پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه ویدیوکنفرانس با نمایندگان موسسات و انجمن‌های غیردولتی در حوزه نابینایان سراسر کشور استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی را دارای بیشترین آمار بیماری مادرزادی نابینایی معرفی کرد و گفت: مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول می‌باشند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی دارد.
شعارسال: «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز گرامیداشت عصای سفید در جلسه ویدیوکنفرانس با نمایندگان موسسات و انجمن‌های غیردولتی در حوزه نابینایان سراسر کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: ۱۵ اکتبر، روز «ایمنی عصای سفید» سمبل هویت اجتماعی نابینایان است و طبق کنوانسیون و همچنین قانون حقوق افراد دارای معلولیت دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و از همه مهمتر حق مشارکت فعال در عرصه جامعه و ... حق همه معلولان بالاخص نابینایان است و امیدواریم در جهت احقاق حقوق این افراد در دنیا گام‌های موثری برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب نابینایی هستند، افزود: از این آمار یک پنجم نابینا هستند بطوری که اکنون در سازمان بهزیستی کشور به ۲۰۳ هزار نفر افراد دارای معلولیت خدمت‌رسانی می‌کنیم که حدود ۱۳ درصد کل معلولین تحت پوشش تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند، تصریح کرد: حدود ۸۸ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت بینایی شدید و خیلی شدید هستند که با مشارکت جمعی شاهد حضور فعال این افراد در جای جای سازمان بهزیستی هستیم و پیگیر اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت هستند.

قبادی‌دانا، ادامه داد: بیش از ۷۰ انجمن در امر نابینایان در کشور فعال هستند که بسیاری از آن‌ها را خود افراد دارای معلولیت بینایی اداره می‌کنند؛ سازمان بهزیستی کشور نیز با توجه به یکی از محور‌های فعالیت خود «پیشگیری» امر غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال را از سال‌ها قبل در دستور کار داشته است و سال به سال این امر توسعه پیدا کرده و این پایگاه‌ها بیش از پیش در مهد‌های کودک فعال بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال ۹۸ بالغ بر۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری اولیه چشم (آمبلیوپی) قرار گرفتند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۰ هزار نفر به متخصصین چشم ارجاع شدند؛ ۶۵ هزار نفر عیوب انکساری چشم داشتند، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دچار مشکل لوچی چشم و ۱۹ هزار نفر دچار آمبلیوپی و یا تنبلی چشم بودند.

وی مشکلات ژنتیکی را اصلی‌ترین مسئله برای بروز معلولیت بینایی عنوان کرد و گفت: تقریبا ۳۰۰ ژن برای بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده‌اند و ۲۵۰ ژن شناخته شدند که مشکلاتی را برای پرده چشم ایجاد می‌کنند که در واقع از هر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در جامعه یک نفر به RP یا نابینایی ارثی مبتلا می‌شود.

قبادی‌دانا، استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی را دارای بیشترین آمار بیماری مادرزادی نابینایی معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد معلولیت بینایی ژنتیکی است، مشاوره ژنتیک برای خانواده‌ها از پیش از تولد می‌تواند موثر باشد و همچنین مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول می‌باشند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: ۱۲۵ هزار خانوار دارای افراد با معلولیت بینایی مستمری‌بگیر بهزیستی هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در بین گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت هر گروه به صفتی شهرت دارند، یادآور شد: نابینایان به فرهیختگی و دانش بیشتر شهره هستند؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۱۶۳ نفر از دانشجویان تحت پوشش که کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند، افراد دارای مشکل نابینایی هستند که بیش از ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی مدرک ارشد و دکتر هستند و ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز از نفرات برتر رتبه‌های زیر هزار، تعداد قابل توجهی دارای نابینایی بودند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت بهزیستی تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹، کد خبر:۲۴۶۰۳:www.behzisti.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
سازمان بهزیستی برای رفع مشکلان نابینایان باید کمر همت ببندد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین