پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۶۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
اتحادیه اروپا طی انتشار اطلاعیه‌ای، استفاده از نیتروژن برای محافظت از میراث فرهنگی در موزه‌ها را منع کرده است که این ممنوعیت با مخالفت بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه روبه‌رو شده است.

شعار سال: سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه حمایت از میراث فرهنگی در یک فراخوان مشترکی از همه ذی‌نفعان و فعالان این حوزه در سراسر جهان خواستند تا صدا خود را به جهانیان رسانده و مخالفت خود را با این آئین‌نامه جدید اتحادیه اروپا اعلام کنند. چراکه این فعالان میراث فرهنگی معتقدند ممنوعیت استفاده از نیتروژن تولید شده در محل، می‌تواند میراث را به خطر اندازد و درمان بی‌هوازی این میراث را دچار مشکل کند.

نیتروژن تولید شده در محل، معمولا برای حفظ مجموعه‌های ارزشمند و اشیا فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که مصرف سایر مواد شیمیایی به غیر از نیتروژن بسیار خطرناک‌تر و سمی‌تر بوده و حتی سلامت میراث نگهداری شده را نیز به مرور زمان به خطر می‌اندازد. استفاده از نیتروژنی که در محل نگهداری از میراث تولید می‌شود، برای درمان تقریبا تمامی اشیا فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته و مفیدتر خواهد بود.

سایر مواد شیمیایی مانند ازت نه تنها برای آلودگی محیط نیز مضرتر هستند، بلکه نمی‌توانند در دیگر روش‌های درمانی مانند انجماد یا عملیات حرارتی به ویژه برای اشیا ساخته شده از مواد آلی یا ترکیبی مفید و موثر باشند. از این‌رو می‌توان گفت هیچ جایگزین مناسب برای درمان بی‌هوازی میراث وجود ندارد که با نیازهای حفاظت از آن‌ها سازگار باشد.



تمامی این دلایل موجب شد تا سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌های بزرگ حمایت از میراث فرهنگی مخالفت خود را به این تصمیم اتحادیه اروپا اعلام کنند و با انتشار بیانیه‌های مختلفی، خواهان حمایت سایر فعالان این حوزه در سراسر دنیا شوند.

مخالفت اعضا آژانس شیمیایی اروپا در استفاده نیتروژن در موزه‌ها


در همین راستا آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) یک مشاوره عمومی را راه‌اندازی کرده است که تمام فعالان حوزه بتوانند اطلاعات مربوط به گزینه‌های بالقوه موجود برای حمایت از میراث فرهنگی را ارائه دهند و ایده‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص استفاده از مواد مفید برای نگهداری و حفاظت از اشیای ارزشمند بازگو نمایند.

لازم به ذکر است، این کشمکش‌ها ادامه پیدا کرد تا جائی‌که شورای بین‌المللی موزه‌ها و شورای بین‌المللی بناها و اماکن نیز به طور مشترک از متخصصان و سازمان‌هایی که در بخش میراث فرهنگی کار می‌کنند، خواسته‌اند که با این آیین‌نامه جدید اتحادیه اروپا مخالفت کنند.

این شوراهای بین‌المللی معتقدند محافظت از میراث فرهنگی می بایست در کنار حفاظت از محیط زیست اتفاق بیفتد و عدم استفاده از نیتروژن تولید شده در محل، جهت نگهداری از میراث می‌تواند محیط زیست را نیز به خطر اندازد و شرایط مساعدی را برای درمان بی‌هوازی اشیا ارزشمند فراهم نیاورد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه اعلام کرده‌اند که هیچ جایگزین مناسبی در برابر نیتروژن تولید شده در محل، برای حفاظت از میراث و محیط زیست به طور همزمان، وجود ندارد.

البته باید یادآور شد که انعقاد قطعی این آئین‌نامه پس از تجزیه و تحلیل‌های مختلف صورت خواهد گرفت و سایر فعالان و ذی‌نفعان زمان کافی دارند تا نقطه نظرات و دلایل مخالفت خود را رائه دهند. پس از جمع آوری تمامی اطلاعات مربوطه و ایده‌های ارائه شده، آنگاه تصمیمات مقتضی گرفته خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 1 دی 98، کد مطلب: 22582: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
تو موزه های ایران هم کاربرد داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین