پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
خیابان‌های اطراف تئاتر شهر دوشنبه اول شهریورماه برای‌شان روز دیگری است، چون عروسک‌های رنگارنگ قرار است برای چند ساعتی آن‌ها را از ازدحام و دود و ترافیک، به دنیای رنگ‌ها و رؤیاها ببرند.

شعار سال: مهمانی باشکوهی در راه است و این بار عروسک‌ها میزبان هستند و مهمانان خود را به جشنی پر از رنگ و موسیقی و شادی دعوت کرده‌اند؛ جشنی با آرزوهای بهتر، آسمانی آبی‌تر و زمینی پاک‌تر.

جناب‌خان ، زی‌زی گولو، مخمل و... در هیات میزبان، خانواده‌ها را برای شرکت در این دورهمی دعوت کرده‌اند؛ یک دورهمی شاد که مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، آن را «شادپیمایی» نامیده است تا جایگزینی برای واژه «کارناوال» باشد.

«شادپیمایی» عروسک‌ها ساعت 5 و سی دقیقه عصر اولین روز شهریور ماه از مقابل تالار وحدت آغاز می‌شود و حاضران در این برنامه، بعد از طی کردن خیابان شهریار و پارک دانشجو، به فضای باز تئاتر شهر خواهند رسید و دورهمی خود را در آنجا ادامه می‌دهند.

حمید جبلی، مریم سعادت و ... از جمله حاضران در این شادپیمایی هستند. در کنار آنها همه گروه‌هایی که نمایشی در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دارند، نیز با عروسک‌هایشان حضور دارند.

قرار است در این جشن از عروسک تازه‌ای به نام «بچه مبارک» رونمایی شود.

حمیدرضا اردلان رییس یونیمای ایران (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) نیز با چند عروسک غول‌پیکر می‌آید؛ عروسک‌هایی که نتیجه کارگاه‌های یونیما در جنوب ایران است و فرناز بهزادی دیگر هنرمند تئاتر عروسکی نیز در ساخت آنها همکاری داشته است.

دو سال پیش اولین شادپیمایی عروسک‌ها در فاصله میان خیابان فلسطین (خانه عروسک) تا تئاتر شهر برگزار شد و کسانی که در آن برنامه شرکت کرده بودند، هنوز خاطره شیرین آن لحظات خوش را به یاد دارند و حالا دومین شادپیمایی در پیش است.

مهم نیست کودک باشید یا بزرگسال، در جشن عروسک‌ها برای همه جا هست؛ از هر رده سنی. تنها شرط لازم این است که عروسکی داشته باشید و به کودک درون‌تان هم اجازه دهید گاه گاهی از هزار توی دغدغه‌ها و مشغله‌های زندگی روزمره، سرک بکشد ، شیطنت کند و شما را ببرد به دنیای رنگ و نور و خیالات شیرین.

اگر کودکی به همراه دارید، می‌توانید بعد از شادپیمایی به سالن چهارسو تئاتر شهر بروید و نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» کار کشور چک را تماشا کنید. اگر هم کودک شما نمایش ایرانی دوست دارد، گزینه‌های دیگری دارید؛ « نارای» از اردبیل که در تالار سایه اجرا می‌شود، یا «چه کسی گربه را جا به جا کرد» در تالار قشقایی یا «ویزویزی و قیرمیزی» در تالار گلستان کانون پرورش فکری، «شهر تو قالی» در تالار هنر دیگر نمایشی است که برای کودکان اماده اجرا شده است.

اگر کودک شما علاقه‌مند به ساخت عروسک یا اجرای نمایش عروسکی و قصه‌گویی است، پاتوق عروسکی، جای مناسبی است تا به این فعالیت‌ها مشغول شود. در این پاتوق که مدیریت آن بر عهده افسانه زمانی است، تعدادی مربی که در کار با کودکان مهارت و تجربه دارند، به آموزش ساخت عروسک، قصه‌گویی، اجرای نمایش‌های مشارکتی و ... مشغول هستند.

آن‌ها بر اساس داستان‌ها و متل‌های ایرانی، نمایش‌های کوتاهی را با مشارکت کودکان حاضر در پاتوق اجرا می‌کنند تا بچه‌ها هم با داستان‌ها و افسانه‌های ملی کشورشان آشنا شوند و هم در فرآیند اجرا و خلق یک نمایش مشارکت داشته باشند.

اگر هم نوجوانی در اطرافتان دارید، می‌توانید او را برای تماشای نمایش‌های «پهلوان کچل عاشق می‌شود» یا «اگه گربه رو ببینیم» همراهی کنید. هر دو نمایش، کارهایی از گروه سنی نوجوان هستند که توسط گروه‌هایی در این رده سنی و زیر نظر مربیان تئاتر کانون پرورش فکری آماده اجرا شده‌اند. این نمایش‌ها در پلاتو اجرای تئاتر شهر به صحنه می‌روند.

تماشاگر بزرگسال هم که باشید، چندین گزینه برای تماشا دارید؛ نمایش «نویسنده» از کشور هلند در تالار اصلی تئاتر شهر، اپرای عروسکی «سعدی» در تالار فردوسی،«نقل ضامن» در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران و ...

جشن عروسک‌ها یا همان شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک یکم تا ششم شهریور ماه با حضور گروه‌هایی از تهران، شهرها و کشورهای دیگر در تهران برپاست؛ جشنی با شعار «آسمان عروسک‌های آبی است».


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 31 مرداد 1395، کد مطلب: 95050119207:www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین