پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
به دنبال عملیات پیروزمندانه ثامن الائمه علیه السلام و شکست حصر آبادان، امام خمینی در پنجم مهرماه سال ۶۰ در پیامی این پیروزی را به رزمندگان اسلام تبریک گفتند.

شعار سال: به دنبال فرمان امام مبنی بر شکست حصر آبادان و انجام این فرمان و آنگاه پیروزی دلاورمردان ارتش و سپاه در عملیات ثامن الائمه علیه السلام؛ فرماندهان ارتش و سپاه در تلگرافی این پیروزی را به امام امت تبریک گفتند و امام خمینی نیز در پنجم مهرماه سال ۶۰ در نامه ای به این فرماندهان از جمله شهید ولی الله فلاحی، قاسمعلی ظهیرنژاد و محسن رضایی مراتب تشکر و قدردانی خود را از رزمندگان اسلام ابراز داشته و این پیروزی را تبریک گفتند. متن پیام امام در ادامه آمده است:                                                 

 

"‌‌بسم الله الرحمن الرحیم‌

‌‌تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقای محسن رضایی‌‎ ‎‌ـ ایّدهم الله تعالی ‌

‌‌     تلگراف شما در خصوص فتح بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و‌‎ ‎‌هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام، و سایر نیروهای مردمی‌‎ ‎‌فرموده و محاصرۀ آبادان به طور کامل شکسته شده است واصل گردید.

اینجانب این‌‎ ‎‌پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان‌‎ ‎‌نیرومند تبریک می گویم. و امید است این سرافرازیها را که برای اسلام و میهن فراهم‌‎ ‎‌می کنند منظور نظر مبارک ولیّ الله الاعظم، بقیة الله ـ ارواحناله الفداء ـ باشد. و آخرین‌ پیروزمندی را که بیرون راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمینهای میهنمان است، ملت‌‎ ‎‌شریف بزودی مشاهده کند. اینجانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و‌‎ ‎‌سپاه و دیگر قوای مسلح ـ ایّدهم الله تعالی ـ تقدیر و تشکر می کنم. از خداوند متعال‌‎ ‎‌توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار‌‎ ‎‌است. والسلام علیکم.‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌"

 

ـ متن تلگراف فرماندهان سپاه اسلام:

 

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

   محضر مبارک حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرماندۀ کل قوا

 در اجرای فرمان آن امام امت، دایر بر شکستن محاصرۀ آبادان و انهدام نیروهای متجاوز در شرق رود کارون و براساس طرح پیشنهادی نیروی زمینی و سپاه در شورایعالی دفاع که در حضور جنابعالی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، در سحرگاه روز پنجم مهر ماه با شرکت لشکر 77 تقویت شدۀ خراسان و سپاهیان پاسدار انقلاب و نیروی هوایی و هوانیروز و ژاندارمری و فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی، اجرا و ظرف چند ساعت با اجرای یک مانور ماهرانه نیرویی از دشمن متجاوز عراق به استعداد یک لشکر تقویت شده اسیر و مجروح و منهدم و متواری گردید و شمال آبادان و شرق رود کارون باز پس گرفته شد و به طور کلی محاصرۀ آبادان شکسته شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیروزی را مرهون لطف خداوند و رهنمودهای امام امت می دانند و این پیروزی را به امام امت و ملت ایران تبریک عرض می کنند.

 

 جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ فلاحی؛ فرماندۀ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد؛ فرماندۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی».

 

صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۵۴-۲۵۵

 

۱. عملیات غرورآفرین ثامن الائمه(ع) با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان تاریخی امام راحل(س) اجرا شد. این عملیات نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که برای پیروزی‌های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.

این عملیات در ساعت یک بامداد پنجم مهر ۱۳۶۰ با رمز «نصر من الله و فتح قریب» آغاز شد و  رزمندگان اسلام در ساعت های نخست عملیات، با حمله به مواضع عراق و درهم شکستن مقاومت نیروهای بعثی خاکریزهای دشمن متجاوز را تصرف کردند. 

رزمندگان اسلام با روشن شدن هوا و ادامه  پیشروی از محور شمالی به سمت پل مارد نخستین ضربه شکننده را به نیروهای عراقی وارد آوردند با این حال نیروهای متجاوز بعثی همچنان در منطقه پل حفار مقاومت می کردند.

 دلاورمردان اسلام با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را در تنگنا قرار دادند . جاده ماهشهر به آبادان در نخستین ساعت های پنجم مهر ۱۳۶۰ خورشیدی آزاد شد و با پیشروی نیروها از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از نیروهای عراقی گرفته شد و  بعداز ظهر همان روز نیروهای بعثی از پل حفار عقب رانده شدند.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران نیوز، تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، jamaran.news

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین