پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
یک مجسمه هراکلِس با قدمت 2 هزار و 60 سال که در تراس غربی کوه نمروت در خطر واژگونی قرار داشت، سرانجام پس از یک ماموریت دو روزه از سوی مسئولان مربوطه نجات پیدا کرد.

شعار سال: این مجسمه به دلیل زمین لرزه‌های مقطعی در منطقه و تکان‌های مستمر در زیرِ زمین، خم شده بود و هر لحظه این احتمال قوی‌تر می‌شد که کاملا بیفتد و از بین برود.

اما گروهی از امدادگران و حافظان میراث فرهنگی در ترکیه بلافاصله دست به کار شدند و در مدت زمان دو روز با استفاده از طناب‌های ابریشمی موفق شدند این مجسمه را از واژگونی نجات دهند.

به گفته مقامات مسئول ماموریت نجات، مجسمه با طناب‌های ابریشمی به حدود 30 سانتی متر گره خورده و سپس صاف شده و پس از آن مواد ُپر کننده در زیر آن قرار داده شده است.




تیم‌های مسئول در اداره موزه آدیامان مدت‌ها بود که منتظر دریافت مجوز مرمت این نوع مجسمه‌ها در منطقه بودند که متاسفانه صدور این مجوز به طول انجامید و مسئولان مجبور شدند پیش از صدور مجوز به طور موقت آن را صاف نگاه دارند تا پس از دریافت مجوزهای لازم بتوانند به مرمت آن مجسمه و ایجاد فضایی مستحکم و مقاوم برای آن بپردازند.

نکته جالب توجه این‌جاست که در زیر این مجسمه هم یک گردنبند و یک نشان غرفه تلفن مربوط به دهه 1980 پیدا شد که توجه بسیاری از ماموران و فعالان حوزه میراث فرهنگی جهان را نیز به سوی خود جلب کرد.

کوه نمروت به ارتفاع 2 هزار و 134 متر واقع در جنوب شرقی ترکیه، دارای چندین مجسمه عظیم در اطراف خود است که علاوه بر آن یک مقبره مربوط به یک قرن پیش از میلاد نیز در این کوه جای گرفته است.

این کوه که در پادشاهی باستان کاماگن قرار دارد، از سال 1987 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار 23 شهریور    99، کد خبر:   30042، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین