پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۲۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
عضو شوراى مرکزى حزب اسلامى کار گفت: زمانی که در جامعه احزاب کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهند و غیرفعال می‌شوند، برخی وظایف مانند احراز صلاحیت‌ها به شورای نگهبان واگذار می‌شود.
شعار سال: «محمدرضا بادامچی»، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد، در رابطه با اصلاح روند احراز صلاحیت‌ها به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: چنانچه علت عدم احراز صلاحیت‌ها روشن و شفاف شود، بهتر است، بنده این نقایص را در نبود جامعه مدنی و فعالیت احزاب می‌دانم.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع در نبود جامعه مدنی و انفعال احزاب، نوبت ردصلاحیت‌ها به شورای نگهبان می‌رسد، احزاب باید قوی باشند و صلاحیت افراد در احزاب بررسی شود. احزاب افراد را از ریشه می‌شناسند، کسی که کار حزبی می‌کند، حزب وی را از ریشه و بن حزب می‌شناسد و وقتی وی را تایید می‌کند، دیگر تایید کرده و اگر رد صلاحیت می‌کند دلایل را جهت اصلاح به خود فرد می‌گوید.
بادامچی ضمن تاکید بر افزایش فعالیت احزاب تصریح کرد: در نبود احزاب فعال در جامعه وظایفی نظیر احراز صلاحیت‌ها از آن‌ها گرفته می‌شود و به شورای نگهبان داده می‌شود. باید تشکل‌ها و انجمن‌ها فعال شوند تا افراد در آنجا بهتر شناخته شوند نه اینکه در عرض مدت بسیار کوتاهی پرونده‌ها روی میز شورای نگهبان تلنبار شود، آن‌ها هم قطعا در این فرصت نمی‌توانند همه موارد را بررسی کنند و پاسخگوی همه باشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ابراز کرد: چنان که احزاب فعال شوند و مورد اعتماد مردم باشند آن وقت تعداد کمى برای ریاست جمهوری معرفی می‌شوند. به عنوان مثال اگر قرار باشد که فردا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود مثل دوره‌های قبل تعداد کثیری می‌خواهند کاندیدا شوند، اما اگر احزاب از قبل کاندیدا‌های خود را معرفی کنند با توجه به اینکه شناخته شده هستند، از صد نفر یک یا دو نفر که شایستگی این مقام را دارند، معرفی می‌شوند.
بادامچى ادامه داد: در حقیقت نوع تقسیم وظایف باعث می‌شود که نارضایتی به وجود آید، کار دست افراد غیرمسئول قرار بگیرد، حرف و حدیث پیش بیاید و آبروی مردم بدون دلیل ریخته شود.
عضو شوراى مرکزى حزب اسلامى کار با تاکید بر اینکه احراز صلاحیت افراد در حوزه وظایف احزاب است، اظهار کرد: وقتی که احزاب فعال هستند و افراد از طریق حزب براى کاندیداتورى معرفی می‌شوند، اگر احزاب مورد اعتماد مردم باشند، تعداد کمی به عنوان کاندیداتوری می‌آیند، نه اینکه تعدا زیادی بیایند و در شوراى نگهبان فیلتر شوند.
بادامچى در پاسخ به اینکه عزمی براى اصلاح روند احراز صلاحیت‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید حمایت کنند. وقتی که پارلمان و رئیس جمهور با رأی مردم انتخاب می‌شود و از طرفی رهبری هم به نحوی با رأی مردم انتخاب می‌شود باید نقشی هم به تشکل‌ها داده شود که افراد ورزیده وارد میدان رقابت انتخاباتی شوند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه حضور خود در انتخابات شورا‌ها اظهار کرد: زمانی که معاون شورای شهر بودم تعداد کثیری کاندیدا شده بودند، همه خوب بودند، تحصیلات و مدارک عالی بود منتها یک هفته فرصتی نبود که استعلام سوابق آن‌ها را از نهاد‌های تعیین شده بگیریم. در این فرصت کوتاه واقعا اشتباهات زیادی صورت می‌گیرد که مورد قبول آن‌هایی که ردصلاحیت می‌شوند، نیست کمااینکه مردم هم قبول نمی‌کنند. وقتی مسئولین از طریق انتخابات انتخاب می‌شوند حتما باید تشکل‌ها شکل بگیرند و انجمن‌ها و احزاب قوی شوند و وظیفه مسئولین است که بستر‌ها را برای شکل‌گیری احزاب فعال آماده کنند.
بادامچی با تاکید بر فراهم شدن بستر‌ها برای شکل‌گیری جامعه مدنی قدرتمند، ادامه داد: بستر‌ها دست کیست؟! با گذشت ۴۰ سال از انقلاب مدام می‌گوییم بستر‌ها آماده نیست، باید اراده‌ای از حاکمیت باشد که تشکل‌ها عهده‌دار چنین کار‌های سنگینی شوند. اگر بستر‌ها فراهم شود افراد شایسته می‌آیند، در واقع بسیاری از افرادی که می‌خواهند خود را عرضه کنند از آبرویشان می‌ترسند و می‌گویند اگر رد صلاحیت شوند، چه می‌شود!
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان یادآور شد:، اما در داخل احزاب افراد بیشتر با وظایفشان آشنا می‌شوند و سوابق هم بهتر در احزاب بررسی می‌شود. یکی از آثار معرفی افراد از سوی احزاب این است که کسی می‌آید که در مجلس می‌نشیند یک دوره چند ساله در حزب بوده و فعالیت‌های وی بررسی شده و قوانین را می‌داند نه اینکه یک فرد صفر کیلومتر که کارمند جایی بوده، یکدفعه به مجلس برود و این وضع امروز را بوجود بیاورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۴۳۲۷۷، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین