پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نعمت احمدی گفت‌: شورای نگهبان نهادی مهم است که قانون اساسی وظایف مهمی بر عهده‌اش گذاشته است. به همین دلیل لازم است سخنگوی این شورا درباره این اظهارنظر شفاف‌سازی کند.
شعارسال: «آن‌هایی که قبلاً رد صلاحیت شده‌اند در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام نکنند.» مطرح شدن این اظهارنظر از سوی سخنگوی شورای نگهبان بهانه‌ای برای تحلیل‌های کارشناسان شده و اینکه آیا شورای نگهبان می‌تواند درباره حقوق اجتماعی افراد اظهارنظر کند و به تصمیم برسد موضوعی است که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است.

نعمت احمدی، حقوقدان، در این باره اظهار داشت: آقای کدخدایی در حالی از رد صلاحیت‌شده‌های قبلی خواسته در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام نکنند که این خواسته قطعاً خواسته‌ای دور از منطق و غیرقانونی است. اول اینکه شورای نگهبان درباره دلیل رد شدن چهره‌ها هیچ توضیحی نداده است و مشخص نیست موضوعی که باعث رد صلاحیت آن‌ها شده همچنان پابرجاست یا نه؟

او در ادامه گفت: به عنوان مثال چهره‌هایی، چون مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد پرونده مفتوحی ندارند و شورای نگهبان در صورتی می‌تواند کسی را از حضور در انتخابات محروم کند که در دستگاه قضایی محکوم شده باشد و از همین رو به او اجازه حضور در عرصه‌های مهم داده نشود. به همین دلیل تاکید می‌کنم، شورای نگهبان این اجازه را ندارد که برای ثبت‌نام افراد در انتخابات تکلیف تعیین کند.

این حقوقدان توضیح داد: اساساً فعالیت اجتماعی برای همه افراد حقی قانونی به حساب می‌آید و ثبت‌نام در انتخابات یکی از حقوقی است که قانون به همه داده است، مگر اینکه فرد تخلفی مرتکب شده باشد که تشخیص آن هم بر عهده دستگاه قضایی است و شورای نگهبان قانوناً حق ندارد درباره مجرم بودن یا نبودن افراد قضاوت کند.

نعمت احمدی در پایان گفت: شورای نگهبان نهادی مهم است که قانون اساسی وظایف مهمی بر عهده‌اش گذاشته است. به همین دلیل لازم است سخنگوی این شورا درباره این اظهارنظر شفاف‌سازی کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۲۵۷۶۵، etemadonline.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
وقتی از قبل میدونه می خواد رد کنه چی؟ بگه این همه زحمت نکشن برن وزارت کشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین