پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
امروزه برخی از نوجوانان و جوانان برای فرار از واقعیت‌های زندگی خود به دنبال تسکین دهنده‌های موقتی چون موادمخدر هستند.
شعار سال: از نخستین واژه‌های درج شده در لغت نامه دهخداست، واژه‌ای که اگرچه شش کلمه بیشتر ندارد، امّا قصه‌های تلخ بسیاری در آن نهفته است.

پیر و جوان نمی‌شناسد و در این سال‌های اخیر, پای آن به زندگی برخی از نوجوانان و جوانان و بعضا کودکان هم کشیده شده است و خود به تنهایی, خانمان سوزی را به خوبی معنا می‌کند، چرا که جامعه هدف فعالان این عرصه این قشر آسیب پذیر جامعه هستند.

اعتیاد؛ قصه پر غصه تکراری که هر روز به شکل و رنگ و لعابی خود را نشان می‌دهد و با تولید, عرضه و مصرف گسترده‌اش دامن زندگی بسیاری از افراد را می‌گیرد که روند افزایشی مصرف کنندگان و جامعه آماری بالا در سنین پایین شاهد بر این مدعاست؛ به طوری که اگرچه سازمان آموزش و پرورش تاکنون آمار مبسوط و دقیقی از میزان مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان ارائه نکرده است، امّا افزایش تولید و عرضه موادمخدر در پوشش سنتی و صنعتی و سهولت دسترسی و مصرف نوجوانان و جوانان, به قوت این موضوع حساس می‌افزاید و اگرچه در حال حاضر, زنگ خطر این معضل برای جامعه به صدا درآمده است، امّا از حرف تا عمل برای پیشگیری و رفع آن, فرسنگ‌ها فاصله است به طوری که اغلب پیشنهادات و برنامه‌ها تا حد زیادی هنوز روی کاغذ مانده‌اند.

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که سرعت دسترسی نوجوانان و جوانان به مواد مخدر در برخی از مناطق کشور بسیار بالاست و در این راستا هم هشدارهای جدی می‌دهند، چرا که زنگ خطر آن بیش از پیش بیخ گوش این گروه آسیب پذیر به صدا در آمده است.

این کارشناسان, از نشاط اجتماعی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در حوزه پیشگیری اجتماعی یاد کرده و تأکید می‌کنند که باید بستری برای تخلیه صحیح هیجان‌های جوانان که متناسب با مسائل دینی, اجتماعی و فرهنگی کشور است فراهم شود تا سایه این بحران شوم در کمترین زمان از سر جامعه کم شود.

حسام الدین معصومیان, درمانگر اعتیاد  در رابطه با دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: واقعیت یعنی هر آن چیز, همان گونه که هست و از آن جایی که جوانان هنوز مهارت اندکی دارند و توانایی روبرو شدن با واقعیت‌های زندگی خود را ندارند و در دوران بلوغ و نوگرایی هستند, می‌خواهند در برابر هیچ موضوعی کم نیاورند، از این رو برای فرار از واقعیت‌ها و بودن در رویاها و خیالات مورد علاقه شان به دنبال چیزی هستند که در این مواقع به آن‌ها کمک کند که مواد تغییر دهنده خُلقی(مخدر) نقش مهمی برای آن‌ها ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: هنگامی که گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد تغییر دهنده خُلقی(مخدر) افزایش پیدا کند تولید کنندگان و عرضه کنندگان آن هم ترغیب می‌شوند که مواد مخدر جدیدتری تولید کنند و به دست این گروه آسیب پذیر جامعه برسانند، چرا که تنها هدف آن‌ها کسب درآمد برای خود است و به فکر پیامدهای منفی و آسیب‌های زیادی نیستند که به این افراد و جامعه وارد می‌شود.

این درمانگر اعتیاد تصریح کرد: اعتیاد, نخستین اولویت آسیب‌های اجتماعی و یک بیماری به شدت مرموز, پیش‌رونده, مهلک و آسیب رسان است که متأسفانه برخی از افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند، در حالی که خطر مصرف مواد تغییر دهنده خُلقی( مخدر) برای نوجوانان و جوانان بسیار جدّی است، چرا که ممکن است فردی با همان دفعه اول مصرف, دچار اعتیاد شود امّا فرد دیگری در بازه زمانی تقریبا طولانی تری معتاد شود.

معصومیان گفت: پیامدهای منفی مصرف مواد تغییر دهنده خُلقی(مخدر) صرفا محدود به آسیب‌های مغزی نمی‌شود، چرا که بسیاری از تصادف‌ها, آسیب‌های اجتماعی و بروز رفتارهای خطرناک نیز ناشی از این موضوع است.

وی در رابطه با روند افزایشی مصرف مواد مخدر در میان دختران و زنان در سال‌های اخیر ادامه داد: اعتیاد, زن و مرد نمی‌شناسد و با توجه به اینکه تکنولوژی, روز به روز در حال پیشرفت است و دسترسی به انواع مواد تغییر دهنده خُلقی(مخدر) برای تمامی افراد وجود دارد, در نتیجه روند افزایشی اعتیاد در میان دختران و زنان موضوعی غیرقابل انکار است که این روزها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

این درمانگر اعتیاد افزود: بهتر است افراد با واقعیت‌های هر چند تلخ زندگی خود روبرو شوند تا اینکه سراغ تسکین دهنده‌های موقتی با بار آسیب زایی زیاد بروند که نه تنها برای آن‌ها بلکه برای جامعه هم پیامدهای زیان باری دارد.

معصومیان با ارائه راهکارهایی برای پیشگیری و درمان مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان تصریح کرد: مطالعه, آموزش و حس مسئولیت پذیری سهم بسزایی در پیشگیری و درمان اعتیاد دارند که در این میان, خانواده‌ها نقش بسزایی را در حس مسئولیت پذیری فرزندانشان برای فرار از این معضل ایفا می‌کنند، به طوری که آن‌ها باید به فرزندان خود هشدار دهند که انجام اعمال و رفتارهای خطرزا می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: متأسفانه, این باور در عامه مردم وجود دارد که افرادی که به مصرف مواد تغییر دهنده خُلقی(مخدر) روی می‌آورند اراده ندارند تا جایی که نمی‌توانند از این منجلاب دور شوند. این در حالی است که برای درمان اعتیاد, صرفا اراده داشتن کافی نیست و آگاهی و خود ارزشمندی از مسائل بسیار مهم هستند، چرا که افرادی که برای خود ارزش قائل می‌شوند در تمامی موارد هم آگاهی کافی دارند.

این درمانگر اعتیاد در پایان تأکید کرد: تمامی افراد باید یک تغییر درونی در خود ایجاد کنند و برای مشکلات و فرار از واقعیت‌های خود نباید به دنبال یک بهانه بیرونی باشند که در این میان, معنویت می‌تواند سهم بسزایی داشته باشد، چرا که زندگی افراد از درونشان ارتزاق می‌کند و وقتی که روح معنویت در وجود فرد بالا رود، او هم به بهترین شکل ممکن می‌تواند با واقعیت‌ها روبرو شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399، کد خبر: 7408837، www.yjc.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین