پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۶۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
دکتر صالحی گفت: فاصله ۳۰ برابری زنان با مردان در حوزه کتاب شعر در سال ۶۳ به فاصله دو برابری در سال ۹۳ است.
شعارسال: دکتر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن میلاد کوثر که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: یکی از حوزه‌های قابل توجه که زنان در آن حضور موثر دارند حوزه فرهنگ، هنر و ادب در جامعه ایرانی است. بخش زیادی از هنرها و صنایع دستی ما مدیون و وامدار حضور خلاقانه زنان هنرمند است.

دکتر صالحی ادامه داد: اگر چیزی با نام صنایع دستی ایرانی و هنرهای سنتی ایرانی سخن می گوییم در رشته‌های مختلف آن را به عنوان بخشی از گوهر هویت ایرانی می‌شناسیم. در این حوزه قرن های متوالی زنان بودند که پای این هنرها نشستند و آن را به آسمان زیبایی ها بردند.

وی اظهار داشت: در حوزه های مختلف از صنعت فرش، قالی و گلیم تا میناکاری و سفالگری زنان ایرانی هنرمندان ساختند و لباس های متنوع را با نقوش خود تبدیل به موزه ای ماندگار کردند، موزه ای که در آینده هم می تواند جریان داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه طولانی حضور زنان در حوزه فرهنگ، هنر و ادب کشور بیان کرد: در دوره معاصر بخصوص دهه‌های اخیر سهم زنان ایرانی در فرهنگ و ادب کشور قابل توجه و متمایز است. در این حوزه آمارها بر اساس کتاب روشن‌تر است. در چند دهه اخیر زنان در حوزه فرهنگ و ادب کشور فعالیتی با روند تصاعدی داشتند

دکتر صالحی اظهار داشت: در حوزه داستان در سال 1310 مجمع داستان‌نویسان مرد 270 نفر و داستان‌نویسان زن 25 نفر بودند. در فاصله بین 40 تا 49، 130 مرد داستان‌نویس و 25 زن داستان‌نویس داریم. در سال 63، 243 مرد داستان‌نویس و 28 زن داستان نویس داشتیم. در سال 73، 334 مرد داستان‌نویس و 95 زن داستان‌نویس داشتیم. در سال 93 تعداد داستان‌نویسان مرد به 1738 و تعداد خانم های داستان نویس به 1648 نفر رسیدند.

وی تصریح کرد: در سال 63 تعداد شاعران مردی که کتاب منتشر کردند 353 نفر و تعداد زنان 12 نفر بود. در سال 73 تعداد شاعران مرد 467 و تعداد زنان شاعر که کتاب چاپ کردند 55 نفر بود. در سال 83 تعداد شاعران مرد به 1722 و تعداد شاعران زن به 496 نفر رسید. در سال 93 کتاب‌های شعر منتشرشده توسط مردان دو هزار و 859 و تعداد کتاب‌های شعر که توسط زنان چاپ شد به 1312 رسید از فاصله 30 برابری در سال 63 زنان در حوزه کتاب‌های شعر به فاصله دو برابری رسیدند

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه‌های متنوع از حوزه‌های هنر حضور زنان را در جریان متصاعد و متکثر با رشد قابل توجه شاهد هستیم. آمار ما در حوزه فرهنگ و هنر باید در بخش شاخص‌ها تکثیر شود که یکی از این شاخص‌ها شاخصه جنسیتی است. در حوزه سینما 1450 زن از بیمه صندوق اعتباری هنرمندان استفاده می‌کنند؛ 340 زن در حوزه نمایش از این بیمه بهره‌مندند. 1173 زن و 4 هزار و 47 زن به ترتیب در حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی از بیمه هنرمندان استفاده می کنند این در حالی است که بسیاری از زنان هنرمند به بیمه صندوق هنرمندان نیاز ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زنان در حوزه بازار فرهنگ و هنر حضور قابل توجهی دارند، اظهار داشت: امروزه گالری‌هایی توسط زنان اداره می‌شود و عده‌ای از زنان هنرمند در مراکزی اقتصاد فرهنگ را می چرخانند. در حقیقت خانم‌ها امروز هم در تولید فرهنگ، ادب، هنر و رسانه و هم در بازار فرهنگ، ادب و هنر و رسانه نقش قابل توجه‌ای دارند؛ این اختصاص به دوره معاصر ندارد بلکه در این دوره تنوع برای حضور حاصل شده است. خانم‌ها از دیرباز در هنر ایرانی نقش موثر داشتند در واقع هنر سنتی ایرانی با نام زنان ممهور شده است. در رگ رگ قالی ایرانی سفال ایرانی و میناکاری ایرانی و هر هنر سنتی دیگری زنان و مادران ایرانی ولو بی نام و نشان نقش داشتند.

دکتر صالحی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو هزار کارمند خانم دارد که این افراد تعلقاتی به حوزه فرهنگ دارند و همچنین در خدمت فرهنگ و هنر کشور هستند. یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که خانم‌ها در مشارکت اجتماعی فعال‌تر حضور یابند و این حضور به رشد کشور منتهی شود. امیدوارم بتوانیم در دولت تدبیر و امید این مسیر آغاز شده را با تکاپوی بیشتر دنبال کنیم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری   شبستان، تاریخ انتشار: 21اسفند 1396، کدخبر:695297 ،www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
زنان ایران زمین در هر حوزه ای که اراده کنند میتوانند بدرخشند ؛ تنها باید مجال فعالیت به آنان داده شود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
باز خوبه مه اینارئو میدونین و این هم به زن ها سخت می گیرید
ا.ف75
ناشناس
United States
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
0
فعالیت زنان امروزه در کشور خیلی بهتر از سالهای پیش شده ولی هنوز فاصله زیادی تا عدالت علی علیه سلام داریم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین