پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۱۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
در حالی که اکثر گفتگو‌ها و رایزنی‌های داخلی و بین‌المللی طی چند ماه گذشته از طریق ویدئوکنفرانس انجام گرفته است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عازم بغداد شد تا با مسئولان این کشور دیدار و گفتگو کند.
شعار سال: در حالی که اکثر گفتگو‌ها و رایزنی‌های داخلی و بین‌المللی طی چند ماه گذشته از طریق ویدئوکنفرانس انجام گرفته است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عازم بغداد شد تا با مسئولان این کشور دیدار و گفتگو کند.

این سفر در سایه موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور‌های عراق و ایران و نیز در آستانه سفر نخست‌وزیر عراق و هیات بلندپایه این کشور به عربستان پرسش‌های مختلفی به وجود آورد.

به گفته کارشناسان، گرچه تلاش شد تا مسئولان ذی‌ربط ایران و عراق از جمله سفیر کشورمان در عراق یا سخنگوی وزارت خارجه عراق در مورد اهداف این سفر توضیحاتی ارائه کنند، اما همچنان پرسش‌ها و ابهاماتی در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود.

محور اصلی اکثر این پرسش‌ها میزان ارتباط این سفر با عزیمت نخست‌وزیر عراق به عربستان است به خصوص که از مدت‌ها پیش گفته شده بود عربستانی‌ها در خصوص واسطه کردن بغداد برای نجات‌شان از باتلاق یمن پیام‌هایی به پایتخت عراق ارسال کرده بودند.

به گفته کارشناسان، به طور حتم هدف اعلام‌شده از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی وزارت خارجه عراق در مورد تقویت روابط بین ۲ کشور امری بدیهی است که می‌توانست حاصل سفر نخست‌وزیر عراق به ایران هم باشد.

در این میان عده‌ای از ارتباط این سفر با سفر مصطفی الکاظمی به عربستان و گفتگو‌های راهبردی پیش روی عراق با آمریکایی‌ها سخن می‌گویند.

گرچه فرصت رایزنی بر سر توافق راهبردی با آمریکا در جریان سفر روز سه‌شنبه نخست‌وزیر عراق به تهران وجود دارد، اما ظاهراً راجع به گفتگو‌های عراقی‌ها در عربستان ابهاماتی بین ۲ کشور باقی مانده بود که طرف عراقی خواهان رفع آن یا طرف ایرانی در پی توضیح آن بود.

حال در چنین شرایطی باید به انتظار نشست و دید:

آیا بحران روابط عربستان و ایران در سفر ظریف به بغداد و پیام احتمالی او به الکاظمی حل و فصل خواهد شد یا خیر؟

آیا الکاظمی خواهد توانست عقلانیت را به سیاست سعودی‌ها و ولیعهد این کشور بازگرداند؟

یا اینکه مسائلی بزرگ‌تر و فراتر از موضوع منطقه‌ای در کار بوده است؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۲۰۳۸۲، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین