پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان مشغول به فعالیت هستند.
شعار سال: سید امین قاسمی همچنین از کسب ۳۲ نشان ملی مرغوبیت و ۴ نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران استان در رشته‌های کمانچه لری، زیورآلات سنتی، نقاشی و طلاکاری روی شیشه و حجاری سنگ خبر داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ دوره آموزش رشته‌های عمومی صنایع دستی و سه دوره آموزشی شاغلین صنایع دستی در سطح استان برگزار شده افزود: در این دوره‌ها تعداد هزار و ۷۲۸ هنر آموز و هزار ۲۶۸ هنرجو از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شدند.

قاسمی اظهار داشت: گلیم بافی، چرم دست دوز، ماشته و جاجیم بافی، صنایع چوب، خراطی چوب، طراحی گلیم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چوغا بافی، ورشوسازی، آئینه کاری، منبت کاری، حصیر و کپوبافی بخشی از رشته‌های صنایع دستی است که در این دوره‌ها آموزش داده شده است.

۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی در استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در استان وجود دارد که بیش از ۳۶ هزار هنرمند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

قاسمی در ادامه از ثبت بیش از ۸ هزار نفر در سامانه هوشمند صدور مجوز‌های ثبت شده صنایع دستی به عنوان صنعتگر انفرادی یا کارگاهی در سال گذشته اشاره و افزود: هنرمندانی که در این سامانه ثبت نام کرده اند می‌توانند ضمن حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنایع دستی از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی حمایتی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر دارای کارت شناسایی و یا کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی و بیش از۳۰ هزار نفر در شغل‌های وابسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان فعالیت می‌کنند اظهار کرد: سال گذشته هزار و ۲۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی صادر و ۸۸۴ فقره کارت شناسایی نیز تمدید شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به صدور بیش از ۲۰۰ کارت مهارت حرفه آموزی صنایع دستی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ هنرمند نیز در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، الشتر و کوهدشت در زمینه اصول بازاریابی صنایع دستی استان مورد آموزش قرار گرفتند.

قاسمی همچنین به فروش سالانه ۷۰ میلیارد ریال صنایع دستی در استان اشاره و بیان داشت: یک بازارچه بزرگ در مرکز استان و چند بازارچه موقت در دیگر شهرستانها، به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان، بدون واسطه و به صورت مستقیم فعال هستند.

وی ثبت شهر بروجرد به عنوان اولین شهر ملی صنایع دستی در رشته ورشو در کشور، تولید ۴ مستند آموزش گلیم بافی و ورشو سازی، چاپ ۵ هزار نسخه کتاب، چاپ ۴ هزار بروشور ۲۰۰ فریم عکس صنعتی کارگاه‌های صنایع دستی، را از جمله اقدامات مهم این اداره کل به منظور توسعه و ترویج صنایع دستی لرستان برشمرد.

قاسمی از پرداخت ۲۹ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال تسهیلات حمایتی به ۱۰۱ کارگاه صنایع دستی استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در تسهیلات اشتغالزایی روستایی وعشایری (کارا) دو هزار ۷۵۰ نفر ثبت نام کردند و خوشبختانه یک هزار و ۵۳۰ نفر هم از اشتغال جدید بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان عنوان داشت: از محل تسهیلات بانک گردشگری به کارگاه‌های صنایع دستی نیز ۲۵ میلیارد ریال به ۲۵ هنرمند استان اختصاص یافت.

قاسمی به حضور مداوم هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای اشاره و تصریح کرد: ۳۲۵ هنرمند در ۱۷ نمایشگاه و جشنواره شرکت کردند.

برگزاری اولین جشنواره ملی اقوام ایران زمین در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین در ۵۹ غرفه صنایع دستی آبان ماه سال گذشته در خرم آباد اظهار داشت: در این جشنواره که به مدت ۵ روز و با حضور ۲۸ استان برگزار شد ۳۷ هزار نفر از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار:  21 خرداد 1399 ، کدخبر:   1397763 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین