پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
برای ما که همیشه با تورم دست و پنجه نرم کرده ایم و قوت غالب مان شده شنیدن خبر گرانی انواع و اقسام اجناس، مواجه، با ارزان شدن اجناس – ولو یک قلم – برایمان جنبه ی رؤیا دارد. آنقدر که اگر بپرسی، فکر می کنید روزی ممکن است کالایی ارزان شود، بلادرنگ خواهیم گفت. مگه داریم؟! مگه میشه؟!
شعارسال: تابستان امسال اما شاهد ارزانی برخی از محصولات کشاورزی بودیم. به عنوان مثال هندوانه را در کلان شهر ها به قیمت۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و تقریبا به نصف قیمت مشابه سال قبل می فروختند. ارزانی که عجیب بود اما شیرین نبود. چرا که خبر می رسید هندوانه را سر زمین از کشاورزان کیلویی ۵۰ تومان می خرند! یا در مورد سیب زمینی مثل همیشه نوسان قیمت و خبر دفن بیش از هزار تن سیب زمینی مازاد. وکشاورزانی که مثل همیشه بازنده ی فصل برداشت هستند. و محصولی که روی دستشان می ماند و نرخ خرید حتی تکافوی هزینه ی برداشت و بسته بندی را هم نمی دهد. چه رسد به سود.

لذا خیلی‌ها محصولشان را سر زمین رها کردند و عطای برداشت را به لقایی که وجود نداشت بخشیدند. تنظیم عرضه و تقاضا که باید در فصل کاشت صورت می گرفت مثل هر سال دچار ولنگاری شد و مجددا این کشاورز بود که تاوان داد.

این دلال ها بودند که سود بردند. بی تردید برخی از کشاورزان به دلیل نشستن به خاک سیاه و برخی دیگر بخاطر سود ده نبودن محصول امسال، سال بعد دست به کاشت مشابه نخواهند زد.

لذا قابل پیش بینی است که سال بعد شاهد عرضه ی کمتر از تقاضا در مورد بعضی محصول های کشاورزی باشیم. به راستی تا کی قرار است بدیهی ترین کار وزارت کشاورزی که همانا ساماندهی و تولید محصولات کشاورزی است روی زمین بماند. با این وضع چگونه می شود توقع داشت روند مهاجرت به کلان شهر ها کند و یا متوقف شود؟!

به عنوان مثال در آذربایجان غربی ؛ این روزها که فصل برداشت محصولات مختلف از جمله انگور و سیب و چغندر قند به عنوان ۳ محصول تولیدی و کلیدی استان در کنار برداشت میوه های هسته دار و غیره فرا رسیده تنها چیزی که خودنمایی می کند ولنگاری در بازار محصولات کشاورزی و عدم محصولات کشاورزی استان از سوی متولیان امر است .

هنوز پول بسیاری از گندمکاران استان پرداخت نشده است !!!!! چند تا از کارخانجات استان از قبل چغندرقند تحویلی پارسال بدهکارند و فعلا پولی هم برای محصولات امسال در خزانه نداریم !!! و امسال هم هزاران حرف و حدیث و بهانه برای تحویل درست کردند و یا اینکه عده ای دنبال عدم صدور مجوز خروج هستند !!!!

انگور با قیمت کمتر از ۶۰۰ تومان توسط کارخانجات خریداری می شود !!!! سیب هم این روزها کمتر از ۱۰۰۰ تومان معامله می شود در حالی که هزینه برداشتی هر یک از این محصولات دو برابر این قیمت است !!!

حال خود حدیث مفصلی بخوان از مجمل!!!!!!!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جوان پرس، تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1395، کد خبر: 96077، www.javanpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین