پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
روستای کهن «مِند» در حاشیه شمالی گناباد از گذشته‌های دور- به روایت برخی کارشناسان از ۵ هزار سال پیش- به هنر سفالگری شهره بوده است.
شعار سال: روستای کهن «مِند» در حاشیه شمالی گناباد از گذشته های دور به روایت برخی کارشناسان از ۵ هزار سال پیش به هنر سفالگری شهره بوده است. بررسی‌های میدانی و مطالعات نشان داده است که گناباد از پیشینه درخشانی در زمینه سفالگری و پخت لعاب برخوردار بوده است. نوع و فرم سفال‌های گناباد در دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی تفاوت چشمگیری با سفال‌های دیگر زیستگاه‌‌های ایران نداشته است. مواد اولیه‌اش خاک رس و تزییناتش رنگ یا لعاب یا نقش کنده و قالب زده بوده است اما ظاهرا از ابتدای دوران صفویه شیوه خاص سفالگری از نوع سفال‌های میبد یزد و اصطهبانات فارس به گناباد و به طور خاص به مند وارد و کم‌کم بومی شده است.

به تازگی ثبت روستای مند، به عنوان روستای ملی سفال در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی مورد بررسی قرار گرفته است. مرحله داوری برگزار شده و تا رسیدن به این برگ زرین، یک گام فاصله داریم.

اکنون ۱۴ کارگاه سفالگری در روستای مند فعال است.
 
                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت  فوتو شهر، تاریخ انتشار:  شهریور 1399  ، کدخبر:  5327، www.photoshahr.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین