیت دادند و گفتند: در سال 93 که ممنوعیت واردات این خودروها ابلاغ شده بود ما نظر مخالف خود را در رابطه با این تصمیم اعلام کرده بودیم چرا که به اعتقاد ما حجم موتور نمی‌تواند معیار لوکس بودن خودروها باشد. در سال 93 با ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای 2 هزار و 500 سی سی، ما نظرات خود را به بخش‌های مربوطه اعلام کردیم اما نتوانستیم به نتیجه مناسب دست پیدا کنیم.

همانطور که مشخص است برداشت اشتباه از رای دیوان عدالت اداری موجب شد انگیزه های واردکنندگانی که سهم بالایی در بازار دارند به طور شفاف برای همگان مشخص شود. در همین شرایط میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در خصوص رای دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی ممنوع است و فقط خودروهایی که پیش از تصویب مصوبه دولت مبنی بر عدم ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی. به گمرک رسیده‌ است می‌تواند مجوز ورود به کشور را دریافت کند.

بدون تردید این اطلاعات نشان می دهد برخی از واردکنندگان خودروهای لوکس در تلاش هستند تا با تغییر قوانین و ملاک های خودروی لوکس، بتوانند تعداد بیشتری از این نوع خودروها را وارد کشور کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري میزان، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1395، کد مطلب: 219448:www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین