آگاهی از چند و، چون فعالیت پلیس ۱۱۰ ما را بر آن داشت تا با سردار پرویز یعقوبی معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به گفتگو بنشینیم.
*۳ میلیون تماس با پلیس در ۴ ماه آخرین آمار تماس شهروندان با پلیس ۱۱۰ چقدر بوده است؛ چه تعداد تماس قابل رسیدگی بودند؟طبق آمار در ۴ ماهه امسال ۳ میلیون تماس با پلیس ۱۱۰ برقرار شده است. ۳۰ درصد تماس شهروندان تماسهای مشاوره و درخواست راهنمایی بوده است؛ ۲۰ درصد تماسها غیرقابل رسیدگی بودهاند، مانند: تماسهای تکراری، تک زنگ خوری، مزاحمت یا تماسهایی که آدرس ناقص بودهاند.
۵۰ درصد از کل تماسها به مرحله عملیاتی رسیده است؛ یعنی مأمور پلیس ۱۱۰ به آدرسی که شهروند اعلام کرده مراجعه و به درخواست شهروند به طور حضوری رسیدگی کرده است.
* «قطع خط تلفن» حداقل برخورد پلیس با مزاحمین ۱۱۰از مزاحمتهای تلفنی با سامانه ۱۱۰ گفتید؛ پلیس چه رفتاری با مزاحمین میکند؟به طور معمول وقتی مدارس تعطیل باشد به خاطر شیطنت بچهها مزاحمتهای تلفنی با پلیس ۱۱۰ بیشتر میشود. یکسری افراد هم مجانین هستند و افرادی که مشکلات روحی و روانی دارند.
به طور کل اگر از یک خط تلفن ثابت یا سیار بیش از ۳ بار تماس با پلیس ۱۱۰ برقرار شود و مشخص شود که مزاحمت انجام دادهاند، شماره فرد تماس گیرنده به دایره حقوقی پلیس تهران اعلام و پیگیری انجام خواهد شد؛ در آن مرکز موضوع را بررسی کرده و فاکتورهایی، چون سلامت عقلی و روانی، سن افراد و موارد دیگری را بررسی میکنند.

حداقل برخورد با افرادی که محرز شود مزاحمت برای پلیس ایجاد کردهاند، قطع تلفن است؛ در مراحل دیگر افراد مزاحم احضار شده و برخورد قانونی با آنها انجام میشود.
* پیگیری حقوقی ۲۰ مورد مزاحمت تلفنی در سه ماهتعداد مزاحمین پلیس ۱۱۰ در سال جاری چه تعداد بوده است؟از کل مزاحمتها در سه ماهه اول سال، ۲۰ مورد قابل پیگیری حقوقی تشخیص داده شد که از طریق معاونت حقوقی پلیس تهران در حال پیگیری و اعمال مجازاتهای قانونی است.
* «راهور» صدرنشین تماسهای مردمی با ۱۱۰بیشترین علت تماسها با پلیس ۱۱۰ چیست؟مهمترین علت تماسها با سامانه فوریتهای پلیسی ۱۱۰ جرایم و تخلفات مرتبط با بحث راهور است؛ بروز تصادفات، چه فوتی و جرحی و چه خسارتی و درگیریهایی که در این زمینه بین افراد پیش میآید بیشترین علت تماس شهروندان با پلیس است.

جرایم عمومی در رده بعدی جای گرفتهاند مثلا افراد سر جای پارک خودرو و یا سر مسافر سوار کردن درگیری پیدا میکنند. نزاع و درگیری فردی نیز ۱۹ درصد تماسها را به خود اختصاص دادند.
مفاسد اجتماعی رتبه بعدی و در نهایت اخبار سرقت با ۱۲ درصد دیگر تماس شهروندان با پلیس ۱۱۰ را تشکیل میدهند.
* از سرقت دمپایی تا سرقت خودرو؛ موارد اعلامی مردم به پلیس آیا همه تماسهای اعلامی به مرکز ۱۱۰ صحت دارند؟همانطور که گفتم از کل تماسها ۵۰ درصد عملیاتی میشوند.
در حوزه سرقت که ۱۲ درصد تماسها را تشکیل میدهند، این موضوع شامل همه نوع سرقت میشود؛ از سرقت دمپایی و برنج داخل انباری گرفته تا سرقت مغازه و خودرو.
باید گفت مأموران ۱۱۰ برای کوچکترین و کمترین موارد سرقتی که حتی یک جفت دمپایی در داخل انباری و پارکینگ هست هم به محل مراجعه میکنند؛ چراکه همه تماسهای شهروندان با پلیس ثبت شده و مأمور ۱۱۰ باید نسبت به توضیح در برابر آنها پاسخگو باشد.
در جرم سرقت چقدر از تماسهای اعلامی صحت دارد؟از کل ۱۲ درصد تماس دریافتی با موضوع سرقت کمتر از ۵ درصد صحت دارد، ۷ درصد مابقی اختلاف مالی است.
مثلاً فردی خودرویش را فروخته و خریدار پولش را تمام و کمال نپرداخته است؛ فروشنده اعلام سرقت میکند به خاطر اینکه از طریق فرایند کیفری رسیدگی شود؛ بعد که مأمور بررسی و اقدام میکند، متوجه میشویم که سرقتی در کار نبوده، فقط اختلاف مالی بین طرفین وجود داشته است.
از سرقت دمپایی و سرقت خودرو گفتید؛ موارد اعلامی به پلیس اهم و غیر اهم میشود؟بله، وقتی موارد به پلیس اطلاع داده میشود در سامانه ثبت شده و به جرایم خرد و مهم تقسیم میشود.
فارس: طبق تقسیم بندی انجام شده مأموران فقط برای بررسی موارد مهم اعزام میشوند یا نه؛ سرقتهای خرد هم بررسی میشود؟
برای تمام موضوعاتی که به پلیس ۱۱۰ ارجاع میشود، مأمور سر صحنه میرود، بدون استثنا، به خصوص در مورد موضوع سرقت.
ذکر این نکته ضروری است که مرکز از مأمور پلیس استعلام میکند که در قبال خبری که به او اعلام شده نتیجه بررسیاش چیست؛ مثلاً مأمور اعلام میکند که سرقت صحت نداشته؛ مرکز بلافاصله با شهروندی که تماس گرفته، ارتباط برقرار کرده و موضوع تماس را میپرسد.
اگر مأمور تخلفی کرده باشد، برخورد میشود؛ باید گفت تمام موارد و تماسهای اعلامی با پلیس ضبط و ثبت و بررسی خواهد شد و تیم نظارتی در این زمینه وجود دارد و این گونه نیست که مأمور سر صحنه نرود و از خود گزارشی اعلام کند.
تجهیز پلیس به دوربین البسه و دست افزار هوشمند تجهیزات مأموران پلیس ۱۱۰ چیست؟مأموران پلیس ۱۱۰ مجهز به سلاح کمری، باتوم و کمربندهایی هستند که ۷ نوع تجهیزات پلیسی را در خود جای داده است؛ کلاه کاسکت به سر دارند و برخی از مأموران به دوربین البسه نیز مجهز هستند.
چه تعداد از ماموران کلانتری در تهران مجهز به دوربین البسه هستند؟طرح تجهیز مأموران کلانتری به دوربین البسه به طور پایلوت در چند مرکز انجام میشود؛ حدود ۷ تا ۸ کلانتری از جمله گاندی، عباس آباد، سنایی، فلسطین و... به لباس دوربین دار مجهز هستند.
دوربین البسه هم باعث خودنظارتی میشود و هم امکان ضبط تمامی مکالمات و تصاویر را فراهم میسازد؛ دوربینها به صورت آفلاین و آنلاین هستند و میتوانند تصاویر ضبط شده را مستقیم به مراکز مانیتورینگ ارسال کنند.
تجهیز مأموران کلانتریها به دوربین البسه با توجه به جغرافیای محل کلانتری، تعداد جرم و جمعیت و اخباری است که کلانتریها روزانه با آن مواجهند.
فرماندهان پلیس اخیراً از هوشمند شدن پلیس گفتهاند آیا مأموران پلیس به دستافزارهای هوشمند تجهیز شدهاند؟بله، تعدادی دستافزار هوشمند نیز با توجه به جغرافیا و تعداد جرم هر کلانتری به صورت پایلوت در اختیار مأموران قرار دارد.

مزیت استفاده از دست افزارها این گونه است که مأمور بی واسطه از اخبار مطلع میشود؛ ریتم اعلام مأموریت به مأموران ۱۱۰ این گونه است که اخبار از مرکز ۱۱۰ از طریق سامانهای در کمتر از یک دقیقه به کلانتری ارسال میشود؛ وقتی شهروند در حال گفتگو و اعلام آدرس به اپراتور است، خود سیستم به صورت هوشمند منطقه آدرس را مشخص کرده و اخبار به کلانتری مربوطه ارسال میشود.
در مرحله بعد مامور کلانتری با توجه به محدوده آدرس و خیابان به نزدیکترین واحد گشتی که در محدوره آدرس حضور دارد، اعلام مأموریت میکند.

اما وقتی دست افزار هوشمند در اختیار مأموران باشد مرحله اعلام به کلانتری حذف میشود و مستقیما از مرکز به ماموری که در خیابان مشغول گشتزنی است نوع مأموریت و آدرس اعلام میشود. یعنی یک فرایند کمتر شده و عملیات سریعتر انجام میشود.
* ۸ تا ۱۰ دقیقه میانگین زمان رسیدن پلیس ۱۱۰ به محل اعلام جرممیانگین زمان رسیدن مأموران ۱۱۰ به آدرس اعلامی شهروندان چقدر است؟از ۲ دقیقه میتواند باشد تا ۲۰ دقیقه، اما میانگین ۸ تا ۱۰ دقیقه است؛ این مدت زمان بستگی به مسافت و وضعیت ترافیک دارد.
* چرا پلیس دیر میرسد؟برخی شهروندان گلایهمندند که مأمور پلیس ۱۱۰ دیر میرسد. در این مورد چه توضیحی دارید؟مردم ما حق دارند که از پلیس گلهمند باشند چراکه مردم این لیاقت را دارند که وقتی به پلیس زنگ میزنند، در اولین فرصت و کمترین زمان حتی ۷ دقیقه نه بلکه ۵ دقیقهای در منطقهای که اعلام جرم شده حضور پیدا کند و به موضوع اعلام شده رسیدگی کنند؛ این پلیس، پلیس در تراز جمهوری اسلامی است.
سعی ما این است که به این سمت حرکت کنیم، اما خب، یک سری نارساییها وجود دارد.

با توجه به حجم عظیم تماسهای شهروندان با پلیس قطعا تعداد نفرات مأموران ما با تماسها همخوانی ندارد؛ مثلاً ۱۰ تماس با یک کلانتری برقرار میشود، آن کلانتری که ۱۰ نفر را ندارد که همان زمان به سر صحنه بفرستد.
خب، یکسری محدودیتها وجود دارد. ما قصد داریم تعداد موتورسوارهای پلیس را در سطح شهر افزایش دهیم که این جزو برنامههای ماست.
بطور مثال در درگیری و نزاعها وقتی مأمور پلیس ۱۱۰ با تماس شهروندان در اولین فرصت به محل اعزام میشود با مشاهده درگیری چند نفره و اینکه افراد با چوب و چماق به جان هم افتادهاند به مرکز موضوع را گزارش میکند.
خب معلوم است که مأمور به تنهایی نمیتواند کاری کند؛ بر این اساس درخواست نیروی کمکی میکند تا نیرو اعزام شود و دستگیری انجام شود.

البته هر کدام از موارد و تاخیرها را شهروندان میتوانند پیگیری کنند.
* ۱۸ تا ۲۱ پیک تماسها با پلیسدر برخی از ساعات شبانه روز به خصوص در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۱ که پیک تماسها با پلیس ۱۱۰ است، یکسری تأخیر و معطلی داریم.
به طور مثال به مأمور دو خبر اعلام میشود، مأمور باید در آن لحظه اولویتبندی کند که کدام را اول برود و کدام را در مرحله بعد. طبق آموزشهایی که دیده تعیین میکند که کدام را اول برود.
وقتی به سر صحنه اول که به طور مثال سرقت است میرسد، بررسی موضوع و گزارش آن ۷ تا ۸ دقیقه طول میکشد بعد از آن به محل خبر بعدی مراجعه میکند و مسلم است که تأخیر در اینجا ایجاد میشود.
* شرق و جنوب تهران صدرنشین تماس با ۱۱۰ تماس با ۱۱۰ در کدام مناطق تهران بیشتر است؟ بیشترین موضوع تماسها چیست؟در مناطق شرق و جنوب تهران بیشترین تماسها با پلیس ۱۱۰ گرفته میشود؛ موضوعات بیشتر مربوط به پلیس راهور و درگیریهای فردی است. باید گفت مناطق شمالی تهران و غرب کمترین تماسها با پلیس را داشتهاند.
آیا شده در صحنه مأموریت آسیبی به مأمور شما وارد شود؟به هر حال پلیس با توجه به مأموریتی که دارد در صحنههای مختلف حاضر میشود و ممکن است به پلیس هم در درگیریها تعرض شود، ولی برابر قانون با افرادی که به پلیس تعرض کنند برخورد خواهد شد.
*شهادت ماموران ۱۱۰ در تامین امنیت شهروندانپلیس ۱۱۰ تهران برای تأمین امنیت مخاطبان تاکنون چند شهید تقدیم کرده است؟ در راه تامین آسایش شهروندان و برخورد با مخلان امنیت تعدادی از ماموران پلیس ۱۱۰ به درجه رفیع شهادت نائل شده اند از جمله:استوار دوم میلاد خسروی از مأموران کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس که در عملیات تعقیب و گریز سارقان منزل با اصابت یک گلوله به شهادت میرسد.
شهید ستوان دوم هادی جوان دلاور یکی دیگر از شهدای پلیس ۱۱۰ است که در چهارشنبه آخر سال ۹۲ با گزارشی مبنی بر ایجاد مزاحمت توسط چند فرد شرور در اتوبان نواب به محل اعزام شده که متأسفانه در حین تذکر به اراذل یکی از آنها با پرتاب نارنجک دستی به سمتش، وی را از ناحیه سر مصدوم کرده و متواری میشود. ضارب بعد از ۴۸ ساعت بازداشت میشود، اما ستوان دوم جوان دلاور بعد از دو ماه که در کما بود به شهادت میرسد.

دیگر شهدای پلیس ۱۱۰ معروف به شهدای دراویش هستند که در آشوبی که توسط دراویش گنابادی در منطقه پاسداران تهران به وقوع پیوست توسط یک اتوبوس زیر گرفته شده و به شهادت رسیدند. دو نفر کادر و یک نفر سرباز بودند.
سختی کار مأموران ۱۱۰ چیست؟برخی موارد با ناملایمتهایی مواجهیم که برای مأموران ناخوشایند است. متأسفانه تعدادی معدودی از شهروندان مطالبات بیجایی از پلیس دارند و در مواجهه با مأموران پلیس چه سرباز وظیفه، چه کادر، اقدام به قانونگریزی کرده و به مأمور تعرض میکنند و این ناخوشایند است، اما در مقابل مأموران وقتی بتوانند گرهای از کار شهروندان باز کرده و خدمتی انجام دهند، برایشان لذت بخش است.
ساعت کاری مأموران پلیس ۱۱۰ چقدر است؟مأموران پلیس ۱۱۰ به صورت ۱۲، ۲۴ ساعته کار میکنند؛ یعنی ۱۲ ساعت سر کار بوده و ۲۴ ساعت استراحت میکنند.
با شیوع ویروس کرونا در جامعه مواجهیم. برای حفاظت از ماموران تان در بحث شیوع کرونا چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟همه مأموران پلیس ۱۱۰ به ماسک، دستکش بلند و شیلد مجهز بوده و تمام مقرهای پلیس گندزایی و ضدعفونی میشود.
* کرونا فوت یک مامور ۱۱۰ را رقم زدآیا موردی از ابتلای مأموران به کرونا داشتهاید؟بله، تعدادی از مأموران به ویروس کرونا مبتلا شده و بعد از طی دوره بیماری سلامت خود را بازیافتهاند، اما متأسفانه یک مورد فوتی در بین همکاران داشتیم که در ابتدای شیوع ویروس کرونا بعد از ابتلا به آن، جان خود را از دست داد.
* اعتراض به عملکرد ۱۱۰ با تماس با سامانه ۱۹۷ اگر مردم نسبت به عملکرد پلیس ۱۱۰ اعتراض داشته باشند چگونه میتوانند آن را پیگیری کنند؟باید بگویم خود مرکز ۱۱۰ تماس شهروندان با پلیس را رصد و بررسی میکند، حتی در طرح نظارتی با شهروندان تماس گرفته و نوع پوشش و حتی ادبیات گفتاری مامورمان را میپرسیم، اما اگر باز هم نسبت به عملکرد پلیس ۱۱۰ معترض بودند با تلفن ۱۹۷ اعتراض خود را اعلام کنند.
مرکز ۱۹۷ زیر نظر بازرسی پلیس اداره شده و به دقت موارد را پیگیری کرده و نتیجه را به شهروندان اطلاع میدهد.
* موارد فوریتی پلیس کدامند؟تماسها در همان مرکز ۱۱۰ تقسیمبندی میشوند و یا کلانتریها آنها را اهم و غیر اهم میکنند؟اپراتور در همان مرکز ۱۱۰ تشخیص میدهد تماس فوریتی یا غیر فوریتی است. مثلاً فردی زنگ میزند و میگوید که در محله ما چند نفر اتراق کردهاند و یا ترددهای مشکوک در یک خانه وجود دارد، این دسته از پیامها غیرفوریتی است؛ یعنی باید موضوع بررسی شود و به مقام قضایی اعلام شده و بعد از اخذ دستور مثلاً مأمور میتواند به خانه ورود کرده و موضوع اعلامی را بررسی کند، اما مواردی همچون قتل، سرقت، درگیری، شرارت، کیفقاپی از جمله مأموریتهای فوریتی است که بلافاصله مأمور به محل اعزام میشود.
* «کنترل خشم و مدیریت استرس» تخصص اپراتورهای ۱۱۰ اپراتورهای مرکز فوریتهای ۱۱۰ چه تخصصی دارند؟به طور کلی اپراتورهای پلیس ۱۱۰ اکثرا تحصیلاتی در رشتههای دانشگاهی همچون جامعه شناسی و روانشناسی دارند، همه آنها دورههای کنترل خشم و مدیریت استرس را گذراندهاند تا بتوانند در مواجهه با تماسهای تلفنی شهروندان که در موقع اعلام جرم عصبانی و ناراحت هستند آنها را دعوت به آرامش کرده و جرم و آدرس محدوده را از مخاطبان دریافت کنند.
روزها خانمها در مرکز فعالیت دارند و شبها آقایان؛ همه از اهالی تهران هستند تا به جغرافیای تهران مسلط باشند و بتوانند مختصات را برای کلانتری و مأمور مربوطه ارسال کنند.
* فعالیت ۸۰ اپراتور پلیس ۱۱۰ در لحظه هم اکنون چند اپراتور در مرکز فوریتهای ۱۱۰ فعالیت دارند؟در لحظه ۸۰ نفر در حال خدمت هستند و قصد داریم تا پایان سال تعداد اپراتورهای مرکز را به ۱۰۰ نفر افزایش دهیم.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:۱۳۹۹۰۵۳۰۰۰۰۵۴۰، www.farsnews.ir