پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
۷۰ درصد ذخایر کرومیت ایران در ارزوئیه در جنوب غرب کرمان قرار گرفته، اما بیش از سه دهه خام فروشی این معادن ثروت مردم منطقه را هدر داده است.
شعار سال: شهرستان ارزوئیه در جنوب غرب کرمان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در استانی است که آب ندارد! در این میان شاید تعجب آور باشد که از خام فروشی ذخایر معدنی استراتژیک کرومیت در این منطقه یاد کنیم.

طبق کاوش‌های صورت گرفته معدن کروم آبدشت در نزدیکی روستایی به همین نام با جمعیتی نزدیک به ۱۴۰ نفر قرار گرفته اما زیر پای این مردم ۷۰ درصد از ذخایر کروم کشور قرار دارد که در شرایط تحریم می‌تواند به یکی از راه‌های ارزآوری کشور از یک سو و از سوی دیگر تأمین نیاز داخلی تبدیل شود.

بخش قابل توجهی از ذخایر معدن ارزوئیه به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود و هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد

اما نکته قابل توجه اینکه در طول دهه‌ها فعالیت این معدن تمامی ذخایر برداشت شده از معدن به خارج از شهرستان صادر می‌شود، هم اکنون دو کارخانه فروکرومیت در ایران و در رفسنجان و سبزوار وجود دارد که دارای ظرفیت محدودی برای پذیرش هستند و در نتیجه بخش قابل توجهی از ذخایر معدن ارزوئیه به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

کار به جایی رسیده برخی از مسئولان در گفته‌هایشان در خصوص این معدن از فروش خاک یاد می‌کنند، اما در حالی سود این معادن به جیب صنایع خارج از کشور و اکثراً چین می‌رود که کارگران این معادن در وضعیت نامناسبی در حال سپری کردن زندگی هستند.

تلاش استاندار کرمان برای ساخت کارخانه فروکروم
طی سال‌های اخیر پیگیری‌های مستمری از سوی مسئولان استان کرمان برای فعال کردن کارخانه فروکروم در منطقه انجام شده است اما هیچ گاه عملیاتی نشده است در آخرین مورد روز گذشته جلسه‌ای با حضور استاندار کرمان و نماینده مردم ارزوئیه در مجلس با حضور شرکت‌های صنعتی بخش خصوصی در استان کرمان انجام شده است و قرار شده طی یک برنامه زمان بندی شده کار احداث این کارخانه انجام شود.

به نظر می‌رسد بعد از گذشت سه دهه انتظار مردم روستای آبدشت شاهد تحولی جدید در منطقه خواهند بود.

جزئیات توافق طی ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود
به تازگی با پیگیری‌های استانداری کرمان و نماینده بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، یکی از شرکت‌های معدنی و صنعتی استان پس از مطالعات امکان سنجی برای احداث یک کارخانه ۲۵ هزار تنی فروکروم اعلام آمادگی کرد.

روز سه‌شنبه دو تن از مدیران بخش خصوصی در حضور استاندار کرمان توافق کردند این طرح را با مشارکت یکدیگر به نتیجه برسانند.

در این جلسه بر سر الگوی تأمین خوراک کارخانه توافق صورت گرفت. پس از آنکه استاندار کرمان بر لزوم راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کارخانه تاکید کرد حاضران بر سر چگونگی تأمین خوراک کارخانه تبادل نظر کردند.

در این جلسه توافق شد به هر میزان که شرکت کرومیت اسفندقه پهنه به گل‌گهر اعلام کند در زمینه اکتشافات تکمیلی و استخراج در پهنه‌های دارای پروانه سرمایه‌گذاری کند و بابت این سرمایه‌گذاری درصدی از تولید را مالک شود جزئیات این توافق پس از تهیه جزئیات کارشناسی ظرف ده روز آینده به امضای طرفین خواهد رسید.

در بخشی دیگر از مصوبه این جلسه مقرر شد پس از آنکه کارخانه ۲۵ هزار تنی فروکروم از سوی گل گهر احداث شد، ۴۰ درصد سهام کارخانه با قیمت کارشناسی به شرکت کرومیت اسفندقه منتقل می‌کند.

قرار است در مقابل واگذاری این سهام، شرکت کرومیت اسفندقه نیز تأمین خوراک کارخانه را به قیمت کارشناسی به مدت ۲۰ سال تضمین کند. باید منتظر ماند و دید این طرح می‌تواند گره کوری که چند دهه بر این معادن زده شده است را باز کند یا خیر.

طبق تخمین انجام شده ارزوئیه ۷۰ درصد ذخایر کرومیت کشور را در خود جای داده است

فرماندار ارزوئیه نیز ضمن استقبال از فعال شدن صنایع در کنار معادن کرومیت در این شهرستان گفت: طبق تخمین انجام شده ارزوئیه ۷۰ درصد ذخایر کرومیت کشور را در خود جای داده است.

حمیدمنظری توکلی با اشاره به اینکه راه اندازی کارخانه فرو کرومیت از مطالبه‌های قدیمی مردم و مسئولان این شهرستان است ابراز امیدواری کرد که با سرمایه گذاری که قرار است در این منطقه انجام شود شاهد تحول اقتصادی در شهرستان باشیم.

وی همچنین بر لزوم جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد و افزود: احداث صنایع می‌تواند زمینه اشتغال زایی افراد بومی منطقه را فراهم کند و در این زمینه همکاری کامل با سرمایه گذاران انجام خواهد شد.

حکایت مردمی که بر روی گنج با فقر دست به گریبان هستند
اما وقتی به معادن کرومیت منطقه گذری داشته باشید وضعیت برداشت‌های انجام شده و خام فروشی نشان از عدم برنامه ریزی در این زمینه دارد، بطوریکه با وجود اینکه بزرگترین معدن این فلز در ارزوئیه قرار گرفته است اما مردم روستای آبدشت در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند.

روستایی که به دلیل شرایط اقلیمی منطقه کمتر به کشاورزی روی آورده و مردم اکثراً کارگر معدن هستند، کارگرانی که بعضاً از عدم پوشش بیمه، پرداخت به موقع حقوق و فقر رنج می‌برند.

وضعیت این معادن آنقدر پیچیده است که گاه می‌توان خبرهای مربوط به قاچاق سنگ کرومیت را هم از لابه لای اخبار مربوط به این معادن مشاهده کرد.

چند ماه قبل بود که به همراه عده‌ای از خبرنگاران بازدیدی از این روستا داشتیم و در مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستا دور هم جمع شدیم.

آنچه را که می‌شد از صحبت‌های مردم محلی برداشت کرد فقری بود که نمایان بود و کارگرانی که از رسانه‌های می‌خواستند برای رفع مشکلشان صدایشان را به مسئولان برسانند.

کارخانه چه تأثیری روی زندگی مردم دارد؟
هنوز شماره تماس برخی از روستاییان را دارم و با آنها تماس می‌گیرم، علیرضا یکی از کارگران معدن است می‌گوید: ما هم این موضوع که قرار است کارخانه فروکرومیت ساخته شود را امروز شنیدیم اما یک سوال دارم اگر قرار باشد این کارخانه هم همان رویه قبلی را در منطقه داشته باشد چه سودی به حال مردم محلی دارد.

وی می‌گوید: ۳۰ سال معادن در منطقه در حال فعالیت هستند و برداشت روز افزون برای صادرات انجام می‌دهند اما اغلب روستاییان وضعیت زندگی بسیار ضعیف دارند و با وجود اینکه اغلب اعضای خانواده‌های روستاییان در این معادن کار می‌کنند اما وضعیت معیشتی مناسبی ندارد از مسئولان می‌خواهیم دلیل این مشکل را پیگیری کنند.

۳۰ سال معادن در منطقه در حال فعالیت هستند و برداشت روز افزون برای صادرات انجام می‌دهند اما اغلب روستاییان وضعیت زندگی بسیار ضعیف دارند

این کارگر معدن می‌گوید: اینکه یک کارخانه هم در نزدیکی روستا ساخته شود اما عایدی برای مردم بومی منطقه نداشته باشد عملاً چه حاصلی برای مردم منطقه دارد.

وی می‌گوید: در همین شرایط هم برخی از جوانان روستا بیکار هستند و سوال این است که در صورتیکه بعد از سال‌ها وعده احداث کارخانه محقق شود سهم اشتغال مردم روستا چیست و آیا روستای آبدشت همچنان باید با فقر روبرو باشد.

وی با انتقاد از وضعیت نا مناسب، بهداشتی، عمرانی، آموزشی روستا می‌گوید: این روستای کوچک و اهالی آن باید سهمی از آبادانی در سایه وجود بزرگترین معدن کرومیت ایران داشته باشند یا خیر؟

آنچه که مسلم است فعالیت‌های معدنی و صنعتی در مجاور مراکز جمعیتی موجب آلودگی‌های زیست محیطی و محدودیت‌هایی برای مردم منطقه می‌شود و پرداخت مبلغی جهت آبادانی و رفاه مردم منطقه می‌تواند در کنار رفع محرومیت‌ها؛ زمینه اشتغال و بهبود سطح زندگی مردم را هم فراهم کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ماین نیوز، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1399، کد خبر: 52408،  www.minews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین