پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۲۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
روزگاری شهرستان فامنین از مراکز مهم قالی بافی در استان همدان بود. سه قالی قدیمی در موزه فیلادلفیا به دسترنج زنان هنرمند منطقه نسبت داده شده است.

شعار سال:


روزگارانی نه چندان دور، در منطقه فامنین، خصوصا در روستاهای بخش پیشخور، اکثر زنان به کار قالی و ایجاد طرح نقش و نگار لجک و ترنج مشغول بودند. با استفاده از طرح های سنتی و مواد اولیه جوهر و نخ طبیعی، از مراکز مهم قالی بافی در همدان بشمار می رفت.

محمد حاتم گویا از کارشناسان تاریخی شهرستان، با بیان فامنین به عنوان یکی از مراکز مهم قالی بافی در استان همدان گفت: سه قالی قدیمی موزه فیلادلفیا، جزء مجموعه ویلیامز، مک ایلهنی و لام در اوایل قرن هفدهم میلادی بافته شده اند که به فامنین نسبت داده می شود.

وی تأکید کرد: حوزه پیشخور شامل ۲۵ ده قالیباف است و صادقلو یکی از دهات معروف این حوزه کوچک است. نقشه های ماهی دار و زمینه سفید با ظرافتی برابر ۲۰ رگ در قطع های کوچک(خرک و زرع و نیم) از جمله طرح های مورد استفاده این حوزه است.

عیسی شهبازی مدیر کمیته امداد شهرستان فامنین، نیز با اشاره به هدف گسترش امر هنر قالی و اشتغال زنان، گفت: با کمک بسیج و مراکز فنی حرفه ای در امر آموزش قالی بافی در روستاها اقدام شده است و روستای خوش آباد در حدود ۱۵ نفر آموزش های لازم را دیده اند و با کسب مهارت و گواهینامه به مراکز تأمین اجتماعی معرفی شده و از تسهیلات لازم برخوردار شده اند.

وی هدف مجریان طرح قالیبافی را خدمات باارزش ایجاد اشتغال در روستاها و حمایت از مدد جویان دانست و ادامه داد: این امر موجب خودکفایی زنان جویای کار شده و به اقتصاد خانواده کمک خواهد کرد.

حدود ۱۸۵ کارگاه قالی بافی در فامنین فعالیت می کنند و کارهای زیبایی را برای ارائه به بازار داشته اند و صادرات به کشورهای دیگر از جمله اهداف کار قالی است.

ایجاد اشتغال برای زنان روستایی از اهداف مهم دستگاه های مربوطه می باشد و یکی از راهکارها آموزش و گسترش کار قالی است. ولی این مسئله خصوصا در قالی ابریشم تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت و توجه به آن می تواند از آسیب های جسمانی هنرمندان کاهش دهد.

ضعیف شدن چشم و بیماری آلرژی از اثراتی هست که زنان روستایی از آن گله دارند و عدم تمایل خود را در راستای احیای دوباره قالی بافی در منطقه، هزینه های سنگین درمان می دانند.

کبری یعقوبی یکی از بانوان پرتلاش و هنرمندی است که با گرفتن تسهیلات در رشته قالی بافی، برای ایجاد اشتغال و آموزش، کارگاهی را تجهیز کرده است و چندین نفر از بانوان را آموزش داده و با بافت فرش ابریشم با کیفیت برتر، توانسته کارهای صادراتی هم داشته است.

حمایت فرمانداری و امور بانوان شهرستان در راستای اشتغال بانوان در زمینه های تولیدات خانگی و ایجاد بازار فروش و ارائه هنر هنرمندان قالی باف در کشور از اقداماتی است که ظاهر پور مجاهد فرماندار شهرستان فامنین، تأکید زیادی بر آن دارند.

هم افزایی و کمک دستگاه های مرتبط از جمله میراث فرهنگی و کمیته امداد و بهزیستی و فنی حرفه ای و امور بانوان می تواند در ایجاد اشتغال زنان موثر بوده و با توجه به سابقه هنر قالی بافی در شهرستان، دوباره این صنعت ارزشی را احیاء کرد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی اهواز نوین، تاریخ انتشار ۲۲ آذر 1395، کد مطلب: - : www.ahvaznovin.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
هنوز ارزش هنر فامنین در کشور خودمان هم جا نیفتاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین