پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۹۹۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
دژپسند پس از ایجاد هیجان در بورس و سقوط شاخص بورس حالا سکوت اختیار کرده و خود را عقب کشیده است.

شعار سال: فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران بدون چون و چرا نفر اول در بسترسازی و آماده کردن ذهن رییس‌جمهور برای فراخوان مشهور ایشان که همه مردم به بورس بیایند به حساب می‌آید.

وزیر اقتصاد که باید برای دولت درآمد کسب کند در چند ماه تازه‌سپری‌شده راه را برای ورود میلیون‌ها فرد حقیقی به بازار باز کرد و در حالی که اطلاعات کافی برای تطبیق دادن ارزش فزاینده قیمت سهام با وضعیت اقتصاد در بخش حقیقی شرکت‌ها داشت و می‌دید که بخش حقیقی شامل تجارت و تولید و صادرات روزگار مناسبی ندارند اما راه‌هایی برای جلوگیری از روند شگفت‌انگیز بازار سهام و شاخص کل پیش‌بینی نکرد.

وزیر اقتصاد در همان روزهای طلایی بازار سهام نیز از منتقدان می‌خواست به جای هشدار دادن به رفتار شاخص‌ها با این روند همراهی و یا در بهترین حالت سکوت کنند. حالا اما سقوط و افت‌های پشت سر هم در بورس تهران و امیدوارسازی بی‌فایده و دادن اطلاعات نادرست و وادار کردن بخشی از اقتصاد که باید بیایید سهام بخرید تا ریزش‌ها متوقف شود چاره کار نیست و باید با شهروندان و به ویژه سهامداران کم‌سوادتر و ناآگاه‌تر صاف و صادق و شفاف بود.

در این روزهای سخت که میلیون‌ها سهامدار نگران هستند، بدترین اقدام این است که منابع نهادهای دیگر را به زور وارد بازار سهام کنیم و امیدواری‌های کم‌اثر و زود از بین رونده درست کرده و در جای دیگر عدم تعادل درست کنیم. در چنین روزهایی به جای اندرز دادن شهروندان که ما گفته بودیم این بازار ریسک دارد و به جای اخطار دادن به منتقدان که نباید روزگار را بدتر کنند، باید پای رفتار و تصمیم‌های اتخاذشده ایستاد و تا جایی که ممکن است به رییس دولت و به مردم توضیح داد که روندها و انتظارات از این بازار چیست.

نمی‌توان یار روزهای خوش بود و در روزهای سخت سکوت کرد و اندرز داد. باید ذهنیت شهروندان و به ویژه سهامداران خرد را در فضای آرامش قرار داد و البته یادمان باشد نباید به بهانه حمایت از این گروه سهامداران منابع جاهایی مثل صندوق توسعه را برای حمایت از بورس‌بازان حرفه‌ای که سودهای چند ده میلیاردی برده‌اند به این بازار بکشانیم.

آقای وزیر اقتصاد در این هفته‌های آتی باید بیشترین نیروی خود را روی بازار تهدیدآمیز سهام متمرکز و با استفاده از نیروهای متخصص و دلسوز راه برون‌رفت از تنگنای موجود را با کمترین آسیب فراهم کند.آقای دژپسند، سکوت و تنها اندرز دادن و یورش به منتقدان ابزارهایی نیستند که به درد کار امروز بازار سهام بیایند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ساعت 24، تاریخ انتشار: 19 شهریور 1399، کد خبر: 511806، saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین