پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۷۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: مرمت اثر تاریخی سنگ نوشته با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید آغاز شد.

شعار سال:سید امین قاسمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: به منظور مرمت این اثر تاریخی و در نظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تهیه طرح مرمت و اتمام فتوگرامتری و آسیب نگاری، مرمت این اثر تاریخی در روزهای آینده بر اساس طرح مرمت تهیه شده توسط این تیم متخصص شروع خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اعتبار بیش از ۹۷۰ میلیون ریالی مرمت سنگ نوشته تصریح کرد: در این فصل از مرمت این کتیبه تاریخی پاکسازی آسیب‌های بیولوژیکی و آلودگی‌ها و ملات های مربوط به دوره‌های پیشین، موزون سازی، ملات گذاری و تزریق ملات استحکام بخش انجام خواهد گرفت.

سنگ نوشته خرم آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۳۴ به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است.

کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایرنا ،تاریخ انتشار: 26 مرداد1399،کدخبر:83909396،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
يكم دير نيست براي اين مرمت كاري ها؟ حس ميكنم بايد زودتر از اين حرفا اين مسائل حل بشه وگرنه ميراث فرهنگي نخواهيم داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
خرم اباد هم داراي جاذبه هاي زيادي براي گردشگري هست مكه بايد در صنعت گردشگري خودمون مورد توجه بذاريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین