پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

ابهامات برگزاری جشنواره امسال فیلم فجر

حسین انتظامی در دومین نشست خبری خود درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به اینکه امکان سرقت آثار وجود دارد، نمی‌توانیم جشنواره فیلم فجر را به صورت آنلاین برگزار کنیم، مگر اینکه تضمینی از سوی ما صورت گیرد که تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است. باید ببینیم که می‌توانیم امنیت آثار را تضمین کنیم یا خیر؟
شعارسال: دومین نشست خبری حسین انتظامی، مدیر سازمان سینمایی، به صورت آنلاین در حالی برگزار شد که از اولین نشست خبری او حدود ۱۵ ماه می‌گذرد. او در این جلسه که حدود ۲ ساعت و نیم به طول انجامید پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره روز‌های آشفته سینمای دوران کرونایی بود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اولین سوال درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در طول سال ۹۹ با توجه به استمرار شیوع کرونا توضیح داد: ما با پنج دبیر جشنواره ‌های سینمایی جلساتی داشته‌ایم و سناریو‌های مختلفی را برای برگزاری جشنواره‌ها بررسی کرده‌ایم. یکی از این بخش‌ها هم برگزاری آنلاین است. بخش اصلی جشنواره‌ها جنبه رقابت، بازار، آموزش و… است بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌ها روی مدل‌های مختلف بررسی می‌کنند که یا توجه به وضعیت کرونا ببینیم چقدر از جشنواره را به صورت معمول و چقدر را به صورت مکمل و آنلاین برگزار کنیم.

وی افزود: حتی در بخش بازار دوستان ما در فارابی تجربیاتی داشته‌اند. جشنواره‌هایی مثل فیلم کوتاه و مستند که فیلمسازان تلاش می‌کنند کارهای‌شان دیده شود شاید بشود مسیری برای دیده شدنشان اندیشید، ولی برای جشنواره‌های تجاری که امکان دزدیده شدن آثار وجود دارد، شاید باید به‌دنبال راهکار‌های دیگری باشیم.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر شرایط تولید این روز‌های سینمای ایران بر امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: درباره جشنواره فیلم فجر فعلاً بنای ما بر برگزاری است یکی از پیش‌فرض‌های برگزاری هر جشنواره، حضور تعداد لازم و کافی فیلم برای برگزاری است.

وی تاکید کرد: طبق اطلاعاتی که از تولید داریم تولید در جریان است پیش‌بینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. یکی از مواردی که به جشنواره شکوه می‌دهد حضور مردم است و باید بررسی کنیم، ولی اگر تولید به اندازه کافی نداشته باشیم باید در این مورد بررسی کنیم.

وی درباره امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از برگزاری جشنواره‌ها به تعداد تولیدات برمی‌گردد، اما در حوزه نمایشی برای فیلم‌های تجاری اگر بخواهیم نمایش آنلاین داشته باشیم امکان حضور این آثار نیست، چون به سرقت می‌روند. از همکارانم در ستاد صیانت خواهش کرده‌ام راهکار‌هایی برای این ماجرا پیدا کنند.

انتظامی تاکید کرد: برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم و امنیت آن‌ها تامین نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر را نداریم.

اجازه جابه‌جایی ردیف‌های بودجه‌ای را نداریم

انتظامی درباره بودجه سازمان سینمایی و جشنواره‌های برگزار نشده اظهار کرد: مطابق روال دیوانی برای ردیف‌های مختلف قانونا نهاد‌ها حق ندارند که اگر اعتباری برای تولید هست برای اکران خرج کنند این یک قاعده است و جابجا کردن ردیف‌ها تخلف است. خیلی وقت‌ها سوءاستفاده مالی نشده بلکه مدیر به تشخیص خود اعتبارات را جا‌به‌جا می‌کند.

وی افزود: حتی اگر فرض بر این باشد که جشنواره‌هایی برگزار نشود، نمی‌توانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد مطابق اسناد جشنواره‌های سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره‌ها از حامیان مالی جذب شده و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابل توجه نیست، ولی امید داریم جشنواره‌ها را برگزار کنیم.

بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما توضیح داد: ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی او دی‌ها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشت‌های متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و جمع بندی توسط آن‌ها مبنای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری امتیاز مجوز وی‌اودی‌ها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنیم. ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت ارشاد را روشن کند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمزمه‌های انحلال شورای پروانه ساخت هم گفت: وضعیت این است که شورای پروانه ساخت به کار خود ادامه می‌دهد، نوع سیاستگذاری در این چارچوب به سیاستگذاری‌های وقت برمی‌گردد.

چرا برخی فیلم‌ها گواهی مالکیت ندارد؟

وی درباره ورود سینما به بورس و صدور گواهی مالکیت فیلم‌ها و انتشار فهرست مالکان اظهار کرد: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برند‌ها وارد بورس شوند باید مورد استقبال همه قرار بگیرد، چون ظرفیت بیشتری ایجاد می‌کنند و رقابت‌های مثبت ایجاد می‌کند. درباره لیست گواهی هم باید بگویم مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی داده‌اند و این مجوز برای آن‌ها صادر شده نه همه فیلم‌ها.

انتظامی تاکید کرد: تدبیر خوب همکاران ما این بود که اعلام کردند گواهی مالکیت از این به بعد دائمی است. بعضی وقت‌ها مالکیت اثر مربوط به کسانی است، اما ممکن است رایت آن‌ها را واگذار کرده باشند که در گواهی‌ها ثبت می‌شود همه آن‌ها بارکد دارند که اعتبار آن‌ها به راحتی قابل راستی‌آزمایی است؛ بنابراین کسانی که در این لیست نیستند چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست کنند، سهم هرکدام مشخص می‌شود و وقتی مجموع سهام درست تنظیم شد، گواهی صادر می‌شود. اگر کسی ادعایی دارد می‌تواند مراجعه کند و همکاران ما رسیدگی می‌کنند. اگر کسی بیاید و مدعی شود به طور خودکار گواهی مالکیت باطل می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره ایده راه‌اندازی شورای صنفی نمایش آنلاین هم بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های اصلی نمایش اکران آنلاین است چیزی شبیه شورای صنفی برای حوزه آنلاین هم می‌توانیم داشته باشیم. نمایندگان پلتفرم‌ها باشند و ترافیک را کنترل کنند و ضوابط را تعریف کنند یکی از گلایه‌های تهیه‌کنندگان این است که آمار قابل راستی آزمایی نیست، ولی با «سمفا» می‌شود فروش و بلیت‌ها را به درستی دید و در حوزه آنلاین هم می‌شود چنین موضوعی را دید.

رییس سازمان سینمایی درباره مدیریت اکران در ماه‌های آینده و جلوگیری از تراکم فیلم‌ها در صف اکران پس از عبور از بحران کرونا عنوان کرد: باید متوجه آثار درازمدت اکران باشیم. چون وقتی اکران وجود ندارد و ظرفیت جایگزینی نداریم، خیل تولیدات متعدد ترافیک ایجاد می‌کنند و این موضوع مورد توجه ما بوده است. خوشبختانه ظرفیت نمایش مکمل و بدیل وجود دارد که برای مثال بخشی از فیلم‌ها می‌توانند اکران آنلاین شوند.

وی درباره اصرار بر باز بودن سینما‌ها گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند به خاطر این است که بخشی از نیروی انسانی در این زیرساخت‌ها کار می‌کنند و اگر اکران متوقف شوند در این بخش‌ها آسیب خواهیم داشت، ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینما کاملاً داوطلبانه است. ولی سیاست‌هایی باید داشته باشیم که از اکران آنلاین حمایت کنیم.

انتظامی درباره احتمال نمایش برخی فیلم‌های توقیف شده در شرایط فعلی هم بیان کرد: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد برخی ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.

انتظامی درباره توجه به وضعیت معیشت سینماگرانی به دلیل شرایط پیش رو با بحران‌هایی مواجه شده است، توضیح داد: ما دو سامانه برای اظهارنامه هنرمندان داشتیم و براساس اظهارنامه‌ها قرار شد اعتباری در دو مرحله واریز شود که یک نوبت واریز شد و یک نوبت طی این روز‌ها واریز می‌شود.

انتظامی درباره اختلافات در صنوف اظهار کرد: یکی از سیاست‌های عمومی دولت و ارشاد عقب‌نشینی به نفع صنوف است، یعنی جا‌هایی که می‌شود از ظرفیت صنوف استفاده کنیم مثلاً شورای صنفی نمایش نوعی مقررات گذاری می‌کند که امکان آن در صنوف تعبیه شده است هرچقدر به نفع صنوف عقب نشینی کنیم همراهی و مشارکت بالاتری خواهند داشت و به دوام کار کمک می‌کند دستگاه‌ها موظف هستند در قبال این عقب‌نشینی ساز و کار‌هایی برای نظارت داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۶۰۸۷۳، www.ebtekarnews.com
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
همنطور که می خواید جلوی برگزای مراسم محرم رو بگیرید باید جلوی این فشن شو رو هم بگیرید
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین