پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
بیش از یک دهه است که هنرمندان صنایع‌دستی کشور با مشکل بیمه مواجه هستند. حدود یک میلیون هنرمند صنایع‌دستی در کشور همچنان فاقد بیمه هستند و درخواست‌های مکرر آنها از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور کار را به جایی رساند تا وزیر کار و رئیس سازمان میراث فرهنگی در جلساتی مشترک چگونگی حل معضل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را بررسی کنند.

شعار سال: بیش از یک دهه است که هنرمندان صنایع‌دستی کشور با مشکل بیمه مواجه هستند. حدود یک میلیون هنرمند صنایع‌دستی در کشور همچنان فاقد بیمه هستند و درخواست‌های مکرر آنها از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور کار را به جایی رساند تا وزیر کار و رئیس سازمان میراث فرهنگی در جلساتی مشترک چگونگی حل معضل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را بررسی کنند؛ مشکلی که تاکنون حل نشده باقی مانده و حالا سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با حضور در همشهری و گفت‌وگو با بخش میـراث‌فـرهـنـگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گروه زیست‌بوم، حرف آخر را در ارتباط با بیمه هنرمندان صنایع‌دستی زد. «سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است که شرح وظایف‌اش با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) متفاوت است

همشهری از سیدتقی نوربخش درخصوص نامه‌نگاری‌های مکرر سازمان میراث فرهنگی با سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی جویا شد و از سکاندار سازمان تأمین اجتماعی کشور پرسید که چرا موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی با گذشت این همه سال همچنان روی هوا مانده است؟

سازمان میراث فرهنگی حق بیمه 20درصدی را پرداخت نمی‌کند

نوربخش در پاسخ به این سؤال خبر داد که نامه‌نگاری‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با سازمان تأمین اجتماعی ارتباطی به پوشش بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی ندارد وگرنه که هر سازمان بیمه‌ای از خدا می‌خواهد بیمه‌گزارانش افزایش پیدا کند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان میراث‌فرهنگی از سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهد که هنرمندان صنایع‌دستی بدون پرداخت حق بیمه 20درصدی کارفرمایان بیمه شوند و این امکان برای سازمان تأمین اجتماعی که یک سازمان بیمه‌ای است، وجود ندارد و باید منابع مالی این درخواست مشخص شود وگرنه ما از خدا می‌خواهیم 500هزار بیمه‌شده صنایع‌دستی و گردشگری در فهرست بیمه‌شدگان داشته باشیم.

نوربخش به همشهری گفته است که اگر سازمان میراث‌فرهنگی در مورد حق بیمه هنرمندان صنایع‌دستی تعهد بدهد یا مبلغ آن‌را پرداخت کند، این سازمان همین امروز حاضر است هرتعدادی را که سازمان میراث‌فرهنگی به او معرفی کند، بیمه کند.

یک دهه بلاتکلیفی برای تعیین سرنوشت بیمه هنرمندان صنایع دستی

مذاکرات بر سر وضعیت بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی با چالش‌هایی که از یک دهه پیش درخصوص سوءاستفاده از حق بیمه در این سازمان شده بود، با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجماعی بیش از 5سال پیش آغاز شد و در وهله نخست قرار شد بیمه‌شدگان تقلبی جای خود را در فهرست بیمه سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان واقعی بدهند.

این وعده داده شد و بعدها نیز مشخص شد که این پروسه تکمیل نشده است. بعدتر گفته شد که دولت نیمی از حق بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را متعهد و نیمی دیگر میان خود هنرمند و کارفرما تقسیم شود تا مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی حل شود. اما این تصمیم هم در حد اعلام عمومی باقی ماند و فرایند بیمه هنرمندان صنایع‌دستی همچنان بی‌نتیجه ادامه یافت.

اما مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با قراری که بنا بود دولت بخشی از حق بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را عهده‌دار شود، به همشهری گفته است: حق بیمه باید به سازمان بیمه‌گر پرداخت شود و جایی نیز باید تعهد کند که حق بیمه را پرداخت می‌کند. مانند کاری که با یک میلیون راننده انجام شد و جایی تعهد کرد و رانندگان بیمه شدند و حالا 6سال است که به‌رغم آنکه حق بیمه‌شان را پرداخت نکرده‌اند، اما دفترچه بیمه دارند. توجه داشته باشید که سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر است و فرق این سازمان با کمیته امداد و سازمان بهزیستی این است که آنها حمایتی هستند.

مثلا بهزیستی به معلولان می‌گوید که نگران نباشند. هم ویلچر در اختیار آنها می‌گذارد و هم به آنها دفترچه بیمه می‌دهد و هم خدمات در اختیارشان می‌گذارند. بودجه این کار هم از منابع عمومی تأمین می‌شود، اما برای هنرمندان صنایع‌دستی این اتفاق نیفتاده است.

سازمان میراث‌ تعهد پرداخت مابه التفاوت بدهد همین امروز بیمه می‌شوند

نوربخش تأکید کرد: اگر تعهد پرداخت حق بیمه توسط دولت به سازمان تأمین اجتماعی از سوی سازمان میراث فرهنگی و حتی در یک کاغذ سربرگ‌دار سازمان مدیریت به سازمان تأمین اجتماعی ارائه شود، بنده همین امروز دستور بیمه شدن هر تعداد هنرمند صنایع‌دستی را که معرفی شوند، صادر می‌کنم.

از ماجرای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و پیامی که سیدتقی نوربخش از طریق گفت‌وگو با روزنامه همشهری به سازمان میراث فرهنگی منتقل کرده است که بگذریم، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین سازمان‌های کشور دارای یک هلدینگ بزرگ گردشگری و تعداد زیادی بیمارستان است که می‌تواند نقش زیادی در توسعه گردشگری سلامت ایران و جذب گردشگران خارجی برای درمان به ایران داشته باشد.

نوربخش می‌گوید: اکثر بنگاه‌های سازمان تأمین اجتماعی براساس پرداخت بدهی دولت در زیرمجموعه این سازمان قرار گرفته‌اند. در حوزه گردشگری نیز تمام آنچه تحت عنوان گردشگری در سازمان تأمین اجتماعی فعالیت می‌کرد، برای ایجاد هم‌افزایی ادغام شدند و هلدینگ گردشگری هگتا شکل گرفت که مجموعه هتل‌های هما، قطارهای رجا و هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی و یک آژانس گردشگری را تشکیل دادند.

او گفت: وظیفه این هلدینگ استفاده از امکانات سازمان تأمین اجتماعی و هم‌افزایی فعالیت‌ها‌ست تا جایی که سالانه 40هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت رایگان و با هزینه کامل سفر از سوی سازمان تأمین اجتماعی به مشهد سفر می‌کنند که بیشترشان نیز مشهد اولی هستند.

او اقدام دیگر هلدینگ گردشگری هگتا در رونق گردشگری مذهبی را برنامه‌ریزی وسیع برای مراسم اربعین اعلام کرد تا قطارهای رجا وابسته به سازمان تأمین اجتماعی زائران را به شلمچه منتقل کنند. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در شلمچه نیز قراردادی با عراقی‌ها داریم که زائران را از آنجا به نزدیکی کربلا منتقل کنند.

گردشگری سلامت ایران دلال بازی شده است

نوربخش با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در سازمان تأمین اجتماعی،گفت: گردشگری سلامت از آن موضوعاتی است که خیلی مورد توجه است. سازمان تأمین اجتماعی 17بیمارستان بسیار لوکس و مجهز در مناطق مرزی کشور دارد که از پارس‌آباد مغان تا تبریز، خوی، ایلام، زابل، بیرجند، گنبدکاووس و تربت حیدریه و 2بیمارستان مخصوص گردشگری سلامت در آبادان به همراه آژانس گردشگری سازمان تأمین اجتماعی و خدمات هتلینگ به بیماران و همراهان آنها فعالیت مرتبط با گردشگری سلامت را در کشور انجام می‌دهند.

او با اشاره به فعالیت تازه سازمان تأمین اجتماعی در بخش گردشگری سلامت و نبود آمار در این بخش گفت: متأسفانه گردشگری سلامت در ایران به دلال‌بازی افتاده ‌و یک بیماری را از یک کشور دیگر می‌آورند و یک پزشک هم او را عمل می‌کند و بعد بیمار را رها می‌کنند تا برگردد درحالی‌که بیمار نیازمند خدمات پس از عمل و طی‌کردن دوران نقاهت است و بعد از آن هم ممکن است اگر شیعه باشد، تمایلی به سفر به شهرهای زیارتی ایران داشته باشد که سازمان تأمین اجتماعی اکنون اینگونه به بحث گردشگری سلامت در کشور پرداخته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 3 شهریور 97، کدمطلب: 28071، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
ا.ف75
از دولت لطفا هر یزی بخواین به غیر از تعهد!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین