پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۹۶۱۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
تعادل مورد نظر در بازار باید به گونه ای ایجاد شود که بین قیمت سهام و سود آن رابطه منطقی ایجاد شده و خریداران سهام مطمئن باشند که حداقل سود نقدی معادل سپرده های بلند مدت بانکی را بدست می آورند.

شعار سال: در سال جاری اقبال مردم به بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته است.

این روند که ورود حجم زیادی از نقدینگی به بورس را بدنبال داشت به صورت طبیعی از ورود سرمایه‌های هنگفت به سایر بازار‌ها از جمله ارز، سکه، خودرو و مسکن جلوگیری کرد. به طور قطع یکی از دلایل اصلی شکل گیری شرایط جدید در بازار سرمایه و افزایش بی سابقه اقبال گروه‌های مختلف مردم به بورس را باید در تصمیم و اراده دولت جستجو کرد.

تشویق مستمر مردم توسط مقامات و رسانه‌های گروهی در کنار آزاد سازی سهام عدالت و تبلیغ صندوق‌های سهام دولتی، اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده در افزایش اقبال مردم به بازار سرمایه و انتقال نقدینگی به بورس بوده است. علاوه بر عوامل محرک اولیه که ذکر آن رفت، افزایش پله کانی قیمت سهام نیز موجب شد که جمعیت بیشتری به سمت بازار سرمایه متمایل شوند.

با روند شکل گرفته در بازار سرمایه، شاخص بورس ظرف چند ماه اخیر با رشدی شتابان بیش از دوبرابر شد.

کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند که افزایش شتابان شاخص بورس به طور قطع موجب شکل گیری حباب خواهد شد و این رخداد نه چندان خوشایند به وقوع پیوست.

ایجاد حبابی بزرگ در بازار سرمایه به دلیل رشد شتابان شکل گرفت و این حباب در ۲ میلیون واحد ترکید وافت شاخص شروع شد.

اکنون دولت و سازمان بورس با انجام اقدامات حمایتی درصدد جلوگیری از کاهش قیمت سهام و بازگرداندن آرامش به بازار هستند و طی روز‌های گذشته نیز تصمیمات نسبتا مناسبی در این خصوص اتخاذ شده است.

اعطای اعتبار بانکی به خریداران و بکارگیری صندوق‌های بادرآمد ثابت از جمله تدابیر جدید است که اثرات آن از ابتدای گشایش بازار در آغازین روز هفته با کاهش قابل توجه صف‌های فروش و ثبات نسبی بازار پدیدار شد.

اما علی رغم اثر گذاری اولیه این اقدامات نباید این واقعیت را از یاد برد که وجود حباب در بازار مخاطرات نگران کننده‌ای دارد که تدابیر اخیر دولتی نه تنها از اثرات آن نمی‌کاهد بلکه می‌تواند در میان مدت بر شدت آن بیافزاید.

مهمترین سئوالی که در شرایط موجود پیش روی سهامداران و تصمیم گیرندگان اصلی در بازار سرمایه وجود دارد این است که برای بازگرداندن تعادل به بازار سرمایه چه باید کرد؟

تعادل مورد نظر در بازار باید به گونه‌ای ایجاد شود که بین قیمت سهام و سود آن رابطه منطقی ایجاد شود.

باید شرایطی در بازار سرمایه حاکم شود که طی آن خریداران سهام بتوانند حداقل سود نقدی معادل سپرده‌های بلند مدت بانکی را بدست آورند.

برای دستیابی به تعادل مورد نظر اجرای اقداماتی به شرح ذیل ضروری است:

۱- افزایش عرضه انواع اوراق به گونه‌ای که قیمت سهام تثبیت شده و با شیب ملایم پایین بیاید.

۲- دولت قیمت گذاری محصولات واحد‌های تولیدی را کنار بگذارد تا سود واقعی شرکت‌ها افزایش یافته و میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود.

۳- خلق پول متوقف شود تا تورم و نرخ بهره کاهش یابد.

۴- بانک‌ها با افزایش تبلیغات و ارائه جایزه به سپرده گذاران زمینه افزایش سپرده‌های بلند مدت را فراهم کنند.

در صورت تحقق اقدامات ذکر شده می‌تواند امیدوار بود که با رونق بازار سرمایه و حاکم شدن ثبات و آرامش در بورس زمینه افزایش رونق تولید در واحد‌های صنعتی وتولیدی کشور فراهم شده و بخشی از سود مناسبی از مشارکت در تولید واقعی نیز در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

تعداد بازدید : 3

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری نورنیوز، تاریخ انتشار 1     شهریور    99، کد خبر:   53237، www.nournews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
0
واقعا وضعیت بورس طوری شده که فقط خود دولت می تونه درستش کنه. اون همه صعود غیر منطقی بعد الان یهو این همه سقوط ... مردم بیچاره میشن.بخصوص اینهایی که فقط سرمایه گذاشتن بدون هیچ سواد سرمایه ای.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین