پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
گمانه زنی‌های زیادی برای سفر گروسی به ایران شنیده می‌شود، در این خصوص بهشتی پور توضیحاتی را ارائه کرد.

شعار سال: «حسن بهشتی‌پور»، کارشناس مسائل هسته‌ای، در پاسخ به اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این حق را دارد که از هر مکانی که مدنظر دارد، بازدید کند؟ گفت:  آژانس حق دارد بر جاهایی که هسته ای اعلام شده، نظارت کند اما نمی‌تواند از جاهایی که هسته ای اعلام نشده، بازدید انجام بدهند. منتها در پروتکل های الحاقی برای اعتمادسازی به شرطی که دلایل منطقی بیاورند و اسناد و مدارکی را ارائه کنند، این حق را برای آژانس قائل شدند، که آن هم مشروط به اجازه کشور میزبان است.

او افزود: در مورد این موضوع خاص این اختلاف وجود دارد که ایران می‌گوید هنوز از سوی آژانس اسناد و مدارکی جهت بازدید از مراکز مورد نظر، به صورت رسمی به ایران ارائه نشده است و آژانس صرف یک گزارش که دشمنان ایران، تهیه کردند می‌خواهد بازدید کند. اما مدیرکل آژانس تاکید بر بررسی دارد بنابراین در اینجا راه حل‌های میانه‌ای برای حل این مشکل وجود دارد لذا گروسی به تهران آمده است که بر روی این راه‌حل‌ها به توافق، برسند و بسیار این امیدواری وجود دارد که به توافق برسند و راه حل پیدا شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آژانس در اطلاعیه‌ رسمی خود نمی‌گوید هسته‌ای است بلکه می گوید، درخواست کردیم که بازدید کنیم اما ایران، اجازه نداده است. آژانس در این مورد بهصورت قطعی قضاوت نمی‌کند بلکه می‌گوید باید بررسی کنم و از ایران اجازه می‌خواهد که آیا این گزارش که اسرائیلی‌ها دادند، صحت دارد یا خیر. لذا آژانس در جهت راستی آزمایی می‌خواهد این بررسی را انجام دهد که ایران هم می‌گوید در صورتی اجازه بررسی می‌دهم، مدارک اسرائیلی‌ها که براساس آن مدعی هستید در اختیارم بگذارید. لذا بحث بر روی این است که ببینند به چه صورت می‌توانند راهی برای حل مسئله پیدا کنند.

بهشتی‌پور در پاسخ به اینکه راه‌حلی وجود دارد؟ اظهار کرد: راه‌حل‌های متعدد وجود دارد که در خود پروتکل های الحاقی هم به بعضی از آنها، اشاره شده است. یکی از این راه‌حل‌ها به این ترتیب است مراکزی که به هر دلیلی اجازه دسترسی نمی‌دهد دستگاه‌هایی دارند که از بیرون محوطه می‌سنجند که آثار اورانیومی در آن محل وجود دارد یا خیر چرا که اگر آثار اورانیوم وجود داشته باشد بحث است که اینجا فعالیت هسته ای وجود دارد ولی اگر نداشته باشد، اصلا بحث هسته‌ای نیست. البته راه حل های دیگری هم وجود دارد. ضمن اینکه مذاکرات آژانس با کشورهای میزبان نه فقط با ایران بلکه با هر کشور دیگری، محرمانه است و بین خود آژانس وآن کشور می‌ماند.

او ادامه داد: این به این دلیل نیست که آن کشور  پنهان کاری می کند، بلکه به این دلیل است که ضرورتی ندارد اطلاعات آن کشور در خبرگزاری‌ها، منتشر شود و به اطلاع همه برسد. در نهایت منظور این است که فعالیت‌ها، مذاکرات و بازرسی‌ها جنبه محرمانگی دارند اما باید به این توجه کرد که گزارش گروسی مدیرکل محرمانه نیست و در روی سایت گذاشته می شود.

بهشتی‌پور در خصوص نقش سفر گروسی به ایران و تاثیر آن بر نزدیک شدن دیدگاه دو طرف خاطرنشان کرد: ادامه مذاکرات هم به نفع ایران است و هم به نفع آژانس. همچنان که ایران بیشترین و گسترده‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته که در طول تاریخ آژانس، بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌‎ای آژانس تا این حد در مورد هیچ کشوری بازرسی، بازدید و گزارش نداده است، همانطور که فقط در سال گذشته میلادی 300 بار از ایران بازدید کردند که از این تعداد بیش از 30 مورد به صورت سرزده از جاهایی بوده که از قبل اعلام نشده بود.

او در پایان یادآور شد: گزارش‎های گروسی نشان‌دهنده این است که ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است لذا به نفع آژانس است که این همکاری را ادامه دهد نه اینکه با ایجاد مشکلات جدید، عملا مانع از این همکاری شود. تا زمانی که آژانس در چارچوب وظایف حقوقی و فنی حرکت کند، هیچ اختلافی با ایران به وجود نمی آید.

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از برنا نیوز ، تاریخ انتشار 5 شهریور  99، کد خبر:  1049678، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
0
0
گروسی اومد اطمینان ها رو از تهران بکیره که ضایع نشه جلو آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین