پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
هدف‌گذاری سال جدید تکمیل ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی، ژئوفیزیک هوایی است که این موضوع نیاز به منابع مالی دارد وبرای حل آن مکانیزم‌هایی را با شرکت‌های بزرگ لحاظ خواهیم کرد.
شعار سال: موضوع اکتشاف نه‌تن‌ها امسال بلکه سال گذشته نیز از اولویت‌های اصلی ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و هدف‌گذاری کرده‌ایم در سال جدید ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی، ژئوفیزیک هوایی را تکمیل کنیم. این موضوع نیاز به منابع مالی دارد که برای حل آن مکانیزم‌هایی را با شرکت‌های بزرگ لحاظ خواهیم کرد بعلاوه اینکه سازمان‌های توسعه‌ای ما از جمله ایمیدرو در این حوزه ورود کردند و نتایج بسیار خوبی داشته‌اند. ما به این موضوع اعتقاد داریم تحول جدی در بخش معدن، نیازمند توسعه اکتشافات است و به همین علت در برنامه‌های وزارت صمت برای امسال یکی ازمحور‌های اصلی، توسعه فعالیت‌های اکتشافی قرار گرفته است. دربخش اکتشاف نگاه‌های جدید و نو باید صورت گیرد و زمینه وروداستارتاپ‌ها در این بخش هموار شود، یکی از موضوع‌های مهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور، مشکلات بودجه‌ای برایپروژه‌های اکتشاف است، بنابراین در کنار بودجه‌های دولتی بایدمدل‌های جدید تأمین مالی برای این بخش تعریف شود.

ضروری است، تیم قوی و توانمندی برای موضوع تأمین مالی درسازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی شکل بگیرد و درعین‌حالبرای بخش اکتشاف نیازمند طراحی یک مدل اقتصادی هستیم تاسبب رغبت بخش خصوصی به‌ویژه ورود استارتاپ‌ها را فراهم سازد. تهیه اطلاعات پایه در بخش معدن وظیفه حاکمیت است و باید ازتجربیات جهانی برای توسعه اکتشاف بهره گرفت که یکی از اینراه‌ها، تأسیس صندوق‌های مالی جسورانه است که در زمینه اکتشاففعالیت دارند. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درشمار مجموعه‌های مؤثر در کشور با دانش اندوخته بالا است وسال‌هاست اطلاعات و دستاورد‌های کشور در زمینه علوم زمین در اینمجموعه اندوخته شده که امید است از این دستاورد‌ها در بخش‌هایاقتصادی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وزارت صنعت، معدن وتجارت نگاه جدیدی به بخش معدن و اکتشاف دارد و بایستی تلاششود تا از مطالعات زمین‌شناسی و اکتشاف عقب نمانیم و باید بتواندر این حوزه تحول جدی ایجاد کرد. تبادل اطلاعات و همکاری بین بخش‌های مختلف در زمینه اکتشاف ضروری است، برنامه‌های توسعه اکتشاف امسال به شکل مستمر پایش و رصد می‌شود و این موضوع برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار اهمیت دارد. در اقتصادملی باید جایگاه معدن ارتقا یابد و به دلیل شرایط اقتصادی کشوراین مهم بیش از پیش موردتوجه همه مسئولان عالی کشور نیز قرارگرفته است.
 
با افزایش تعداد واحد‌های صنعتی و معدنی، ارزش‌افزوده متناسب با آن رشد نکرده است و این نشان‌دهنده این است که تولیدات با ارزش‌افزوده بالا در کشور نداشته‌ایم. به این دلیل، باید نگاه زنجیره ارزش در بخش صنایع معدنی موردتوجه جدی قرارگیرد. دو نگرانی اصلی برای بخش تولید وجود دارد، اول کاهشسرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش صنعت و معدن و دوم موضوعفناوری در تولید است. اقتصاد ایران دچار پارادوکس نقدینگی شده به‌طوری‌که حجم نقدینگی در کشور بالاست و از طرفی تولید به‌شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. بخش معدن و صنایع معدنی قابلیت جذب نقدینگی را دارد و یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی به‌سوی تولید است. بخش اکتشاف برای وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال ۹۹ برای آن برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است. باید نگاه‌های جدید هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی شکل بگیرد تابتوانیم از این وضعیت اقتصادی عبور کنیم. رویکرد وزارتخانه مشارکت بخش خصوصی در همه برنامه‌ریزی‌ها وسیاست‌گذاری‌هاست. معتقد به واگذاری برخی اختیارات به تشکل‌های خصوصی هستیم و در سال جاری قدم مهمی در این راستا برداشتیم و آمادگی داریم موضوعات بیشتری را در سال آینده به تشکل‌های تخصصی واگذار کنیم.
 
سعيد زرندی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معدن نامه، تاریخ انتشار ۲۶ تیر ۹۹، کد خبر: ۴۰۹۳، madanname.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین