پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۰۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
یک کارشناس مسائل منطقه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق را مثبت ارزیابی کرد و آن را نشانه قدرت دیپلماسی ایرانی توصیف کرد.
شعار سال: سید هادی برهانی درباره ارزیابی خود از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: با توجه به سفر قریب‌الوقوع نخست وزیر عراق به عربستان ملاقات آقای ظریف با ایشان بسیار بااهمیت تلقی می‌شود. در واقع این سفر نشان دهنده عزم و تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی برای فروکاستن از نزاع‌های موجود و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امید جدی برای موفقیت این تحرک وجود دارد؟ اظهار کرد: نفس چنین تحرکی نشان دهنده سطح جدیدی از اهتمام جمهوری اسلامی به موضوع است. در واقع ایران در این تحرک تنها اعلام موضع نکرده بلکه احتمالا گام را فراتر گذاشته و طرحی را برای آشتی میان ایران و عربستان و کاهش اختلافات دو کشور آماده کرده و می‌خواهد از طریق نخست وزیر عراق به عربستان منتقل کند.
وی تصریح کرد: این امیدواری نیز وجود دارد که طرف عربستانی جدیت و فعالیت ایران برای حل و فصل اختلافات را درک کرده و با یک طرح منصفانه و برد - برد برای حل اختلافات همکاری کند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین درباره این که برخی آشتی واقعی میان ایران و عربستان را بدون نظر موافق غرب و آمریکا محتمل نمی‌دانند؟ ابراز عقیده کرد: غرب و آمریکا می‌توانند فاکتور مهمی در روابط کشور‌های خاورمیانه و روابط ایران و عربستان به حساب آیند و بهبود روابط با غرب می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط منطقه‌ای ایران داشته باشد، اما نباید کشور‌های منطقه را در این زمینه بدون تاثیر به حساب آورد.
برهانی تصریح کرد: نمونه تاثیر این کشور‌ها در روابط منطقه‌ای سیاست منطقه‌ای امارات است. امارات به رغم نزدیکی با آمریکا و بلوک آن در منطقه روابط منطقه‌ای پرتحرکی دارد و در طول ماه‌های اخیر به ایران و سوریه نزدیک شده است. انتظار چنین سیاستی از عربستان انتظار غیرواقع بینانه‌ای نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ایران و عربستان بتوانند به نوعی آتش بس برسند و دست از حمله به مواضع یکدیگر بردارند این امر خود منفعت و گشایش بزرگی در روابط دو کشور به حساب می‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۹۹۰۴۳۰۲۱۹۳۳، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین