پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
روستای دیزج واقع در شهرستان ملکان، روستایی است که ۳۰ خانوار آن طی ۲۵ سال گذشته کوچ کرده‌اند و اکنون تنها یک خانواده در آن سکونت دارد.

شعار سال:روستای دیزج واقع در شهرستان ملکان، روستایی است که ۳۰ خانوار آن طی ۲۵ سال گذشته کوچ کرده‌اند و اکنون تنها یک خانواده در آن سکونت دارد. طایوردی پیروهن ۶۵ساله، پدر و بزرگ این خانواده است که از بدو تولد در این روستا بوده و اکنون نیز همراه همسر و سه پسر، عروس‌ها و نوه‌هایش زندگی می‌کند، کار اصلی این خانواده کشاورزی و دامداری است. این خانواده ۱۵ نفره چراغ زندگی در روستای دیزج شهرستان ملکان را روشن نگه داشته‌اند. اعضای این خانواده علی رغم نبود زیرساخت‌های رفاهی مناسب از جمله جاده، مرکز بهداشت، امکانات اجتماعی و حتی یک سوپر مارکت، حاضر به ترک دیار مادری خود نشده‌اند.

مدرسه‌ی قدیمی روستای دیزج که قبل از کوچ روستاییان ساخته شده بود، اکنون بدون استفاده رها شده است.خانواده‌ای 15 نفره چراغ روشن این روستا هستند، اعضای این خانواده علی رغم نبود زیر ساخت‌های رفاهی مناسب، جاده، مرکز بهداشت، امكانات اجتماعی و حتی یک سوپر مارکت، حاضر به ترک خانه‌ی مادری خود نشده‌اند.این روستا چهار دانش آموز دارد که دو نفر از آن ها در مقطع ابتدایی کلاس پنجم و کلاس دوم دبستان درس می‌خوانند.
روستایی بایک خانوارروستای دیزج واقع در شهرستان ملکان، روستایی که 30 خانوار آن طی 25 سال گذشته کوچ کرده‌اند و اکنون تنها یک خانواده در آن سکونت دارد.  تایوردی پیروهن 65 ساله- پدر و بزرگ تنها خانواده‌ی ساکن در دیزج بوده که از بدو تولد در این روستاست، اکنون نیز همراه همسر خود، سه پسر، عروس‌ها و نوه‌هایش در دیزج زندگی می‌کند.آقای پیروهن از کار کردن زیاد از قسمت پا دچار آرتروزشدید است و اکنون نمی‌تواند در تاکستان‌های خود کاری انجام دهد، او تنها بر کار پسرانش در زمین‌های کشاورزی نظارت می‌کند.روستایی با یک خانوارحوریه پناهی مادربزرگ خانواده پیروهن به همراه نوه های خود در حال گوسفند چرانی است. نبود راه مناسب ببرای رفت و آمد از روستا به سایر روستاها و مرکز شهرستان اصلی‌ترین مشکل این خانواده است.  آن‌ها در فصل تابستان برای رفت و آمد به شهر یا سایر روستاها باید از وسط رودخانه‌ی عریض عبور کرده و در سایر فصول هم عبور از آن به دلیل زیادی آب غیرممکن است. آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی ترک شده، روستا را به مکانی متروکه تبدیل کرده است.آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی روستاییان مهاجرت کرده به شهرها در روستای دیزج.مسجد روستای دیزج که اعضای خانواده‌ی دیزجی تنها نمازگذاران آن هستند و هر روز توسط مادر و عروس‌ها تمیز می‌شود.آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی روستاییان مهاجرت کرده به شهرها در روستای دیزج.نوه‌های آقای پیروهن هم بازی جز پسرعموهای خود ندارند.چاه زمین کشاورزی تصرف شده در حریم رودخانه توسط اداره امور آب.آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی روستاییان مهاجرت کرده به شهرها در روستای دیزج. آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی ترک شده، روستا را به مکانی متروکه تبدیل کرده است. آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی ترک شده، روستا را به مکانی متروکه تبدیل کرده است.آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی روستاییان مهاجرت کرده به شهرها در روستای دیزج.کار اصلی تک خانواده‌ی روستای دیزج، کشاورزی (کاشت یونجه و انگور) و دامداری است.آثار به جا مانده از خانه‌های کاه گلی روستاییان مهاجرت کرده به شهرها در روستای دیزج.در دوره‌ای‌ که اکثر روستاییان به دلایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شهرها مهاجرت می‌کنند، روستایی وجود دارد که با وجود نبود زیر ساخت‌های رفاهی مناسب از جمله جاده، مرکز بهداشت، امكانات اجتماعی، سالن ورزشي مکان تفريحی و حتی یک سوپر مارکت زندگی با حضور یک خانوار در آن جریان دارد.
مدرسه‌ی قدیمی روستای دیزج که قبل از کوچ روستاییان ساخته شده بود و اکنون بدون استفاده رها شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: ۱2 مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:99051208365،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین