پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
به نظر می‌رسد ایران بتواند با جمع آوری گازهای همراه و کاهش مشعل سوزی هم سبب کاهش آلودگی زیست محیطی شود و هم با کسب ارزش افزوده و افزایش اشتغال پایدار به چرخه اقتصاد کشور هم کمک کند.

شعار سال: رسانه‌ها امروز ویدیویی از بدسوزی مشعل یک مجتمع پتروشیمی در بندر ماهشهر را منتشر کردند که علاوه بر آلودگی صوتی بالایی که داشت باعث آلودگی‌های زیست محیطی زیادی نیز در اطراف خود شده بود، ویدو‌هایی از این دست هر چند وقت یکبار در رسانه‌ها دست به دست میچرخد و تبدیل به آرشیو خبری سایت‌های خبری میشود، هر چند مسئله آلودگی‌های زیست محیطی از این دست در ماهشهر و عسلویه امری غیر عادی نیست، اما نکته اینجاست که سرانجام این خام سوزی‌ها به کجا ختم خواهد شد؟

تعداد بازدید : 26



طبق آمار‌ها از۲۴ واحد صنعتی پتروشیمی بندر ماهشهر، تنها ۶ واحد پتروشیمی سند سبز را دریافت کرده اند و همین امر سبب شده بندر ماهشهر به یکی از آلوده‌ترین شهر‌های استان خوزستان تبدیل شود، و همین بدسوزی‌ها سبب شد تا این شهرستان در شش ماهه نخست سال۹۷ بیشترین تعداد اخطاریه‌های محیط زیستی را در هر سه زمینه آب، خاک و هوا در استان خوزستان از سوی اداره محیط زیست این استان دریافت کند و جالبتر این که کسی هم پاسخگو نبود.
اگر چه بسیاری معتقدند این خام سوزی‌ها مختص ایران نیست و طبق آمار شرکت تحقیقاتی FGE، دولت‌های خاورمیانه اهداف بلندپروازانه‌ای در کاهش مشعل سوزی دارند، اما نتوانسته اند به این اهداف دست پیدا کنند. در عراق، سیاست صفر کردن مشعل سوزی تا سال ۲۰۲۱ از چند سال قبل وجود داشت، اما این هدف به سال ۲۰۲۳ موکول شد و بعید است که این کشور حتی تا سال ۲۰۳۰ به چنین هدفی دست پیدا کند.
به گفته تحلیلگران کاتام هاوس، مشعل سوزی کشور‌ها را از منافع اقتصادی که در صورت جمع آوری گاز‌های تولید شده در زمان استخراج نفت خام و فروش آن‌ها به بازار حاصل می‌شد، محروم می‌کند. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در صورت جمع آوری این گاز‌ها به جای سوزاندن آن‌ها می‌تواند حداکثر ۶.۴ میلیارد دلار درآمد در سال داشته باشد.
علاوه بر این مشعل سوزی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ۴۰ درصد از کل مشعل سوزی جهان را تشکیل می‌دهد و حدود ۶ میلیارد فوت مکعب در روز گازی که می‌سوزد، سالانه معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌کند.
به گفته کارشناسان، صفر شدن مشعل سوزی در اکثر کشور‌های منطقه خلیج فارس بجز عراق قابل دستیابی است و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس همچنان مشعل سوزی دارند که منطقی نیست.
در واقع دلایل این که کشور‌هایی نظیر عراق در صدر فهرست مشعل سوزان در خاورمیانه قرار دارند، عدم وجود زیرساخت کافی است، اما به نظر آن‌ها بستر کاهش مشعل سوزی در ایران میتواند تا حدودی با جدی گرفتن شرکت‌های ایرانی و سرمایه گذاری پتروشیمی‌ها در طرح جمع آوری گاز‌ها فراهم شود، و به نظر می‌رسد ایران بتواند با جمع آوری گاز‌های همراه و کاهش مشعل سوزی هم سبب کاهش آلودگی زیست محیطی شود و هم با کسب ارزش افزوده و افزایش اشتغال پایدار به چرخه اقتصاد کشور هم کمک کند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار 13     مرداد    99، کد خبر:   38850، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
0
در کشور ما خیلی از منابعی که میشه ازشون کسب درآمد کرد الکی هدر میره .یکیش همین گازهای مشعل های پتروشیمی که واقعا هم آلوده کننده است و همین که میشه ازش استفاده بهتری کرد اما همینجوری می سوزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین