پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
امیرعلی ابوالفتح گفت‌: از آنجا که در سال ۲۰۲۰ نه ایران‌ ایرانِ ۲۰۱۵ است و نه آمریکا آمریکای ‌۲۰۱۵، این تصور که گره کور برجام با شکست احتمالی ترامپ از بایدن بازشدنی است تصوری غلط و مغایر با واقعیت‌هاست.
شعار سال: چهار ماه دیگر برگزار می‌شود و مشخصاً ایران در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا است تا بلکه با برنده شدن جو بایدن تغییری هرچند کمرنگ در برجام رخ دهد. البته اینکه انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن برای بازگشت به برجام چه شرط و شروطی به وجود می‌آورد هم پرسشی است که فقط کاخ سفیدنشینی احتمالی این چهره دموکرات می‌تواند به آن پاسخی صحیح بدهد.


امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل، در این باره اظهار داشت: مواضعی که جو بایدن در کمپین‌های انتخاباتی درباره برجام اعلام کرده است نشان از آن دارد که اگر در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شود، تلاش‌هایش را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شروع خواهد کرد. اما باید این را در نظر گرفت که بازگشت آمریکای بایدن به برجام بدون قید و شرط نخواهد بود.


این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: آمریکا در صورت کاخ سفیدنشینی بایدن اگر بخواهد به برجام برگردد، حتماً یکسری مابه‌ازا‌هایی علاوه بر مفاد توافق هسته‌ای از ایران طلب خواهد کرد؛ یعنی شاید خواسته‌هایی داشته باشد که اساساً ربطی به پرونده هسته‌ای ایران هم ندارد. البته درباره سطح کیفی و کمی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هم حتماً مطالبه‌هایی را طرح خواهند کرد. همچنین باید گفت آمریکایی‌ها احتمالاً تغییر مواضع تهران در مسائل دفاعی و منطقه‌ای را مطرح خواهند کرد.


ابوالفتح توضیح داد: این توضیح لازم است که دموکرات‌ها هم مثل دولت دونالد ترامپ نگرانی‌هایی در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران دارند و حتی درباره مسائل داخلی کشور ما هم نظراتی شبیه به نظرات جمهوری‌خواهان دارند. این بدان معنی است که نگاه آمریکا همیشه یکسان است و جابه‌جایی قدرت در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تفاوت اساسی‌ای در سیاست این کشور در قبال ایران نخواهد داشت.


او ادامه داد: از آنجا که در سال ۲۰۲۰ نه ایران ایرانِ ۲۰۱۵ است و نه آمریکا آمریکای ۲۰۱۵، این تصور که گره کور برجام با شکست احتمالی ترامپ از بایدن بازشدنی است تصوری غلط و مغایر با واقعیت‌هاست. همچنین مناسبات همه بازیگران ۱+۵ تغییر‌های زیادی به خود دیده و به طور مشخص خاورمیانه هم متحول شده است. در نتیجه، فضای هسته‌ای ۲۰۱۵ تکرار نخواهد شد.


امیرعلی ابوالفتح در پایان صحبت‌هایش گفت: این را هم باید در نظر داشت که تهران و واشینگتن به تنهایی در رابطه ایران و آمریکا نقش‌آفرینی نمی‌کنند. در واقع نگاه ریاض، تل‌آویو، مسکو، بروکسل، آنکارا و... بر رابطه احتمالی بین ایران و آمریکای بایدن تاثیر خواهد گذاشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: etemadonline.com _ ۴۱۹۸۸۴
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین